צפוי: דו״ח חדש של האו״ם מאשר כי איראן ממשיכה להגדיל את מאגר האורניום המועשר

באו״ם מתלוננים שמידת הפיקוח על איראן פחתה משמעותית 

UN Photo/Jean Marc Ferré

פקחי הסוכנות לאנרגיה אטומית הציבו רק חלק מכמות ציוד הניטור והפיקוח שעליה התחייבו בהסכם הגרעין משנת 2015.

בשני דוחות של סבא"א שפורסמו לאחרונה, נאמר כי ההצבה החדשה של ציוד הניטור כוללת עיקוב בזמן אמת אחר תהליך העשרת האורניום, וכי איראן העשירה עד כה ב-60 אחוזים, רמה של כמעט-נשק, כך מדווחת סוכנות רויטרס. מדובר בהעשרה באתרי הגרעין בנתנז ובפורדו.

לאיראן יש כיום אורניום מועשר ב-60 אחוז בכמות המספיקה לייצור שתי פצצות גרעין, כך נאמר באחד משני הדוחות המוגדר כמסווג. איראן צועדת קדימה בתכנית ההעשרה, שהולכת ומתרחבת באתר התת-קרקעי בפורדו, שנבנה בעומק רכס הר. 

עוד נאמר בדוח כי בידי איראן 114.1 ק"ג אורניום מועשר ב-60 אחוזים, ואילו בתצורת הקסה-פלואוריד (UF6) ניתן להעשיר אורניום באחוז גבוה יותר, כלומר תוספת של עוד 26.6 ק"ג חומר.

את 42 הק"ג של אורניום מועשר ב-60 אחוזים מגדיר דוח סבא"א כ"כמות משמעותית" וחומר גרעיני בכמות ש"אי אפשר לשלול אפשרות של ייצור מתקן נפץ גרעיני NUCLEAR EXPLOSIVE DEVICE.

דיפלומט בכיר בווינה שראה את דוחות אתמול הבהיר כי נדרשים יותר מ-55 ק"ג של אורניום מועשר ב-60 אחוזים כדי לייצר פצצה אחת, מאחר שחלק מהחומר הולך לאיבוד בתהליך ההעשרה.

עוד קובע הדוח כי הולך וגדל מאגר האורניום המועשר הכללי של איראן, והוא כיום גדול פי 23 ממגבלות 202.8 ק"ג שהתיר הסכם הגרעין משנת 2015. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית