MBDA דוחפת לאיחוד רכש חימושים עבור פלטפורמות קרב עתידיות אירופאיות

יצרנית הטילאות האירופאית רוצה שכל מטוסי הקרב העתידיים של מדינות אירופה ירכשו ממנה חימושים  

MBDA דוחפת לאיחוד רכש חימושים עבור פלטפורמות קרב עתידיות אירופאיות

The European Future Combat Air System (FCAS) or SCAF project revolves around development of a next generation fighter, remote carriers and a combat cloud. (Airbus)

בזירה הגיאופוליטית, פרויקט מערכת הלחימה האווירית העתידית (SCAF) של צרפת-גרמניה-ספרד ותכנית הלחימה האווירית הגלובלית (GCAP) של בריטניה-איטליה-יפן עשויים להיות מתחרים. עם זאת, לאור השורשים האירופאיים שלהם, עליהם לשקול תתי מערכות משותפות, כך טוען בכיר ב-MBDA.

בשיחה עם Breaking Defense בחודש שעבר, אמר סגן נשיא MBDA לאירופה, ארנו רוסה (Arnaud Rousset), כי יש צורך ב”מכנה משותף” בין שני הפרויקטים וגם באירופה בכלל.

“לקוחות יכולים לשתף מוצר יחיד כדי לצייד מגוון ציוד ופלטפורמות. ל-MBDA יש את המומחיות להציע פתרונות כאלה אם נתבקש,” אמר רוסה. דוגמאות לכך כוללות את טיל האוויר-אוויר Meteor, שצפוי להיות זמין לכל לקוחות GCAP בשנים הקרובות וכבר משולב בפלטפורמות שונות כגון Gripen, Eurofighter ו-Rafale.

“MBDA מחפשת להגדיל את הייצור, תוך צמצום זמני האספקה. רכישה משותפת היא קריטית לכך,” הוא הוסיף והדגיש את החשיבות של “יכולות ריבוניות” עבור לקוחות הביטחון.

כמובן, MBDA מרוויחה מכך שכמה שיותר פלטפורמות מצוידות בנשק שלה. אבל אחד הלקחים המרכזיים שנלמדו מאוקראינה הוא הצורך בתחמושת, בפרט, להיות משותפת ברחבי אירופה כך שמדינות יוכלו לעזור זו לזו באספקה בעת הצורך.

דוגמא נוספת שבה רוסה רואה פוטנציאל היא ב”שיתוף פעולה” בהגנה אווירית לטווח קצר (SHORAD). הוא אמר שהחברה עובדת עם רומניה כדי לעודד אותה להצטרף למאמץ שהוקם בשנה שעברה בתערוכת האוויר בפריז על ידי צרפת, בלגיה, קפריסין, אסטוניה והונגריה, לחקור רכישה משותפת של מערכות טילים SHORAD Mistral 3 תוצרת MBDA.

“אנחנו בהחלט תומכים ברומניה במטרה שתהפוך לחלק מרכישה משותפת בהובלת DGA [סוכנות הרכש הצרפתית],” הוא אמר. “דיונים אלו מתקדמים ואנחנו מאמינים שמנגנון כזה תואם את המדיניות האירופית ללכת יחד, לקנות יחד ולהיות יעילים יותר יחד.”

מהלכים רומניים

רוסה דיבר עם Breaking Defense בתערוכת BSDA בבוקרשט, בעקבות הודעת חוזה ראשון של MBDA במדינה במרכז אירופה - חוזה שהבכיר מקווה שיהיה רק תחילת יחסים ארוכי טווח.

ב-23 במאי, MBDA חתמה על חוזה עם חברת התעופה הרומנית IAR ברשוב לתמוך באינטגרציה של טיל Marte ER על מסוק הימי H215M של חיל הים הרומני. פרטים ספציפיים לגבי החוזה לא פורסמו ו-MBDA לא יכלה להגיב על מספרי החוזה או תאריכי אספקה.

רוסה מתאר את הסכם Marte ER כ”צעד משמעותי” במונחי שיתוף פעולה בין MBDA לכוחות המזוינים של רומניה. הוא ציין שרומניה היא “שוק מאוד ספציפי ל-MBDA” ואמר כי חוזה Marte ER הוא “תחילתו של שיתוף פעולה ארוך טווח ורבים בפרויקטים ברומניה הקשורים לטילים ולמערכות טילים.”

Marte ER היא משפחת טילים שכבר שולבה על פלטפורמות רבות בכוחות המזוינים של איטליה.

בעקבות בחירת רומניה במטוס הקרב F-35 של לוקהיד מרטין בספטמבר שנה שעברה, MBDA מציבה את עצמה להציע תחמושת תקיפה מדויקת נוספת לרומניה ממגוון הפורטפוליו שלה. האפשרויות, על פי רוסה, כוללות את טיל האוויר-אוויר Meteor שצפוי לשמש את חיל האוויר המלכותי הבריטי ב-F-35 בעתיד.

MBDA גם מכוונת ל”כמה אפיקים” של דרישות מבצעיות מצד רומניה, כמו טילי VL Mica ו-Mistral 3 וכן את פתרון Sky Warden נגד מערכות בלתי מאוישות (C-UAS).

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית