דיווח: מדינות ערב רוצות שארה״ב תוביל כוח בינלאומי בעזה ביום שאחרי

ארה״ב מצידה שוללת הצבת חיילים אמריקאים בעזה | כמו גם, נטען בפרסום כי אף לא יודע מה ישראל רוצה ביום שאחרי

דיווח: מדינות ערב רוצות שארה״ב תוביל כוח בינלאומי בעזה ביום שאחרי

תמונה: דובר צה״ל

ממשל ביידן מעודד את מדינות ערב להשתתף בכוח שמירת השלום שיתפרס בעזה עם סיום המלחמה, בתקווה למלא חלל ריק ברצועה עד להקמת מנגנון ביטחון פלסטיני אמין. כך לפי דיווח של FT.

על פי הפרסום, ארה"ב דנה בתוכניות עם מדינות ערב. מצרים, איחוד האמירויות ומרוקו שוקלות את היוזמה, אך הנשיא ג'ו ביידן אינו מוכן לפרוס חיילים אמריקאים בעזה, אמרו גורמים מערביים וערבים.

"מדינות ערב אמרו שהיוזמה צריכה להיות בהובלת ארה"ב אז ארה"ב מנסה להבין איך היא יכולה להוביל אותה מבלי שיהיו לה מגפיים על הקרקע", אמר גורם מערבי. "שלוש מדינות ערביות ניהלו דיונים ראשוניים, כולל מצרים, איחוד האמירויות ומרוקו, אבל הן היו רוצות שארצות הברית תכיר קודם כל במדינה פלסטינית".

מדינות ערביות אחרות, כולל סעודיה, דחו את רעיון פריסת כוחותיהן, מחשש שיראו שהן שותפות של ישראל. הן גם חוששות מהסיכונים להשאב להתקוממות עממית ברצועה, שנשלטת על ידי חמאס מאז 2007.

גורם אחר שתודרך על הדיונים אמר שוושינגטון "ניסתה לבנות מומנטום לכוח בינלאומי, אבל המדיניות האמריקאית די תקיפה שלא יהיו חיילים אמריקאים בשטח, אז קשה להם לטעון את הטיעון שאחרים צריכים.

״יכולות להיות דרכים אחרות להגיע לשם. כל מאמץ חייב להיות בהובלה אמריקאית", הוסיף הגורם. "יש עוד דרך ארוכה לראות כוח בינלאומי ערבי בעזה".

הפרסום מוסיף  כי לא ברור גם למה ישראל תהיה מוכנה להסכים, כאשר ארה"ב ובעלות בריתה מתוסכלות מאי הוודאות לגבי כוונותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לסכסוך. זה כולל כמה זמן נתניהו מתכנן להחזיק חיילים ברצועה וכמה זמן תימשך המתקפה של ישראל.

מזכיר המדינה האמריקני, אנטוני בלינקן, אמר ל-Face the Nation של CBS כי וושינגטון "עבדה במשך שבועות רבים על פיתוח תוכניות אמינות לביטחון, לממשל, לבנייה מחדש (של עזה)" עם מדינות ערב ובעלות ברית אחרות. אבל הוא הוסיף: "לא ראינו את זה בא מישראל".

דובר מחלקת המדינה אמר כי וושינגטון ניהלה שיחות "עם שותפים באזור על עזה שלאחר העימות", ורבים חולקים "נכונות למלא תפקיד בונה כשהתנאים יאפשרו.״

נתניהו התעקש שישראל תשמור על הביטחון של הרצועה, ודחה בקול רם את הרשות הפלסטינית. הוא גם התנגד למהלכים לקראת הקמת מדינה פלסטינית.

״כמה גורמים ישראלים, כמו שר הביטחון יואב גלנט, הביעו תמיכה ברעיון של נוכחות בינלאומית בעזה לאחר המלחמה. אבל חוסר הבהירות לגבי עמדתה של ישראל החריף את חוסר הוודאות לגבי כל התכנון לאחר המלחמה״, נכתב בפרסום.

"ישראל מסרבת לדבר עם אף אחד על זה, היא בהכחשה", אמר הגורם המערבי. "מדינות ערב אומרות שהמערב חייב להכיר במדינה פלסטינית, אבל מעט מאוד מהמדינות המערביות הגדולות באמת קרובות לעשות זאת".

גורם ערבי, שאישר כי ארה"ב העלתה את הרעיון של כוח שמירת שלום עם שותפיה האזוריים, אמר שיש גם הבדלים בין מדינות ערב לגבי התוכניות לאחר הסכסוך. אבל הוא אמר שהבעיה הגדולה יותר היא ש"אף אחד לא יודע איך יהיה היום שאחרי".

שר החוץ של איחוד האמירויות, שייח' עבדאללה בן זאיד אל נהיאן, אמר לאחרונה כי איחוד האמירויות תהיה מוכנה לתמוך בממשלה פלסטינית שתענה על התקוות והשאיפות של העם הפלסטיני, כולל עצמאות. אבל הוא הוסיף כי איחוד האמירויות "מסרבת להיגרר לכל תוכנית שמטרתה לספק כיסוי לנוכחות הישראלית ברצועת עזה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית