יום הולדת: צה"ל בן 75 שנה. צבא שהוא חלק מהישראליות. סיפורם של רומח, זיק ורוכ"ש  

ב-26 במאי 1948 חתם דוד בן גוריון על פקודה להקמת צבא הגנה לישראל | מאז ועד היום, צה"ל הוא הארגון שהשפעתו גדולה מכל גוף אחר על תושבי המדינה ואורח חייהם

תמונה: דובר צה״ל 

לא רק מדינת ישראל חגגה יום הולדת 75, גם צה"ל בן 75. ב-26 במאי 1948 חתם דוד בן גוריון על פקודה להקמת צבא הגנה לישראל.

מאז ועד היום צה"ל הוא הארגון שהשפעתו גדולה מכל גוף אחר על תושבי המדינה ואורח חייהם. צה"ל מגן על מדינתו ותוקף את אויביו, "מפקיע", בדין ובצדק, לטובת השרות הצבאי שנים מחייהם של צעירים/ות בני/בנות 18 ושנות מילואים רבות. 

מחויבות ואהבת מולדת

צה"ל מלמד עברית, קולט עולים חדשים מארה"ב, מאתיופיה ומרוסיה. מטמיע בקרב המשרתים ערכי יסוד של משמעת, מחויבות ואהבת מולדת, ומלמד את מיטב הטכנולוגיות המתקדמות בעולם. צה"ל "נוגס" את הסכום השני בגודלו מתקציב המדינה, ומצוי, שלא ברצונו, בשיח המחאות וההפגנות הציבוריות ההמוניות בימים אלו. יש אומרים שצה"ל הוא צבא שיש לו מדינה. זו הגזמה שיש בה משהו בגלל מעמדו המיוחד של הצבא בישראליות.

הצבא משנה את חייו של צעיר/ה שמתגייס/ת לשנתיים-שלוש. אחרי השירות, בעיקר ביחידה לוחמת, צעיר ישראלי מתבגר יכיר גיאוגרפית את ארצו, ילמד להכיר צעירים ממקומות ומציבורים שלא פגש בהם בעיר/מושב/קיבוץ/בסביבת ילדותו. יכיר יותר טוב את ארץ ישראל ואת עם ישראל.

צה"ל רחוק משלמות. בתולדותיו נרשמו הצלחות וניצחונות אדירים שנלמדים בצבאות עולם, בלחימה,  במבצעים, בתכנון ובפיקוד. אבל בעולם לומדים גם כישלונות מאסיביים של צה"ל, הערכות שגויות, מודיעין חסר וזלזול באויב. דוגמת מסמכי מלחמת יוה"כ שנחשפו השבוע.

יש המתריעים על חסרונות ציוד במחסנים, בירוקרטיה, היעדר משמעת בקרב חיילים ולפעמים סתם בלגן. מקרים חמורים של שת"פ עם גנבי נשק בבסיס והתעללות מפקדים זוטרים בחיילים או של ותיקים בחדשים. טיפול רפואי לפעמים לקוי או מאוחר מידי. על דיווחים כאלו בתקשורת יגיב דובר צה"ל ש"הנושא נחקר ומטופל, ויוסקו מסקנות". יש שיפורים, אבל לא תמיד נלמדים הלקחים הראויים.

עבודת ראש עם עבודת רגליים

חיל התותחנים ישמש לנו הפעם דוגמה לשילוב של שרות קרבי עם הפעלת טכנולוגיות מתקדמות, עבודת ראש עם עבודת רגליים בשדה, שת"פ מבצעי עם זרועות אחרות של הצבא. חת"ם מייצג מורשת ארוכה של ארטילריה ממלחמת הקוממיות ועד מבצע 'מגן וחץ' השנה. מהתותח ועד הרקטה הקטלנית, כטמ"מ האיסוף והתקיפה ורוכ"ש שמביא את המודיעין בשדה הקרב אל צרכניו. 

סא"ל אור קסלר, מג"ד 334, הוא בן 32 ומפקד על גדוד חת"ם שתחילתו בשנת 1949. גדוד 334 הוא היום גדוד רקטות רעם לסוגיהן. בעבר הרחוק גדוד מרגמות מסייע לחטיבת  גולני. גדוד שהשתתף בקרבות עמק הירדן, בקדש, בקרבות רפיח, תל פאחר, במלחמות ששת הימים ויום הכיפורים סייע לחטיבה 7 בקרבות הבלימה. שלום הגליל, לבנון 2 נגד חיזבאללה. "גדוד שתרם לביטחון המדינה במשך יותר מ-70 שנים רצופות", אומר המג"ד. 

בשנים האחרונות השתפר והשתכלל אמל"ח הגדוד. הרקטה המקורית היתה רעם איתן, רקטה שכיסתה שטח של 60 מ"ר, גרמה נזק אגבי מועט, משוגרת למגוון מטרות, כמו משגרי נ"ט, מארבי אויב. לפני כעשר שנים קלט הגדוד את רקטת רומח, והמג"ד מגלה ש"בשנה הקרובה נקלוט את רומח 20, רקטת שכינוייה "בר", דור המשך משוכלל של רומח, ומוגדרת בחיל כמכפיל כוח משמעותי. כל רקטות הגדוד הן כחול-לבן, תוצרת תעש מערכות ואלביט מערכות.

סא"ל אור קסלר: "גדוד 334 מביא עוצמת אש וזמינות, עם נזק סביבתי מועט לשמירת טוהר הנשק. ירי רקטה מתאים לסיוע לכוחות שיתקפו את חיזבאללה ויתמודדו עם מערכי הרקטות והקנים של חיזבאללה בלבנון. רקטה שלנו שווה מבחינת היעילות ל-30 פגזי גדוד תותחים".

סא"ל קסלר הוא מג"ד צעיר בן 32, שירת בעבר במערך תמוז, תפקידי סמג"ד, מס"ח (מפקד סיוע חטיבתי) גולני, וכיום מג"ד 334 המשתייך לחטיבת האש 282, אוגדה 36 בפיקוד צפון. הגדוד מחולק לארבע פלגות, שלוש פלגות לחימה ואחת מפקדה ומנהלה. כ-50 אחוזים הן לוחמות בתפקידי פיקוד ולחימה. בעבר פיקדה על הגדוד מג"דית. פלגה יכולה לירות עד שש רקטות בזמן קצר, הגדוד מחזיק עשרות רקטות לטובת הזמינות וכוח האש.

יחידת כטמ"מים

מרעם לזיק. סא"ל מ. הוא מפקד יחידת כטמ"מים זיק, מוותיקי הכלים הלא מאויישים בצה"ל. ייחוד  יחידתו הוא בכך שהאמל"ח זיק (הרמס 450 תוצרת אלביט מערכות) מופעל מבצעית במשותף על ידי יחידה 5252 של סא"ל מ. (חת"ם) וטייסת 161 של חיל האוויר בפלמחים.  שת"פ בין-זרועי חת"ם-חה"א. 

סא"ל מ.: "זיק הוא אמל"ח רב-משימתי. יודע לסייע לכוחות מתמרנים, מספק תצ"א מעודכן יום-לילה עם ציון לייזר של מטרות, סימון לכוחות הקרקע. יכולת תקיפה וסיכולים ממוקדים באמצעות הכלי התוקף".

זיק מתאים לאיסוף ותקיפה של 'האויב הנעלם', המסתתר בשטח בנוי או בצמחיה. שיגור כטמ"מ זיק הוא מבצע דו-חילי: אנשי טייסת 161 של חה"א ממריאים את המטוסים החמושים מבסיס פלמחים,  אחרי ההמראה העיקוב אחר הכטמ"מ עובד לאנשי יחידה 5252 של סא"ל מ., והם מבצעים את משימת השיגור. 

סא"ל מ.: "זיק הוא כלי ורסטילי, תוקף רק"ם, טנקים, נגמ"שים ומטרות אדם. החימוש מותיר נזק סביבתי מועט. מיועד לפגיעות מדוייקות. היחידה מורכבת מפלגות, בכל פלגה מספר צוותים, בצוות שלושה – שני קצינים ולוחם". כוח האדם ביחידה איכותי, רבים נושרי קורס טיס, נשים קצינות ולוחמות, ומספרן ביחידה בסימן עליה. מפקד היחידה מעלה על נס את תרומת אנשי המילואים, שיש ביניהם שמגיעים כל שבוע לשמירת כשירות, ויש ה"ממלאים שירות מילואים שנתי בן שלוש ספרות.  זו עוצמת היחידה". 

במבצע מגן וחץ בעזה פעלה יחידת זיק במשימות איסוף מודיעין ותקפה חוליות מפעילי מרגמות, משגרי רקטות קרקע-קרקע ופעילי טרור. חיבור של מודיעין ומבצעים כסיוע לאוגדת עזה ופיקוד דרום. 

מעצרי מבוקשים בשטחי איו"ש

מזיק לרוכב שמיים. בשנים 2022-2023 בוצעו כאלף מעצרי מבוקשים בשטחי איו"ש. בכל אחד מהמבצעים הללו לוו הכוחות המבצעים מלמעלה על ידי ציוותי רוכש שמיים. בחירום ישמשו ציוותי רוכ"ש עיניים של הכוחות המתמרנים. המטוס הוא סקיילארק-1 (אלביט מערכות), כלי ותיק ואמין, שמוגדר כטב"ם טקטי לכוחות היבשה שעבר שדרוגים בחומרה ובתוכנה.

מפקד היחידה סא"ל אדיב יפרח אומר כי הכלי פועל בכל מקום, בכל שטח, כמעט בכל מזג אוויר, ביום ובלילה. בקסבה של שכם, ברחובות ג'נין, באימון ברמת הגולן, סביב הרצועה ובמרדף אחרי 'גוב האריות' וב'שובר גלים'. 

בימי שגרה פרוסים מטוסי היחידה מעל כל גבולות המדינה במשימות איסוף מודיעין, הגנה ואבטחת כוחות ותצפית. בעת מעצר מבוקשים יזהו הכטב"ם ומפעיליו מכשולים, תוויי התקדמות, עיקוב אחר ברחנים כדי שהמבוקש ייעצר ללא פגיעה בכוחות צה"ל. 

במלחמה ובחירום תשמש רוכ"ש עיניים לגדודים המתמרנים. המטוס יטוס צעד אחד לפני חוד הגדוד וישדר לו חוזי אמין ורציף, שיאפשר למפקדים לדעת בדיוק ובזמן אמת מה קורה מאחורי הגבעה בשדה או מאחורי הפינה בשטח הבנוי.

מפקד רוכ"ש סא"ל אדיב יפרח: "אנחנו גמישים, יודעים לעבוד בכל זמן ושטח. מתי אנו פועלים? מתי שצריך. אנחנו תמיד שם".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית