הקרב על מטוס האימונים החדש

בחודש הבא תפורסם בקשה לקבלת הצעות למטוס האימונים הבא של חיל האוויר. התעשייה האווירית ואלביט מערכות מתכוונות להפעיל את המטוסים שייבחרו באמצעות חברה משותפת שהקימו
מטוס אימונים תוצרת דרום קוריאה T-50

הקרב על מטוס האימונים הבא של חיל האוויר מתקרב ליישורת האחרונה: בתחילת החודש הבא עומדת להתפרסם "הבקשה להצעות", שתופנה אל שתי יצרניות המטוסים המתחרות. ההצעה תשלח במקביל ליצרנית המטוסים האיטלקית "איירמאקי", יצרנית מטוס האימון M-346, ולתעשייה האווירית של דרום קוריאה, יצרנית מטוס האימון T-50 (בתמונה).

ההצעה תתפרסם מיד אחרי שיאושר הסעיף התקציבי בתכנית הרב שנתית החדשה של צה"ל, שהדיונים עליה מתקיימים בימים אלה. ההערכה היא כי הבחירה של המטוס תעשה בתחילת השנה הבאה.


חיל האוויר מחפש כבר כמה שנים מחליף למטוס האימון המיושן "סקיי הוק". החיל בחן מטוסים רבים אבל אבל הרשימה הצטמצמה בסופו של דבר לשניים – למטוס המיוצר בדרום קוריאה ולמטוס האימון מתוצרת החברה האיטלקית "איירמאקי".


התחרות בין שני המטוסים אדירה, ומתאפיינת בלחץ מדיני מול לחץ כלכלי.


חיל האוויר רוכש מטוסים בכספי הסיוע הבטחוני האמריקאי. המטוס הדרום קוריאני מבוסס על מטוס הקרב אפ-16 (F16) מתוצרת החברה האמריקאית לוקהיד מרטין ולכן, אם הוא יבחר, ניתן יהיה לרכוש אותו לפחות חלקית בכספי הסיוע האמריקאי. אבל גם במטוס האיטלקי יש הרבה מערכות אמריקאיות.


משרד הביטחון דורש כי 40 אחוזים מהמטוס יהיו מתוצרת חברות אמריקאיות, כך שניתן יהיה לעשות שימוש חלקי לפחות בכספי הסיוע הביטחוני מארצות הברית.


טייסים של חיל האוויר בחנו את שני המטוסים והגישו באחרונה דו"חות מפורטים.

"מדובר בשני מטוסים טובים מאוד. ההחלטה תהיה לא פשוטה" אמר מקור במערכת הביטחון.


ממשלת דרום קוריאה מגלה ענין רב בתחרות והיא העבירה בנושא כמה מסרים לראש הממשלה ולשר הביטחון. מצד שני,ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, היה מעורב אישית במגעים, והוא שוחח על הנושא עם בנימין נתניהו בפגישתם האחרונה.

שתי המדינות מבינות כי מטוס אימון שיבחר על ידי חיל האוויר הישראלי יקבל באופן אוטומטי "חותמת איכות" חשובה מאוד שתוכל לפתוח שווקים נוספים.

דרום קוריאה מפעילה גם לחץ כלכלי. עד כה רכשה דרום קוראיה בישראל מערכות צבאיות בהקף של כ-400 מליון דולר. אלו כללו את המכם מדגם "אורן ירוק" שהוא חלק מהמערכת של הטיל נגד טילים "חץ". הדרום קוריאנים אומרים כי אם יבחר המטוס שלהם הם יגדילו את הרכש הצבאי בישראל יותר מפי שניים מאשר היקפו כיום.


הדרום קוריאנים מנסים בשבועות האחרונים להתאים, פחות או יותר, את מחיר המטוס שלהם לזה האיטלקי מתוך הערכה שגם למחיר תהיה השפעה על ההחלטה הסופית.


בינתיים, נערכות גם התעשיות הביטחוניות הישראליות להחלטה של חיל האוויר על מטוס האימון. התעשייה האווירית הביעה רצון לייצר חלקים של המטוס, ואילו אלביט מערכות הביעה רצון לייצר מערכות שונות עבורו. שתי החברות הקימו את "תור" - חברה משותפת שתרכוש בסופו של דבר את המטוס שיבחר, ותמכור שעות טיסה לחיל האוויר. שתי היצרניות שמתמודדות על מכירת המטוס לחיל האוויר, הסכימו להרכיב את המטוס בקו ייצור שיוקם בתעשייה האווירית.

ההערכה היא, כי עסקה לרכישת מטוס אימון מתקדם עבור חיל האוויר הישראלי תביא ליצרנית הזרה שתזכה עסקאות נוספות בהיקפים גדולים. "זכייה בשוק הישראלי יש לה משמעות רבה יותר מאשר שווי העסקה. זו הסיבה שבמקרה זה יש ממש מלחמה בין דרום קוריאה ואיטליה", אמר המקור במערכת הביטחון.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית