פרשנות | שימוש בטיל הזירקון מצד רוסיה - אות אזהרה לצי האמריקאי

טיל הזירקון הינו תוצר פיתוח משותף עם הצי ההודי, פרויקט שהחל בין המדינות ב- 2010 על בסיס שיתוף הפעולה שלהם בטיל היאחונט. לאוניות הצי האמריקאי אין מענה הגנתי אמיתי מול מטח טילים כאלו

TASS

מראשית הפלישה לאוקראינה התפרס צי הים השחור הרוסי במימי הים האגאי והים השחור, והטיל מצור ימי על המדינה. המצור הימי שיבש את הייצוא האוקראיני, בעיקר של חיטה, והשפיע רבות על יכולתה הכלכלית של אוקראינה, כמו גם על כלכלת המזרח התיכון ואפריקה. 

בחודש האחרון קיבלה הלחימה באוקראינה תפנית, והחלה להתפתח גם בים, כשחיל הים האוקראיני החליט לפעול כנגד הצי הרוסי. מחד החלו האוקראינים בפיזור מוקשים ימיים, בעיקר סביב רצועת החוף של אודסה ובאזור אי הנחשים, השולט על נתיבי הסחר הימיים בין אוקראינה לשאר מדינות הים השחור והיציאה למצרי הדרדנלים והבוספורוס. 

בנוסף, החל חיל הים האוקראיני בהפעלה של טילי חוף-ים תוצרת אוקראינה מדגם נפטון, באמצעותם הוטבעו שתי אוניות דגל של צי הים השחור. ההפעלה המוצלחת של הטילים הניעה את האמריקאים והבריטים להביע כוונות לצייד את חיל הים האוקראיני בסוללות טילי חוף-ים מדגם הרפון, ואולי גם מדגמים נוספים. 

רוסיה לא נותרה אדישה למהלכים האמריקאים והבריטים, וביום שבת האחרון כאקט של הרתעה, ביצע הצי הרוסי ניסוי מבצעי ראשון בטיל העל-קולי החדש שלה, מדגם זירקון. הניסוי בוצע בים הלבן, כשהטיל נואה מאוניית מלחמה רוסית אל עבר מטרה במרחק של 1000 ק"מ ממנה. 

הזירקון הינו טיל היפר-סוני, המונע באמצעות הנעה מתקדמת מסוג Scram-jet, המאפשרת לטיל לטוס במהירות של כ- 9 מאך, מהירות הגבוהה למעלה מפי שלוש ממהירותו של טיל היאחונט.

הזירקון, הדור הבא של היאחונט, הינו טיל נגד כלי שיט, המשוגר ממגוון רחב של משגרים – יבשתיים, כלי שיט ומצוללות. הטיל פותח על ידי החברה הרוסית NPO Mashinostroyeniya, וככל הנראה מבצעי. 

הטיל באורך של כ- 9 מטרים, בעל טווח מרבי של כ- 1500 ק"מ בטיסה בגובה גבוה ולטווח מרבי של כ- 500 ק"מ בטיסה בגובה נמוך. בטיל משולב ראש קרב במשקל של כ- 400 ק"ג. 

טיל הזירקון הינו תוצר פיתוח משותף עם הצי ההודי, פרויקט שהחל בין המדינות ב- 2010 על בסיס שיתוף הפעולה שלהם בטיל היאחונט. טיל היאחונט, שגרסתו ההודית מכונה ברהמוס (BrahMos), פותח באמצעות כספים הודיים לאחר שהפיתוח נעצר ברוסיה כתוצאה מחוסר תקציב בראשית שנות ה- 90'.

ההסכם בין המדינות היה שבמסגרת המימון ההודי, למעלה מ- 250 מיליון דולר, יוקם קו ייצור בהודו לטיל "הודי", שמרבית מרכיביו (למעט ראש הביות והמנוע) ייוצרו בהודו. כלל מרכיבי הטיל יורכבו בהודו.

פרויקט הברהמוס הצליח הצלחה מרשימה, וחיל הים, חיל האוויר וחיל היבשה ההודי רכשו כמות גדולה מאד ממנו, כמות הנאמדת בכ- 2000 טילים. 

ההצלחה של הברהמוס הולידה איתה את הברהמוס-2, הזירקון, טיל חדש במימון משותף (אם כי רובו הודי), כאמור בעל יכולות מבצעיות וטכנולוגיות מרשימות. בהודו טרם נכנס הטיל לשירות מבצעי, ורוסיה הייתה צפויה להתחיל את הייצור הסדרתי במהלך 2022. ככל הנראה המלחמה באוקראינה לא אפשרה זאת. 

יחד עם זאת, ולאחר הצלחות חיל הים האוקראיני בהטבעת אוניות המלחמה הרוסיות באמצעות טילי נפטון, נראה כי הרוסים מעלים הילוך בזירה הימית. ירי הניסוי שבוצע השבוע ומבצעיות הם בהחלט אות אזהרה לציים המערביים ובדגש לצי האמריקאי.

לאוניות הצי האמריקאי אין מענה הגנתי אמיתי מול מטח טילים מדגם זירקון, והצי יידרש כעת לפתח אמצעי הגנה מתאימים מולו – בין אם מדובר בשדרוג מערך טילי היירוט מדגם סטנדרט או ESSM, ובין אם מדובר בשדרוג מערכות הלוחמה האלקטרונית. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית