האוגדה הראשונה בקרבות של צה"ל – צדק היסטורי

בני מיכלסון, האוגדה הראשונה - אוגדה 38 במבחן קרבותיה הראשונים – סיני 1956, הוצאת מודן, משרד הביטחון – ההוצאה לאור, צה"ל – מערכות

באדיבות הוצאת מודן, משרד הביטחון

מאז מלחמת ששת הימים השתתפו אוגדות צה"ל בקרבות בשלוש החזיתות – דרום, צפון ומרכז. לא רבים הפנימו אז  כי הפעלה מבצעית ראשונה בקרבות מול אויב היתה לאוגדה 38 במלחמת סיני ב-1956 בפיקודו של אל"מ יהודה ואלך, לימים ד"ר ואלך שעמד בראש העמותה להיסטוריה צבאית.

אל"מ מיל' ד"ר בני מיכלסון, שהיה רמ"ח היסטוריה בצה"ל ועומד אף הוא בראש העמותה להיסטוריה צבאית, יזם מחקר מורשת קרב היסטורי מדוקדק לבניין הכוח וללחימתה של אוגדה זו ב"קדש".

לראשונה בתולדות צה"ל הופעלה במלחמת סיני מסגרת אוגדתית (38) עם שתי חטיבות שריון, אחת סדירה (7) ואחת מילואים (37) ושתי חטיבות חי"ר מילואים (4 ו-10).

במהלך המלחמה השמידה האוגדה ארבע חטיבות אויב. אוגדה 38 ביצעה תמרון אוגף מכריע במלחמה, על ידי שניתבה את חטיבה 7 דרך מצר הדייקה לשטח המפתח של צומת אבו עגילה ולעורף מתחם אום־כתף המצרי, ובמקביל חדרה לעומק סיני בטווח של 250  ק"מ.

מפקד האוגדה אל"מ ואלך התמנה למפקד האוגדה בגיל 35, לאחר סדרת תפקידי מפתח שהקנו לו ניסיון מבצעי והדרכתי עשיר הן בשדה והן במטה. 

המחקר בוחן במקביל את מקומה של אוגדה 77 במערכת סיני בפיקודו של אלוף חיים לסקוב, שהיה מפקד גיסות השריון ותחת פיקודו חטיבת חי"ר סדירה (1, גולני) וחטיבת שריון מילואים (27). פרק נכבד במחקר מוקדש להשוואת לחימת האוגדות ותוצאותיה.

המחקר שופך אור על תהליך הפיכת האוגדה למפקדה על־חטיבתית קבועה, כלקח ממלחמת סיני ולקראת מלחמת ששת הימים, מתאר בפירוט רב את בניין הכוח של האוגדות המשימתיות בצה"ל מראשית דרכו ב-1949, את הפיקוד והשליטה באוגדות במלחמת סיני  ואת השתתפות חיל האוויר בקרבות האוגדתיים. 

מחקר זה נעשה בכלי חשיבה אקדמיים, הקנה למחבר תואר ד"ר והפך באמצעות הספר להיות בעל ערך לחקר הקרבות של מלחמת קדש לעיון הציבור הרחב.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית