אוסטרליה: פורסם דו"ח חקירת פיצוץ נגרר של מכלית שהובילה תחליב אמונים חנקתי 

באירוע, רסיס פלדה במשקל 100 ק"ג הועף למרחק של 413 מטרים מלב הפיצוץ, וחלק אחר במשקל 31 ק"ג נמצא במרחק של 672 מטרים משם

צילום מסך: https://youtu.be/Aon3svWMXBA

בעלי מכרות מערבבים תחליב אמוניום חנקתי ammonium nitrate emulsion, שהוא אמוניום חנקתי מרוחף בנוזל שומני, עם חומרים מרגשים (sensitising agents) לצורך יצירת חומר נפץ. 

תעשיית הכרייה של מערב אוסטרליה משתמשת ביותר מ-1,200,000 טונות של אמוניום חנקתי מדי שנה.

מחלקת המכרות, הרגולציה והבטיחות בתעשייה (DMIRS) בממשלת מערב אוסטרליה פרסמה לאחרונה דו"ח של חקירת הסיבות, שגרמו לפיצוץ מכל תחליב (אמולסיה) של אמוניום חנקתי (ANE) על גבי נגרר במזרח Goldfields ב-24 באוקטובר 2022. 

על פי הדו"ח ניתן היה למנוע את הפיצוץ. הדו"ח כולל גם המלצות להובלה בטוחה של חומרים מסוכנים כמו ANE. מדובר בפיצוץ הראשון בעולם של ANE במהלך הובלה מאז שהוצג המוצר בתנועה בתפזורת בשנות ה-80.

בעקבות מסקנות הדו"ח, ממשלת המדינה הנחתה את DMIRS להציג תיקוני חקיקה ולפתח קוד נוהג חדש כדי להבטיח, שהסיכון לתקריות מסוג זה ישמר נמוך ככל האפשר. 

ניתן לצפות באנימציה של שחזור האירוע, שהתרחש בכביש המרכזי הגדול כ-440 קילומטרים צפונית מזרחית ל-Kalgoorlie. על גבי המכלית והנגרר שלה היו 33.8 טון ANE. 

צמיג של נגרר המכלית עלה באש וגרם להמסת מעטפת מכל האחסון שהיה מותקן עליו. הנהג ניסה לכבות את השריפה באמצעות שלושה המטפים המטלטלים שהיו על המכלית ללא הצלחה. 

הוא ניתק את הנגרר והסיע את המכלית הלאה למרחק בטוח. תחליב אמוניום חנקתי דלף מהמכל, בער והתחמם במשך שעתיים ואז התרחש הפיצוץ, שהותיר אחריו מכתש בעומק של כמטר אחד בכביש וגרם להעפת אלפי רסיסים לסביבה. 

רסיס פלדה במשקל 100 ק"ג הועף למרחק של 413 מטרים מלב הפיצוץ, וחלק אחר במשקל 31 ק"ג נמצא במרחק של 672 מטרים משם. 

עוצמת הפיצוץ הייתה שוות ערך לבין אחד לשלושה טון TNT (רק חלק מסך כל כמות ה-ANE התפוצץ). הפיצוץ התרחש במקום מרוחק ואיש לא נפגע. 

צוותי חירום חשו את גל הפיצוץ במיקום שלהם במרחק של 3 ק"מ משם, בעוד שעובדים באתר מכרה במרחק של כ-25 ק"מ משם חשו רעידות וראו חלונות משקשקים.

חקירת האירוע החלה מיד על ידי קבוצת WorkSafe של DMIRS. הסיבה הסבירה לשריפת הצמיגים הייתה אובדן לחץ בקו אספקת אוויר, שגרם למערכת הבלמים של הנגרר להתחמם יתר על המידה ולהצית שומן על תוף הבלמים. 

הסתבר, שאירועים מסוג זה הם אמנם נדירים, אך נדרשים שיפורים ברמת מניעה לצורך תגובה טובה יותר במקרה של שריפת צמיגים על כלי רכב המובילים ANE וחומרים מסוכנים דומים.

בין מסקנות הדו"ח

הפיצוץ לא היה מתרחש אילו הנהג היה מצליח לכבות את השריפה, וקיימים אמצעים מעשיים לצמצום סיכונים כאלה. חברות הובלה יכולות לשנות את העיצוב של נגררי המכליות שלהן כדי להגן עליהם טוב יותר מפני שריפות. 

הדו"ח מציין חברות הובלה אחרות ואתרי מכרות שנוקטים באמצעים נוספים כדי להפחית את הסבירות לשריפות על משאיות הנושאות ANE וחומרים מסוכנים דומים. יותר ויותר חברות הובלה משדרגות את אמצעי כיבוי האש ומבצעים שיפורים בתכנון המכליות והנגררים שלהן. בסך הכל הדו"ח מכיל 16 המלצות לתעשייה.

מאז שתי מכליות נוספות, שהובילו ANE, עלו השנה באש במדינת מערב אוסטרליה: אחת ב- New Norcia ביוני ואחרת ב-Newman באוגוסט. בשני המקרים ניסו הנהגים לכבות אותן וללא הצלחה אך ה-ANE לא התפוצץ.

במדינת מערב אוסטרליה הובלת חומרים מסוכנים נמצאת תחת רגולציה של הפיקוח על חומרים מסוכנים של DMIRS בהתאם לתקנות הובלת חומרים מסוכנים. 

ובמדינת ישראל, ארץ קטנה עם שפם חצי סיכה על מפת העולם?

משרד התחבורה: חוק שירותי הובלה, תשנ"ז-1997, תקנות שירותי הובלה, תשס"א-2001, משרד העבודה: חוק חמרי נפץ, תשי"ד-1954, תקנות חומרי נפץ (מסחר, העברה, ייצור, החסנה ושימוש), תשנ"ד-1994, המשרד להגנת הסביבה: חוק החמרים המסוכנים, תשנ"ג-1993, תקנות החומרים המסוכנים (סיווג ופטור), תשנ"ו-1996.

בהקשר זה אעיר, שלדעתי יש לעדכן את תקנות חומרי נפץ (מסחר, העברה, ייצור, החסנה ושימוש), תשנ"ד-1994, בנושא הובלת חנקת אמוניום ואנ-פו (פרק ח' סימן ד'), שכן עד היום הוראות שתי תקנות (שילוט והובלת חנקת אמוניום ואנ-פו) העוסקות בכך מפנות לדרישות צו הגרורים, שבוטל כבר בשנת 2001 (ואת מקומו תפסו תקנות שירותי הובלה, תשס"א-2001).

המידע מתוך פרסומים, שהופיעו בקבוצת ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH.


מאמרים קודמים שלי כאן בנושא אמוניום חנקתי

בעקבות אסון במחסן אמוניום חנקתי, טוען מאמר אמריקאי: הגנה על חייהם של כבאים אינה הכרחית

לפני שנה, ארה״ב: שריפה במפעל דשנים עם אמוניום חנקתי דרשה פינוי 6,500 איש

בעקבות האסון בביירות: אוסטרליה משנה תקנות אחסנת אמוניום חנקתי

שנתיים וחצי מאוחר יותר: טרם נמצאו האחראים לפיצוץ בנמל ביירות

אוסטרליה: התעשייה במדינת ניו סאות' ויילס נגד תוכנית להחמיר את הרגולציה על אחסון אמוניום חנקתי

סקירת אירועי פיצוץ אמוניום חנקתי במלאת עשור לפיצוץ בעיירה ווסט שבמדינת טקסס

בין כריות אוויר במכונית לחומרי נפץ: תכירו את פרשת  Takata

ארה״ב: לאן נעלמו 30 טונות של אמוניום חנקתי?

אוסטרליה: לאן נעלמו חומרי נפץ מאתר עבודה של אגירה שאובה?

ניו זילנד: כמות גדולה של אמוניום חנקתי מאוחסנת בקירבת צינור גז מרכזי

פסק דין ראשון לתשלום פיצויים לקורבנות הפיצוץ בנמל ביירות

מכלית, שהובילה אמוניום חנקתי, התהפכה בארצות הברית

ארה"ב: פרשת Takata ממשיכה לגבות קורבנות

מפעל הדשנים האחרון של בריטניה עומד לסגור את שעריו

מסמך הבהרה של PHMSA בארה"ב בנושא סיווג לצורכי הובלה של דשן מבוסס אמוניום חנקתי

ארה״ב: משאית חומ״ס התהפכה - תושבים ברדיוס 1.6 ק״מ פונו מבתיהם

ארה"ב: לא מיישמים המלצות טיפול בייצור אמוניום חנקתי גם עשור לאחר אסון

 

 

 

 


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית