דיווח: איטליה וישראל מפתחות צוללת אוטונומית גדולה

על פי מסמכים שהוצגו לפרלמנט האיטלקי, איטליה צפויה לרכוש שלוש צוללות כאלו עד שנת 2035

דיווח: איטליה וישראל מפתחות צוללות אוטונומית גדולה

The autonomous unmanned BlueWhale (ELI-3325) submarine. (Credit: IAI)

על פי דיווח של אתר navalnews, המטה של הצי האיטלקי ביקש לרכוש צוללות לא מאוישות חדשות ארוכות טווח עם יכולות מתקדמות במונחים של מודולריות, סיבולת וגמישות. הפרסום מבוסס על מסמך מסמך תכנון רב-שנתי של משרד הביטחון האיטלקי. 

 

הרכש כולל שלושה כלי רכב תת-מימיים אוטונומים (LDAUV) לצד תחנת השליטה והבקרה המרוחקת שלהם. התוכנית כוללת גם מערכות נוספות והכשרת מפעילים ומתחזקים ותמיכה לוגיסטית.

 

התוכנית מתמקדת, על פי התיעוד הנלווה שהוצג בפרלמנט האיטלקי, בשיתוף הפעולה הבינלאומי בין איטליה וישראל המוסדר על ידי מזכר ההבנות (MoU) והסדר המסגרת שנחתמו בין שני הצדדים בדצמבר 2021. 

 

התוצאה היא פתרון ה-LDAUV "Italian-Israeli BlueWhale" (בקיצור: IIBW) המבוסס על פלטפורמת BlueWhale (גם: ELI-3325) של התעשייה האווירית/אלתא מערכות, עם שילוב מטענים ומערכות שפותחו על ידי התעשייה האיטלקית. 

 

שיתוף הפעולה התעשייתי הבינלאומי מבוסס על מזכר שיתוף הפעולה שנחתם בפברואר 2022 ו"מגדיר את היקף שיתוף הפעולה התעשייתי ושיתוף העבודה בין החברות המעורבות". על המסמך חתמו אלתא מערכות והחברות האיטלקיות אלטרוניקה, FAAM, CABI Cattaneo, BATS Italia ו-ICS Technologies.

 

בהתבסס על מידע שפורסם לפרלמנט, CABI Cattaneo תפתח את שילוב הרכב עם הפלטפורמות העיליות והתת-מימיות, FAAM תספק את חבילת סוללות הליתיום יון בעוד ש-Elettronica, גם אם לא נחשפו פרטים, צפויה לספק את חבילת ה-EW כולל ציוד מודיעין ותקשורת. ICS Technologies תספק את שילוב חבילת הסונאר ו-BATS Italia את התמיכה הלוגיסטית.

 

על פי הפרסום, שיתוף הפעולה מתייחס לפעילויות המחקר והפיתוח המשותפות במטרה לפתח צוללת אוטונומית בתרומה שווה של חברות ישראליות ואיטלקיות. על פי הפרסומים, צוללת כזו תאפשר סיור תת ימי באורך שבועיים במהירות 3 קשר, בעומק עד 300 מטרים. 

 

״העומק התפעולי המקסימלי של הצוללת הוא מינוס 300 מטר ויש לו חיישנים רבים, הן באוויר והן במים, אשר - מלבד הפיכתו למתאים לפעילות איסוף נתונים - גם מאפשרים להשתמש בו בפעילויות שמטרתן להגן על תשתיות מתחת למים מפני ניסיונות חבלה ומודיעין, כמו גם יירוט של מידע אודיו ודיגיטלי״, לפי הדיון בפרלמנט האיטלקי.  

 

״יתר על כן, כלי הרכב יצוידו בחיישנים אופטיים ואינפרא אדום, אנטנות מכ"ם וכן סונאר.״

 

לתוכנית, על פי המסמך שהוצג לפרלמנט האיטלקי, עלות מוערכת הכוללת של 254.3 מיליון יורו מתוכם 6 מיליון כבר הוקצו לשנתיים הראשונות של התוכנית, שתימשך 13 שנים. עלות כל צוללת לא מאוישת כזו עמורה להתכנס לכ-80 מליוני אירו. קצת פחות מחצי מהכסף אמור להגיע לחברות האיטלקיות בפרויקט. 

 

מסמך לקריאה

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית