ראש סבא״א נגד תקיפת מתקנים גרעיניים באיראן

רפאל מריאנו גרוסי מסביר שלמרות שהעשרת אורניום ברמות כמעט בדרגת נשק היא סיבה לדאגה, אי אפשר להסיק את המסקנה הישירה שלאיראן יש כעת נשק גרעיני

ראש סבא״א נגד תקיפת מתקנים גרעיניים באיראן

Photo Credit: Dean Calma / IAEA

תוך שבועות תוכל איראן להחזיק בכמות מספקת של אורניום מועשר לייצור פצצת גרעין, אמר רפאל מריאנו גרוסי, ראש סבא״א, בראיון לאתר DIE WELLE הגרמני. 

״פעילותה של טהרן בתחום הזה, נוסף לגישה המוגבלת שהיא מתירה לפקחים, גורמים להרמת גבה״, הוסיף גרוסי. 

לדברי גרוסי "איראן קרובה בשבועות ולא בחודשים" מהחזקת כמות אורניום מועשר המספיקה לייצור נשק גרעיני, אולם אין זה אומר שלאיראן יש או יהיה נשק גרעיני בתקופה הזאת. ייצור רש"ק גרעיני פונקציונלי דורש דברים רבים ללא תלות בייצור חומר בקיע".

לדברי ראש סבא"א "מטרות איראן בנושא הגרעין הן עניין לספקולציות", ומתח ביקורת על מדיניות העשרת האורניום והעסקות שטהרן עושה עם פקחי האו"ם, שאינם מורשים לגשת למתקנים שלדעת הפקחים הם חייבים להיכנס אליהם. 

אשר לתכנית הגרעין האיראנית, אמר גרוסי, "יש הרבה נושאים בלתי פתורים, כמו עניין שרידי האורניום שנתגלו במקומות שבהם הם לא היו צריכים להימצא. 

"כאשר אתה מסכם את כל העניין אתה נשאר עם המון סימני שאלה", אמר גרוסי, והוסיף כי בקרוב תצא משלחת פקחים לאיראן "ואני אהיה שם בניסיון להעלות את כל הנושאים על פסים". 

הוא הזהיר כי תקיפת מתקני גרעים אסורה בתכלית האיסור, וגינה דיבורים על נשק גרעיני, על הפעלתו ועל השגתו.

בפברואר השנה המשיכה איראן להעשיר אורניום בשיעור של 60 אחוזים, שיעור שאינו מתאים לשימוש בגרעין מסחרי-אזרחי וקרוב ל-90 אחוז, שהם אחוזי העשרה לייצור נשק. 

תגיות

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית