ארה"ב תספק למרוקו מערכות טילי נ"ט ג'אוולין

את העסקה יש לבחון על רקע יחסי מרוקו ואלג'יריה | ב-2021 הכירה ארצות הברית בריבונותה של מרוקו על סהרה המערבית, מהלך שאלג'יריה גינתה

By Photo: Stuart A Hill AMS/MOD, OGL v1.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=60402026

מחלקת המדינה האמריקאית אישרה מכירה של מערכות טילי נ"ט ג'אוולין (Javelin) למרוקו בשווי של 260 מיליון דולרים.

במסגרת עסקה זו יסופקו למרוקו 612 טילי ג'אוולין מסוג FGM-148F ו-200 משגרים (LWCLUs).

בהודעתה מוסרת מחלקת המדינה האמריקאית כי מכירה זו תסייע ליעדי מדיניות החוץ והביטחון הלאומי של ארה"ב על ידי עזרה לשיפור הביטחון הלאומי של חברת ברית משמעותית של ארה"ב שאינה חברת נאט"ו.

העסקה מהווה גורם חשוב לשמירת היציבות הפוליטית וההתקדמות הכלכלית בצפון אפריקה. אין במכירה זו בכדי לשנות את מאזן הכוחות הצבאי הבסיסי באזור.

את העסקה יש לראות על רקע יחסי מרוקו ואלג'יריה. שתי המדינות מנהלות מערכת יחסים מתוחה במשך עשרות שנים עקב הסכסוך סביב סהרה המערבית.

אלג'יריה תומכת בחזית פוליסריו, קבוצה שרוצה עצמאות לסהרה המערבית, בעוד מרוקו טוענת לריבונות על האזור. לשתי המדינות היו כמה התכתשויות לאורך הגבול, והמתיחות גברה בשנים האחרונות.

ב-2021 הכירה ארצות הברית בריבונותה של מרוקו על סהרה המערבית, מהלך שאלג'יריה גינתה. אלג'יריה גם ניתקה את היחסים הדיפלומטיים עם מרוקו ועודדה מדינות אחרות לעשות את אותו הדבר.

הסכסוך סביב סהרה המערבית הוא סכסוך מורכב, ואין פתרון קל. עם זאת, חשוב להבין את ההיסטוריה וההקשר של עסקאות נשק בהקשר שני הצדדים. 


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית