הפשרת היחסים? שר החוץ האמריקני נפגש עם נשיא סין

בלינקן הודה כי ההתקדמות מורכבת וקבע כי היא "איננה תוצר של ביקור אחד, שיחה אחת"

Photo/Xinhua

בפגישה משמעותית מאז 2018, סין וארה"ב הסכימו לייצב את היריבות העזה ביניהן כדי למנוע ממנה להסלים לסכסוך במהלך ביקור נדיר בבייג'ינג של שר החוץ האמריקני אנטוני בלינקן. 

על פי פרסום של רויטרס, למרות היעדר פריצות דרך גדולות, הן הנשיא שי ג'ינפינג והן בלינקן הדגישו את החשיבות של מערכת יחסים יציבה יותר, תוך התייחסות לשיבוש הגלובלי הפוטנציאלי שעלול לנבוע מעימות בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מחא כפיים לתפקודו של בלינקן וציין כי הביקור הוא התקדמות ביחסי ארה"ב-סין. שר החוץ הביע כי ארה"ב השיגה את מטרותיה לביקור, כולל העלאת חששות ישירות, ניסיון להקים ערוצי דיאלוג ובחינת תחומי שיתוף פעולה. עם זאת, בלינקן הודה כי ההתקדמות מורכבת וקבע כי היא "איננה תוצר של ביקור אחד, ביקור אחד, שיחה אחת". 

ביקורו של בלינקן קיווה לסלול את הדרך לפגישות דו-צדדיות נוספות, אולי כולל נסיעות של שרת האוצר ג'נט ילן ושרת המסחר ג'ינה ריימונדו. היו גם תקוות לפסגה בין שי וביידן בהמשך השנה.

במהלך הפגישה הדגיש שי את ההתקדמות וההסכמה בכמה נושאים ספציפיים. הוא דחק בוושינגטון לא "לפגוע בזכויות ובאינטרסים הלגיטימיים של סין", הצהרה שיכולה לרמוז על נקודות חיכוך פוטנציאליות כמו טייוואן. 

סוכם על קבוצת עבודה שתטפל בסוגיית הפנטניל, כאשר בלינקן הדגיש את הצורך בשיתוף פעולה גדול יותר מסין. הועלו חששות לגבי היעדר ערוצי תקשורת פתוחים בין שתי המדינות וחוסר רצונה של בייג'ין להשתתף בשיחות צבאיות סדירות עם וושינגטון. הסנקציות של ארה"ב על שר הביטחון הסיני, צוינו כמכשול להתקדמות בתחום זה.

אנליסטים תפסו את הכוריאוגרפיה הדיפלומטית של הביקור ואת הערותיו של שי כאות לנכונות להתקדם. Wu Xinbo, מנהל במרכז ללימודים אמריקאים באוניברסיטת פודן, ציין כי בעוד שסין אינה אופטימית לגבי היחסים בין סין לארה"ב, היא לא ויתרה על תקווה.

עם זאת, בייג'ין שמרה על טון נוקב במיוחד לגבי טייוואן, כשהדיפלומט הבכיר של סין וואנג יי הצהיר כי "אין מקום לפשרה או ויתורים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית