פרשנות | עולה ההסתברות למלחמה בלבנון בחודשים מאי-יוני

חיזבאללה מצידו קושר את דרום לבנון לעזה, בישראל אין גיבוי פוליטי להליך מדיני מול לבנון ולכן ההסתברות למלחמה עולה

אילוסטרציה | תמונה: דובר צה״ל 

בעוד המאמצים של המתווך האמריקאי, עמוס הוכשטיין, להניע את ישראל ולבנון ליישם את החלטה 1701 נמשכים, נראה כי שני הצדדים מתכוננים למלחמה.

אחרי כמעט חצי שנה של מלחמה בעצימות נמוכה בסביבת גבול ישראל, עם עשרות אלפי מפונים בצד הישראלי ומאות הרוגים לחיזבאללה, נראה כי הצדדים מתכוננים למלחמה. 

דרום לבנון כעזה

חיזבאללה מצידו קושר את דרום לבנון לעזה ובנוסף טוען כי ישראל אינה מוכנה לדון על נקודות המחלוקת בגבול היבשתי. דרישה הקיימת בהסכם 1701. 

ישראל מצידה טוענת כי חיזבאללה אינו מפנה את השטח מגבול ישראל עד לליטאני ולכן אינו מקיים את החלטה 1701. על פי ההסכם, רק צבא לבנון מורשה לשהות בשטח זה. 

בנוסף, במצב הפוליטי הנוכחי בישראל, אין גיבוי לראש הממשלה בישראל לנהל משא ומתן עם לבנון על גבול יבשתי קבוע. 

מכאן, בעוד המתווך האמריקאי מנסה להגיע לבסיס הסכמות שיאפשר משא ומתן, שני הצדדים, ישראל וחיזבאללה, נמצאים במבוי סתום פוליטי. מציאות שלא תאפשר מו״מ על גבול קבע יבשתי. 

בנוסף, על פי פרסומים בארה״ב, ממשל ביידן ממשיך לספק לישראל חימוש בכמויות גדולות, כחלק מהערכות למלחמה בצפון. 

במקביל צה״ל מנמיך עצימות לחימה בעזה בשבועות האחרונים. המשמעות היא כי מאגרי נשק אלו, מיועדים ללחימה בלבנון. 

שכבה נוספת שניתן להוסיף על הדברים שנכתבו עד כה, היא האיומים המושמעים על ידי מנהיגים ישראלים ולבנונים בדבר מלחמה קרובה.

כל צד עסוק בהגברת האיומים, ככל הנראה כחלק מתהליך מדיני. אך איומים טבעם להעלות את המתח הביטחוני. 

מבחינת ישראל, מציאות שבה גבול הצפון הפך לשטח צבאי מרוקן כמעט משגרה אזרחית, עם עשרות אלפי מפונים מבתיהם, היא מציאות בלתי נסבלת. 

כל בר דעת בישראל מבין כי לא ניתן להחזיר תושבים לבתיהם, כאשר הם נמצאים בטווח הנ״ט של חיזבאללה (כ-8 ק״מ), בעוד לישראל אין אמצעי הגנה בפני נשק זה.

לכן, ישראל חייבת שחיזבאללה ייסוג לליטאני ויאפשר עומק אסטרטגי מינימאלי להבטיח את שלום התושבים ביישובים צמודי גבול. 

לחימה בלבנון 
אחת משאלות המפתח היא כיצד תראה מלחמה בלבנון. ברור לכל בר דעת, כי לבנון אינה עזה. חיזבאללה הוא ארגון צבאי, מאורגן, מסודר ומתוספק יותר מחמאס. גם מאומן יותר. 

תוואי השטח הלבנוני קשה הרבה יותר מעזה. למרות אימונים רבים שצה״ל עורך בחודשים האחרונים לקראת מלחמה בלבנון, עדיין מדובר באתגר לתמרון יבשתי. 

בהיבט לוגיסטי, אין מדובר בשטח קטן כמו עזה. אספקת לוגיסטיקה לחטיבות מתמרנות, תהיה קשה הרבה יותר בלבנון בלבנון מאשר בעזה. צה״ל לא יוכל להסתמך רק על הצנחה מהאוויר, למרות טענות לשיפור הדיוק בהקשר זה. 

יהיו שיירות לוגיסטיקה של עשרות ק״מ לתוך לבנון. על כל הסיכון והקושי הלוגיסטי הכרוכים בכך. כמו גם, תמרון בלבנון צפוי להתקל במגבלות תקשורת, עובדה שתהפוך את התמרון בכל המסגרות למורכב יותר מאשר בעזה. 

מצב העורף
אחרי חצי שנה מלחמה בעזה, את מצב העורף ניתן לחלק לשניים בהפשטה גסה. ביישובים צמודי גבול בצפון ובעוטף עזה, החיים נעצרו ב7.10 ועד היום. תושבים רבים מחוץ לביתם, חלקם מנסים לשמר את הפרנסה הקיימת, חלק אחר ללא פרנסה. 

באזורים האחרים, תושבים מנסים לשמר שגרה ככל הניתן. ישנה דעיכה בפעילות הכלכלית של המשק הישראלי, אולם בעקבות פעילות נכונה של בנק ישראל ותמיכה ממשלתית, המשק מצליח לתפקד באופן כללי למרות המלחמה. הגרעון גדל, אך ניתן לגלגל אותו לדורות הבאים. 

היות ומרבית תושבי גבול הצפון מפונים והמשק גם ככה דעך בשל המלחמה בעזה, ניתן להעריך כי מלחמה בצפון עדיפה כעת בעיני מקבלי ההחלטות.

גם אם הלחימה בלבנון תמשך מספר חודשים. זאת, במקום תרחיש של עצירת הלחימה כעת ויציאה למלחמה בעוד שנה או שנתיים. 

במקרה מלחמה עם לבנון, נראה כי ערים כמו חיפה, עכו, נהריה ותל אביב צפויות להיות תחת ירי כמעט בלתי פוסק של רקטות. חיזבאללה ישאף לשבש את כלכלת ישראל ככל הניתן, לצד יצירת הרס פיזי רחב.  

כמה זמן תמשך הלחימה בלבנון? 
הנבואה ניתנה לשוטים. עם זאת, כפי שנכתב קודם לכן, צה״ל אוגר מספיק חימוש עבור מכת פתיחה שאמורה להרתיע את חיזבאללה מלחימה ארוכה.

צה״ל גם ערוך בגבול לבנון עם מספיק כוחות לביצוע תמרון עד הליטאני לכל הפחות, כולל עתודות מילואים בהיכון. 

צבא היבשה של צה״ל, לאחר כשישה חודשי לחימה בעזה, מגיע ללבנון מאומן יותר ומאובזר יותר, מאשר היה ב6.10. עם כל הביקורת שיש על צבא היבשה של צה״ל, עדיפה נקודת הפתיחה כעת על מצבו של צה״ל לפני התמרון בעזה. 

מבחינת חיזבאללה, הארגון, סביר להניח, עסק בעיתוד מלאים בחצי השנה האחרונה לצד הלחימה מול צה״ל בגבול. גם בחיזבאללה מבינים שההסתברות למלחמה גדולה, ולכן בונים בעיקר על רקטות, מל״טים וטילים מדויקים. 

כמות הטילים כנראה קטנה באופן יחסי לכמות הרקטות והמל״טים, אך אלו מהווים אתגר למערכות ההגנה האווירית הישראלית, בעיקר בכל הקשור לתשתיות קריטיות. 

אם ישראל תשמיד תשתיות חשמל בלבנון, ניתן להניח כי חיזבאללה ישקיע מאמצים גדולים לעשות נזק לתשתיות חשמל בישראל.

זו הסיבה שפיקוד העורף מרתיע בחודשיים האחרונים ומבקש מהאזרחים להצטייד בציוד מתאים למציאות של הפסקות חשמל לסירוגין. 

נראה כי לאחר 2006, מבינים בחיזבאללה שלא כדאי להשאר בדאחייה אם פורצת מלחמה ולכן סביר להניח כי בכירי הארגון בנו את מסגרות הלחימה בצורה מבוזרת יותר מבעבר.

זאת, על מנת להפחית את מספר מרכזי הכובד של הארגון, על מנת להפוך את הארגון לסביל יותר להפצצות ישראליות. 

ככל שהארגון ידע לעבוד בצורה מבוזרת יותר ולהמשיך לבצע שיגורים לעבר ישראל, כך המלחמה צפויה להמשך יותר.

ניתן להעריך כי מלחמה בלבנון יכולה לקחת בין שבועיים ועד חודשיים. משתנה נוסף הוא התמיכה והמעורבות האמריקאית. 

אם תפרוץ מלחמה, ממשל ביידן יפעל ככל שביכולתו לסיים את המלחמה מהר. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית