ארה"ב: פרשת Takata ממשיכה לגבות קורבנות

לאחרונה פורסם על מקרה נוסף של נוסע ברכב, הפעם מדגם Dodge RAM משנת יצור 2003

By Janipewter at the English Wikipedia, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=49076238

מאמר קודם, שפרסמתי כאן בנושא, סקר את פרשת Takata, חברת חלקי רכב יפנית, שהשתמשה באמוניום חנקתי כדי ליצור פיצוץ קטן, הממלא את כריות האוויר במהירות במקרה של תאונה, ואת ה-Recall לרכבים בשל כשל במנגנון שיכול לפצוע וגם להרוג את יושבי הרכב, כאשר הפיצוץ עלול לקרוע מכל מתכת ולהעיף רסיסים חדים שלו לתוך תא הנוסעים.

Takata השתמשה באמוניום חנקתי כחומר נפץ הודף כדי לנפח את כריות האוויר, שעם הזמן וכאשר הוא נחשף ללחות באוויר ולטמפרטורות גבוהות, הוא איבד מיציבותו וגרם לפיצוץ הקטן שמלכתחילה נועד למלא את כרית האוויר להיות אלים, מסוכן וקטלני: כרית האוויר לא התנפחה, ולעיתים נקרעה, תוך ירי רסיסי מתכת לעבר יושבי הרכב.

פרשת Takata השפיעה כמעט על כל יצרניות הרכב הגדולות, כולל טויוטה וג'נרל מוטורס, וגרמה ל-Recall הבטיחות הגדול ביותר אי פעם של תעשיית הרכב. המותג Takata עבר מהעולם בשנת 2018 עם ההכרזה על פשיטת הרגל של החברה. 

לאחרונה פורסם על מקרה נוסף של נוסע ברכב, הפעם מדגם Dodge RAM משנת יצור 2003, שנהרג מפציעה חמורה התואמת את אלו שנצפו בכשלים קודמים של מנפחי כרית האוויר של Takata.

ממאי 2009 נהרגו בארה"ב 26 בני אדם ברכב מדגם זה כתוצאה מהפיצוץ לניפוח כרית האוויר של Takata, ויותר מ-30 בני אדם נהרגו ברחבי העולם. המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים(NHTSA)  מסר, שזהו מקרה המוות הראשון כתוצאה מפיצוץ כרית האוויר של הנוסע במושב הקדמי. שאר ההרוגים היו נהגים.

המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים וחברת הרכבים Stellantis (לשעבר פיאט קרייזלר) פרסמו לנהגי טנדרים מסוימים של דודג' ראם משנת 2003 הודעת Do Not Drive להפסיק לנהוג בכלי הרכב.

החברה קראה לבעלי הטנדרים ליצור איתה קשר כדי לברר אם הרכבים שלהם הם חלק מה-Recall, והזהירה שאין לנהוג בהם עד לביצוע התיקונים הנדרשים.

לפי פרסום חברת הרכבים 29,000 מהטנדרים שנקראו ל-Recall עדיין נמצאים על הכביש אך לא תוקנו. לפי המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים ישנם 84,000 כאלו. בשנת 2015 ביצעה החברה Recall ליותר מ-385,000 רכבים.

אנגליה ווילס: המלצות לאחסון בטוח של אמוניום חנקתי, המשמש בחקלאות

האיגוד המקצועי של החקלאים באנגליה ובווילס  (NFU) פרסם לאחרונה המלצות לאחסון בטוח של אמוניום חנקתי, המשמש כדשן.

אמוניום חנקתי המשמש כדשן הוא כימיקל חיוני ובעלת ערך לחקלאות, שבנסיבות רגילות הוא חומר יציב. עם זאת בתנאים חריגים הוא עלול להוות גורם סיכון: דשנים הם חומרים מחמצנים. משמעות הדבר היא, שהם יכולים להאיץ את הבעירה של חומרים דליקים אחרים גם בסביבה דלה או נטולת חמצן. בנוסף דשנים עלולים לשחרר נדפים רעילים, כאשר הם עוברים פירוק תרמי. ולבסוף בתנאים קיצוניים דשנים יכולים להתפוצץ.

ככלל ובמידת האפשר יש לאחסן דשן בתוך מבנה מאובטח, העשוי מחומרים שאינם דליקים. הבניין צריך להיות יבש, מאוורר היטב עם רצפה וללא חפצים חדים. 

אחסון דשן בתוך מבנה: יש לערום לגובה מרבי של 3 שקי אינטרלוק לשמירה על יציבות; לא לעבור כמות מרבית של 300 טון לכל ערימה; לשמור על רווח של לפחות מטר אחד בין הערימות; לנקוט משנה זהירות בעת פירוק ערימה אם זוהה שק פגום; לאחסן הרחק מחומרים דליקים כגון חציר, קש, דלק ושמן; להקפיד על הפרדה מחומרים כימיים אחרים כגון אוריאה, חומרי הדברה, נוזלים קורוזיביים וסיד; לשמור על מחסנים נקיים, מסודרים ומאובטחים; ולוודא באופן קבוע איסור עישון באזור האחסנה.

אחסון חיצוני של דשן: להשתמש באזור מישורי, מגודר ומאובטח כדי למנוע גישת בלתי-מורשים; לערום על משטחים; לבצע בדיקות שוטפות של הערמות; ולעדכן את הסוכנות הרגולטורית הבריטית לבריאות ולבטיחות בעבודה (HSE) ואת שירותי הכבאות.

חומרים מסוכנים: יש ליידע את HSE ואת שירותי הכבאות, אם מאוחסנים באתר 25 טון או יותר של חומר מסוכן. דשן עם תכולת חנקן של 28% ומעלה מסווג כחומר מסוכן; יש לסמן ולשלט אתרים, המאחסנים חומרים מסוכנים.

אחסון של 150 טון או יותר: מחייב הודעה כתובה בטופס ייעודי לשירותי הכבאות.

בפרסום ההמלצות נכללו גם קישורים: לרשימת תיוג של HSE, המשמשת ככלי עזר לבקרה אם ננקטו צעדים מספקים כדי להבטיח את הבטיחות ואת האבטחה של אחסנת אמוניום חנקתי המשמש לדשן, ולמדריך האחסון והטיפול באמוניום חנקתי של HSE, המספק גם מידע בנוגע לחובות הכלליות המוטלות על מעסיקים מכח חוק הבריאות והבטיחות בעבודה בנוגע לאחסון וטיפול בטוחים באמוניום חנקתי. 

מאמרים קודמים שלי כאן בנושא אמוניום חנקתי

בעקבות אסון במחסן אמוניום חנקתי, טוען מאמר אמריקאי: הגנה על חייהם של כבאים אינה הכרחית

לפני שנה, ארה״ב: שריפה במפעל דשנים עם אמוניום חנקתי דרשה פינוי 6,500 איש

בעקבות האסון בביירות: אוסטרליה משנה תקנות אחסנת אמוניום חנקתי

שנתיים וחצי מאוחר יותר: טרם נמצאו האחראים לפיצוץ בנמל ביירות

אוסטרליה: התעשייה במדינת ניו סאות' ויילס נגד תוכנית להחמיר את הרגולציה על אחסון אמוניום חנקתי

סקירת אירועי פיצוץ אמוניום חנקתי במלאת עשור לפיצוץ בעיירה ווסט שבמדינת טקסס

בין כריות אוויר במכונית לחומרי נפץ: תכירו את פרשת  Takata

ארה״ב: לאן נעלמו 30 טונות של אמוניום חנקתי?

אוסטרליה: לאן נעלמו חומרי נפץ מאתר עבודה של אגירה שאובה?

ניו זילנד: כמות גדולה של אמוניום חנקתי מאוחסנת בקירבת צינור גז מרכזי

פסק דין ראשון לתשלום פיצויים לקורבנות הפיצוץ בנמל ביירות

מכלית, שהובילה אמוניום חנקתי, התהפכה בארצות הברית

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית