איש העסקים משה עוז זוכה מאשמת ייבוא פלטות מיגון המסכנות את חיילי צה"ל

עם קבלת הודעת הזיכוי מבית המשפט, צפוי משה עוז להגיש תביעה באמצעות עורך דינו ציון אמיר, כנגד משטרת ישראל על מעצר השווא שלו ועל הפצת מידע כוזב בעניינו

איש העסקים משה עוז זוכה מאשמת ייבוא פלטות מיגון המסכנות את חיילי צה"ל

קרדיט: גלאי תקשורת

משה עוז, הבעלים והמנכ"ל של חברת הציוד הביטחוני CAA מקריית גת, זוכה ע"י השופטת חוי טוקר בבית משפט השלום בירושלים מהאשמה של יבוא לארץ של 13,000 פלטות מיגון לא תקינות שיועדו לשימוש במערך הלוחם בצה"ל. 

משה עוז (56), נעצר מספר ימים לאחר מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר בטענה כי הציוד שייבא אינו עומד בתקן הצבאי וכי רצה במזיד למכור ציוד שלא כתקן על מנת לגרוף רווח כספי מימיה הראשונים ללחימה. לאחר הגעת הציוד לארץ, נעצר עוז למשך כשבועיים, לאחריהן שהה במעצר בית במשך חודש ימים ומאז הנו מסורב יציאה מהארץ.

בהחלטתה, קובעת השופטת טוקר כי: "חומר החקירה אינו מקים חשד סביר לעבירה לסיכון בזדון של אספקה לכוחות המזוינים. הודעה על המשלוח של הפלטות נמסרה לצה"ל מבעוד מועד על-ידי תורם צד ג' שביצע עסקה עם המשיב. 

״עוד עולה מחומר החקירה, כי בכל מקרה האספקה בפועל הייתה כפופה לבדיקות של צה"ל לפי נהליו, אף זאת ללא קשר לחקירה המשטרתית. מחומר החקירה עולה כי כל משלוח של ציוד מיגון לחיילים שנוחת בישראל עובר בדיקות של צה"ל. משכך, לא ברור כיצד יכול היה המשיב לסכן את האספקה כאמור, שהייתה ממילא כפופה לבדיקה צה"לית ושהודעה על משלוח פלטות המיגון נמסרה לצה"ל מבעוד מועד, וגם בלעדיה ממילא היה המשלוח עובר בדיקה".

בחברת CAA מציינים בנוסף כי לא החברה ולא משה עוז קיבלו אף לא שקל אחד בגין ייבוא פלטות המיגון, שכן הדבר הותנה מראש בקבלת אישור צה"ל על תקינות הציוד. 

יתרה מזאת, ייבוא הפלטות בוצע בתיאום מלא עם צה״ל ואף תואם מטווח מבעוד מועד, ביום הגעת הפלטות יחד עם נציגים מגופי הביטחון והבטיחות השונים שבמסגרתן היה אמור להיקבע דירוג התקן של הציוד. מטווח זה לא התקיים מעולם עקב החרמת המשלוח ע"י המשטרה עם נחיתתו בארץ. המטווח שכן התקיים ועל בסיסו נפסל הציוד, התקיים ללא נציגות של CAA ולא על פי הנוהל המקובל של בחינת פלטות מיגון ואפודים. 

עוד קבעה השופטת, כי על משטרת ישראל להשיב לעוז את 13,000 הפלטות שנתפסו באוקטובר: "אין עילה להמשך התפיסה. מכל מקום, גם אם הייתה סמכות כאמור או ככל שטענת המבקשת (משטרת ישראל) הינה כי בידה הסמכות להמשיך להחזיק בתפוסים וכי ההסכמה להשבת חלקם נעשית בתנאי האמור, הרי שעל המבקשת היה להראות מדוע החזקתם של הפלטות או אף מכירתם לגורמים פרטיים אסורה. כזאת לא נעשה, וממילא ככל שקיימת הגבלה בדין על החזקת הפלטות או מכירתם, זו מחייבת את המשיב (משה עוז), גם אם לא תיקבע כתנאי להשבת הפלטות, ולכן אין צורך בקביעת תנאי זה כתנאי להשבת התפוסים בהליך זה."

בשאלת תקינותן המבצעית של פלטות המיגון, משה עוז, שיוצג ע"י עוה"ד ציון אמיר, הציג לבית המשפט הוכחות כי בניגוד לטענת המשטרה, פלטות המיגון אינן קרועות או בלויות. 

בנוסף, הראה עוז כי הפלטות שהגיעו נבדקו במעבדה מאושרת משרד הביטחון וקיבלו אישור תקן אמריקאי (NIG) ואת אישור התקן האירופי הצבאי של נאט"ו. כך שלא רק שלא נעשתה הונאה בזדון, אומרים ב-CAA, אלא הציוד עומד בתקן הנדרש בסטנדרט הבינ"ל ואף קיבל בבדיקה ציון גבוה יותר מהציוד שנמצא שהיה בשימוש צה"ל. 

עם קבלת הודעת הזיכוי מבית המשפט, צפוי משה עוז להגיש תביעה באמצעות עורך דינו ציון אמיר, כנגד משטרת ישראל על מעצר השווא שלו ועל הפצת מידע כוזב בעניינו שפגע קשות בשמו הטוב ובעסקיו. 

לטענת עוז, קיים חשד סביר כי ישנה מעורבות של מתחריו העסקיים בעצם החקירה שהתנהלה מולו ובהתנהלות השערורייתית של המשטרה נגדו. בעקבות הפרסום הרחב על מעצרו, ספגו עסקיו של עוז פגיעה קשה וכעת עליו לבנות את המוניטין שלו מחדש, בגלל התנהלות רשלנית ושערורייתית של גורמי האכיפה. 

משה עוז מסר לאחר החלטת השופטת: "אני מברך את החלטת ביהמ"ש שעושה צדק ומוכיחה כי הואשמתי שלא עוול בכפי. לאחר 8 חודשים בהם שילמתי מחירים אישיים כבדים, נפגע שמי הטוב, ונפגעה פעילותי העסקית אני שמח שהצדק יוצא לאור והוכח מעל כל ספק כי לא הייתה שום כוונת זדון במעשיי. 

״ידענו מראש כי אספקת פלטות המיגון לצה"ל מותנית בבדיקה פנימית של צה"ל ועל כן לא הייתה שום אפשרות לביצוע הונאה או מרמה. מעבר לכך, גילינו כעת כי הבדיקה שבוצעה לאפודים הייתה מעבר לתקן המקובל בבדיקות מן הסוג הזה, שלא בנוכחותי ובנוכחות אנשיי, ועל כן אני מוחה על הקביעה כי הציוד שייבאתי אינו עומד בסטנדרט הנדרש לשימוש מבצעי. אמשיך להילחם על שמי הטוב ולספק ציוד הגנה ולחימה באיכות המתקדמת בעולם".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית