דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 

אהוד עילם טוען שעם או בלי הסכם - ישראל צריכה להחזיק אופציה צבאית אמינה על מנת לרסן את איראן
 

אילוסטרציה. צילום: דובר צה״ל 

ישראל ממתינה לראות אם יחתם הסכם נוסף עם איראן, שיטיל מגבלות על תוכנית הגרעין האיראנית. המשא ומתן עם איראן מדשדש. גם אם יחתם הסכם, ויש ספקות רצינים לגבי זה, יתכן כי בעתיד איראן תפר אותו. בכל מקרה על ישראל להיות בעלת אופציה צבאית, כדי להרתיע את איראן מייצור נשק גרעיני, ואם זה ייכשל לשקול תקיפה באיראן. 

ישראל תהיה מסוגלת להתמודד עם מצב בו איראן היה מדינת סף גרעינית ואף אם איראן תחזיק בנשק גרעיני, אבל כמובן שהכרחי להימנע מכך מלכתחילה. איראן בעלת יכולת כזו תהיה הרבה יותר מסוכנת לישראל. אם איראן תחזיק בנשק גרעיני מבצעי יהיה זה איום קיומי על ישראל. 

המנהיגות באיראן הדגישה שוב ושוב את להיטותה להשמיד את ישראל. לפי מקורות זרים יש לישראל נשק גרעיני, מה שעשוי להרתיע את איראן מתקיפת ישראל. אבל מלחמה גרעינית ביניהן עדיין עלולה להתרחש ולו בגלל טעות של אחד או שני הצדדים. 

מלחמה גרעינית עלולה לפרוץ אף בניגוד לרצונה של איראן. עדיין ישראל עלולה לספוג מהלומה חסרת תקדים. הנשק הגרעיני האיראני יוכל להסב אבידות עצומות ונזק אדיר לישראל. במקרה הכי גרוע מכה איראנית תמוטט את ישראל. על ישראל לעשות כמעט הכל כדי למנוע זאת. 

הקשר עם ארצות הברית

במסגרת ההתמודדות עם איראן על ישראל להשיג בעלי ברית. הקשר עם ארצות הברית הוא כמובן החשוב ביותר, ולא רק לגבי איראן. ממשל ביידן וישראל מסכימים כי יש למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני אבל את ישראל סוגיה זו מטרידה הרבה יותר. 

אם איראן תחזיק בנשק גרעיני היא תאיים על הישרדותה של ישראל, בעוד ארצות הברית תסכן בעיקר את חייליה שיהיו במזרח התיכון. למרות זאת ממשל ביידן שולל אופציה צבאית, כולל של ישראל. 

אם הדיפלומטיה תיכשל ביידן לכל היותר ינקוט בעוצמה רכה כמו סנקציות ואולי אף ישקול פעולות חשאיות כמו סייבר. מהלכים אלו יכבידו על איראן אבל לא ימנעו ממנה לייצר נשק גרעיני. 

רק אופציה צבאית שתכלול תקיפה קינטית כלומר הפצצה רחבת היקף של אתרי גרעין באיראן עשויה להיות בעלת השפעה ממשית. אם איראן תעריך כי ארצות הברית שוללת חד משמעית את האופציה הצבאית זה עשוי לדרבן את איראן לייצר נשק גרעיני. 

לכן לכל הפחות על ממשל ביידן לאשר לישראל, ולו באופן עקיף ולא רשמי, כי בלית ברירה ישראל יכולה לתקוף באיראן. על ישראל יהיה גם לעדכן את ממשל ביידן לפי התקיפה, כל עוד ביידן לא ינקוט בצעדים שישבשו את התקיפה הישראלית.

ישראל חותרת לחזק את קשריה עם מדינות ערב, במסגרת ההתמודדות עם איראן, כולל כחלק מאפשרות של תקיפה באיראן. לכן ישראל חתמה עם האמירויות ובחריין על הסכמי אברהם. איראן הגיבה בבחירת אברהים ראיסי לנשיא, המזוהה עם המחנה השמרני – קיצוני באיראן. 

הראיס באיראן הוא עדיין חמינאי אבל אין לדעת לכמה זמן. מחליפו לא יהיה בהכרח מתון יותר. המחנה השמרני - קיצוני באיראן ימשיך לאחוז בשלטון ביד רמה. לגבי המשא ומתן על תוכנית הגרעין שלהם ישנן הערכות שונות. האם כוונתם רק למשוך זמן, להגיע להסכם חלקי, להסכים רק לחזור להסכם המקורי מ- 2015 ועוד. 

עמימות ישראלית 

הדרגים הבכירים ביותר בישראל רמזו באופן ברור כי ישראל תעשה מה שנדרש כדי להגן על עצמה. ישראל לא משמיעה איום צבאי ישיר על איראן ואולי טוב שכך.

ישראל, הנוקטת בעמימות הידועה לגבי השאלה אם יש לה נשק גרעיני, יכולה להמשיך בגישה זו גם כלפי הנכונות שלה לתקוף באיראן. 

על ישראל לא להצטייר כמחרחרת מלחמה אבל באותה מידה עליה להבהיר הן לאיראן והן לארצות הברית, אירופה, סין ורוסיה כי ישראל שוקלת ונערכת ברצינות להלום באיראן. 

ישראל אינה חלק מהמשא ומתן עם איראן אבל עדיין במסגרתו על ישראל למנף את האופציה הצבאית שלה כדי לדחוק באיראן לבצע כמה שיותר ויתורים לגבי תוכנית הגרעין שלהם. 

ברור שאיראן לא תוותר על תוכנית הגרעין שלה, אבל אולי ניתן יהיה לרסן אותה. אולי בהמשך אפשר יהיה להמשיך עם ריסון זה. אולי גם המשבר הכלכלי החריף באיראן יגרום לתסיסה שתערער את המשטר.

זו פשרה בעייתית מבחינת ישראל. עם זאת, יהיה עדיף על אופציה צבאית, לאור המחיר והסיכונים שלה. אבל כדי להגיע ליעד זה יש להציג אופציה צבאית אמינה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית