התחממות ביטחונית: רקטות מלבנון ועזה, צה״ל תוקף בעזה

במוצאי החג הסתיימו שתי יממות של ירי רקטות ומרגמות בחזיתות הצפון והדרום | 34 שיגורים מלבנון, יורטו 25. חמש רקטות נפלו בשטח ישראל

חמ"ל אוגדה 91 בזמן התקיפות הלילה בלבנון | צילום: דובר צה״ל 

שלוש שעות כינוס הקבינט הביטחוני בקריה בתל אביב הסתיימו בשעה 1 אחר חצות. התוצאה המבצעית הראשונה היתה כמה גלי מתקפה של מטוסי חיל האוויר בכל רחבי רצועת עזה. 

אחרי חצות החלו להישמע אזעקות בישובי עוטף עזה, התרעות צבע אדום ומתכי ירי אל שדרות ואל כמה ישובים סביב הרצועה. אותרו יירוטים רבים של מערכות כיפת ברזל. תושבי העוטף נקראו להישאר במרחבים מוגנים. בתקיפות בלילה תקפו מטוסי חיל האוויר מטרות רבות, ביניהן שתי מנהרות. 

בסיום ישיבת הקבינט הביטחוני אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הלילה ובהמשך תגובת צה"ל תגבה מחיר כבד מאויבינו". ואילו שר הביטחון יואב גלנט צייץ בטוויטר: "צה"ל במוכנות גבוהה בכל הגזרות. נדע לפעול נגד כל איום. ערוכים לכל התפתחות". 

במוצאי החג הסתיימו שתי יממות של ירי רקטות ומרגמות בחזיתות הצפון והדרום, צפי לתגובות צה"ל בשילוב מהומות על הר הבית ועימותים בין משטרה למתפללי מסגד אל אקצה בירושלים, בעוד אלפי ישראלים מטיילים בצפון ובצימרים תוך כדי אזעקות. 

לקראת כינוס הקבינט הביטחוני אמש הודיעו עיריות ראשון לציון, אשקלון, כרמיאל, נהריה, יבנה ואשדוד על פתיחת מקלטים. בניו יורק ביקשה משלחת איחוד האמירויות כינוס בדלתיים סגורות של מועצת הביטחון לדיון ב"אלימות בירושלים".

האירוע הביטחוני בגזרה הצפונית היה ירי של 34 רקטות מלבנון, מהן יורטו 25 רקטות על ידי סוללות כיפת ברזל וחלק נפלו בשטחים פתוחים. שני תושבים נפצעו ונגרם נזק לרכוש בישובי הצפון. בערב הודיעו ראשי רשויות מקומיות על פתיחת מקלטים נוכח הצפי שצה"ל יגיב אחרי ישיבת הקבינט הביטחוני.

דובר צה"ל אמר אמש כי חמאס עומד מאחורי הירי מלבנון. מתוך 34 שיגורים יירטו לוחמי ההגנה האווירית 25. חמש רקטות נפלו בשטח ישראל, ובודקים את מיקום הנפילה של עוד ארבעה שיגורים, מסר דו"צ. 

ההנחה היא שירי הרקטות לא בוצע על ידי ארגון חיזבאללה אלא על ידי "גורמים פלשתיניים" או "חוגים קיצוניים". ירי ברקטות היה מאזור העיר צור. אזעקות נשמעו אמש בכל רחבי צפון הארץ, בעיקר בגליל המערבי, בישובים שלומי, חניתה, מצובה, בצת, יערה, אבן מנחם, שומרה ושתולה. התגובה הראשונה של צה"ל היתה ירי ארטילריה.

אתמול בבוקר, למחרת ליל הסדר, נשמעו אזעקות בישובי עוטף עזה. ירי רקטות מהרצועה החל בשעה 6 בבוקר ונורו כעשרים רקטות, פצמ"רים ומרגמות. 

אירועי הר הבית ומסגד אל אקצה החלו כאשר מאות מוסלמים באו למסגד, מוסתים על ידי הדיווחים, שלא התאמתו, בדבר ניסיונות להקריב קרבן פסח על ההר, אירוע שלא התרחש. כמה מאות מוסלמים התבצרו בתוך אולמות המסגד כשהם מיידים אבנים ומשגרים זיקוקים. המשטרה ניסתה להוציאם, אך נתקלה בסירוב וכוח משטרה נכנס לתוך המסגד והתעמת עם המתפללים. 

ברחבי העולם המוסלמי ראו סרטונים בהם נראים העימותים האלימים בין המוסלמים לבין שוטרי משטרת ישראל. מצרים, ירדן וסעודיה גינו את ישראל על אירועי הר הבית ומסגד אל אקצה בחודש רמדאן. הבית הלבן הביע דאגה מהמתיחות בירושלים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית