ארה"ב: לא מיישמים המלצות טיפול בייצור אמוניום חנקתי גם עשור לאחר אסון

גם כעבור עשור מאז השריפה במפעל דשנים ב-2013 בעיירה West, שבמדינת טקסס - מפעלי אמוניום חנקתי לא מיישמים תקנות שיכולות למנוע אסון דומה

By Shane.torgerson - Aerial photo taken from my planePreviously published: Facebook and Flickr, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=25727808

קבוצת פעילי איכות הסביבה תובעת הקשחת הרגולציה בתקני הבטיחות של מפעלי דשנים, לאחר שגם כעבור עשור מאז השריפה במפעל דשנים ב-2013 בעיירה West, שבמדינת טקסס, עדיין טעונים שיפור.

בשריפה ובפיצוץ לפני עשור נהרגו 15 בני אדם, נפצעו יותר מ-260 ויותר מ-120 מבנים שוטחו לחלוטין. אחרי האירוע הקשה קובעי מדיניות מהממשל הפדרלי ומממשל המדינה הבטיחו להכניס שינויים ברגולציה.

דו"ח של המועצה לבטיחות כימית (CSB) נקב בסכום של יותר מ-230 מיליון דולר בהפסדים הקשורים לביטוח האירוע, ו-16 מיליון דולר עלות הסיוע פדרלי לאזור מוכה האסון. CSB פרסמה בזמנה יותר מתריסר המלצות בטיחות לביצוע. 

בדו"ח, שפורסם באפריל 2023 על ידי פרויקט יושרה סביבתית נכתב, שעשר שנים מאוחר יותר ארה"ב חווה פריחה בתעשיית הדשנים החנקתיים, לרבות בייצור אמוניום חנקתי.

עלייה זו מונעת בעיקר על ידי גז טבעי זול, והמלחמה באוקראינה, שבעקבותיה הוטלו סנקציות על יצוא גז טבעי על מרוסיה, היצואנית המובילה בעולם של דשן חנקתי.

בארה"ב, ישנם כבר כיום 30 מפעלים המייצרים אמוניה, אבן הבניין של דשנים חנקתיים, עם צפי לפתיחת מפעלים נוספים. הצמיחה המהירה בתעשיית הדשנים החנקתיים בארה"ב מעוררת גם חששות לגבי התאמת תקנות הבטיחות שנועדו להגן על אנשים מפני הסכנות של אחסון של דשנים חנקתיים. רבות מתקנות הבטיחות הללו נותרו בלתי מספקות.

ההמלצות לא יושמו

הסוכנות הפדרלית להגנת הסביבה (EPA) הודיעה ל-CSB, שאמוניום חנקתי לא הוכלל ברשימה הכוללת למעלה מ-140 כימיקלים מסוכנים, שבעלי מתקנים המאחסנים אותם נדרשים להכין תוכניות למקרה אסון ולשתף מידע לגבי סיכונים כימיים עם רשויות חירום מקומיות.

לא אומצו שינויים מומלצים לקוד האש הבינלאומי כדי לכלול דרישות מחמירות יותר לאחסון וטיפול באמוניום חנקתי, לרבות מערכות גילוי וכיבוי אש אוטומטיות בבניינים דליקים, אוורור תקין, פתחי עשן וחום, מינימום מרחקי בטיחות בין אמוניום חנקתי לחומרים דליקים, ואיסור על שימוש בחומרים דליקים בבניית מבנים;

רשות הכבאות המקומית הפסיקה להגיב לפניות של CSB כבר ב-2016, כך שלא ברור אם המחלקה מילאה אחר ההמלצה לפתח 'נהלי הפעלה סטנדרטיים לתכנון טרום תקרית עבור מתקנים המאחסנים או מטפלים בחומרים כמו אמוניום חנקתי בדרגת דשן';

מחלקת הביטוח של מדינת טקסס הודיעה ל-CSB, שהיא לא תאמץ את המלצותיה להוסיף הנחיות למתקן אמוניום חנקתי עבור סקרי סיכון לצורך חיתום וסקרי בקרת אובדן שנתיים. אלו היו צריכים לכלול הנחיות לגבי אחסנה בטוחה של אמוניום חנקתי, עם אוורור מתאים, מתזים אוטומטיים וגלאי עשן, במרחק בטוח מבתי מגורים, בתי חולים ובתי ספר סמוכים; 

הסוכנות הפדרלית לבטיחות ובריאות תעסוקתית (OSHA) לא אימצה שינויים מומלצים לכללי ניהול בטיחות תהליכית שלה עבור אמוניום חנקתי. בשנת 2018, בעקבות ניצחון בבית המשפט המחוזי לערעורים של D.C. על ידי קבוצת סחר המייצגת קמעונאי דשנים, OSHA פרסמה תזכיר, המבהיר שהיא לא תגיש תביעות נגד אתרים קמעונאיים בשל הפרה של כללי ניהול הבטיחות התהליכית שלה.

בנובמבר 2021 חברו יחד שלושה גופים פדרליים: הסוכנות להגנת הסביבה (EPA), OSHA והסוכנות לאבטחת סייבר ותשתיות (CISA), ופרסמו מנחה בטיחותי לטיפול באמוניום חנקתי.

במנחה נכתב, ש"בהתבסס על מידע שנאסף, סוכנויות גילו שמתקנים רבים אינם מנהלים כימיקלים בצורה בטוחה או מאובטחת". באותו חודש, יחידת האכיפה והבטחת הציות של EPA פרסמה התראת אכיפה, שהציגה את הדרישות הרגולטוריות למחסני כימיקלים ומתקני הפצה, כגון מפעלי דשנים. 

**המידע מתוך פרסומים, שהופיעו בקבוצת ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH**


מאמרים קודמים שלי כאן בנושא אמוניום חנקתי:

בעקבות אסון במחסן אמוניום חנקתי, טוען מאמר אמריקאי: הגנה על חייהם של כבאים אינה הכרחית

לפני שנה, ארה״ב: שריפה במפעל דשנים עם אמוניום חנקתי דרשה פינוי 6,500 איש

בעקבות האסון בביירות: אוסטרליה משנה תקנות אחסנת אמוניום חנקתי

שנתיים וחצי מאוחר יותר: טרם נמצאו האחראים לפיצוץ בנמל ביירות

אוסטרליה: התעשייה במדינת ניו סאות' ויילס נגד תוכנית להחמיר את הרגולציה על אחסון אמוניום חנקתי

סקירת אירועי פיצוץ אמוניום חנקתי במלאת עשור לפיצוץ בעיירה ווסט שבמדינת טקסס

בין כריות אוויר במכונית לחומרי נפץ: תכירו את פרשת  Takata

ארה״ב: לאן נעלמו 30 טונות של אמוניום חנקתי?

אוסטרליה: לאן נעלמו חומרי נפץ מאתר עבודה של אגירה שאובה?

ניו זילנד: כמות גדולה של אמוניום חנקתי מאוחסנת בקירבת צינור גז מרכזי

פסק דין ראשון לתשלום פיצויים לקורבנות הפיצוץ בנמל ביירות

מכלית, שהובילה אמוניום חנקתי, התהפכה בארצות הברית

ארה"ב: פרשת Takata ממשיכה לגבות קורבנות

מפעל הדשנים האחרון של בריטניה עומד לסגור את שעריו

מסמך הבהרה של PHMSA בארה"ב בנושא סיווג לצורכי הובלה של דשן מבוסס אמוניום חנקתי

ארה״ב: משאית חומ״ס התהפכה - תושבים ברדיוס 1.6 ק״מ פונו מבתיהם

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית