תרבות ארגונית של מודיעין במציאות משתנה

מאיר פינקל, אמ"ן –במציאות מורכבת ומשתנה, מודן הוצאה לאור, צה"ל- מרכז דדו, משרד הביטחון – ההוצאה לאור, 2024

תרבות ארגונית של מודיעין במציאות משתנה

מודן הוצאה לאור, צה"ל- מרכז דדו, משרד הביטחון

ספר מקורי ויצירתי חדש חושף את מקומו של אמ"ן במטה הכללי ובצה"ל בכלל. יש בו ניתוח מקיף של  התרבות הארגונית של אמ"ן על יתרונותיה וחסרונותיה; ניתוח מקרי מבחן זירתיים-נושאיים בתקופות שונות וסקירה של היבטים רוחביים כמו פלורליזם מחקרי; התפתחות המודיעין לכוחות היבשה; היחסים בין האיסוף והמחקר; פיתוח הסייבר באמ"ן והשפעתו על אמ"ן בכלל.

הספר נכתב לפני מלחמת "חרבות ברזל", ומהווה מחקר מעמיק מאין כמותו על תפקוד אמ"ן בדגש על ארבעת העשורים האחרונים. בולטים כאן תחקירים ופרספקטיבה רחבה מעבר לעשייה המודיעינית. מרתק ומעניין במיוחד להפנים תובנות על התרבות הארגונית באמ"ן. 

תרבות ארגונית מקרינה על תפקודו של כל ארגון, אך במיוחד באמ"ן, הפועל באופן רציף 24/7 עם אלפי אנשים צעירים ובוגרים, מצוי בתחלופה שוטפת של אנשיו במכלול עיסוקים מגוון, אשר רבים בארגון כלל לא מודעים לעושר יכולותיו. אמ"ן נמצא בממשק צמוד לחדשנות טכנולוגית צבאית ואזרחית, נתון לחיכוך צמוד לאויב משתנה כל רגע במלחמה וברגיעה, מתמודד עם אתגרים של מידע ענק (Big Data), תוך סודיות ומידור. 

היבט ייחודי לאמ"ן הוא גם תחרות מתמדת על רלבנטיות לצרכנים השונים של המודיעין בדרג המדיני, הצבאי, האסטרטגי והטקטי. המבחן של המודיעין הוא יומיומי ושיאו במשברים הביטחוניים המרכזיים של המדינה. במבחנים אלה היו לאמ"ן הצלחות רבות וכישלונות מחפירים, ששיאם בכישלון 7.10.

מאפיין ייחודי נוסף לאמ"ן הוא החיוניות של פלורליזם מחשבתי ובעיקר חובת ההתרעה של כל מי שחושב אחרת, יהא תפקידו או מעמדו אשר הוא. זהו מבחן חשוב הדורש חינוך מראשית הדרך וטיפוח הערך לאורך כל זמן השירות במודיעין.

על רקע פרסום הספר בימים אלה, אפשר ללמוד ממנו על המעקב המודיעיני אחרי ארגוני טרור ויכולותיהם ותפקוד המודיעין במהלך מלחמה.

מצאתי לנכון להדגיש כיוון ניתוח מעניין של פינקל על "פרדוקס חסינות אמ"ן" (או "אמ"ן כאתרוג"). שמירת שמו הטוב של אמ"ן הוא צורך פסיכולוגי עמוק של הציבור הישראלי, ומכאן נובעת הדחקה שיטתית בציבור של כשלים מודיעיניים. 

אין לאמ"ן, לציבור ולדרג המדיני אינטרס לקיים דיון על הכשירויות והכשלים, בין היתר, בשל הצורך לשמור על שמו הטוב כלפי האויב והעולם המקצועי שאמ"ן עובד מולו.  למעט הכשל של יום כיפור הודחקו כל השנים דוחות ביקורת שונים על פעילות המודיעין. נראה כי כשל 7.10 יהיה יוצא דופן ולא יניחו לאמ"ן לבחון את עצמו פנימה בלבד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית