פרשנות | צה״ל מסתיר מהציבור את אירוע טיל השיוט שלא יורט באזור אילת 

הרי מדובר בטיל שיוט מתמרן ולא בטיל שטס במסלול בליסטי ידוע מראש. מכאן, איך בדיוק צה״ל ידע שהטיל שיוט הולך ליפול בשטח פתוח?

תמונה: דובר צה״ל 

אתמול (ג) פרסם דובר צה״ל הודעה בזו הלשון: ״בהמשך למטרה האווירית שנפלה צפונית לעיר אילת שלשום בלילה , טיל שיוט שהגיע מכיוון ים סוף נפל בשטח פתוח במרחב, המטרה הייתה במעקב על ידי כוחות חיל האוויר. אין נפגעים ולא נגרם נזק, האירוע מתוחקר.״ 

אולם מסתבר כי האירוע בו שוגר טיל השיוט לעבר ישראל, היה בכלל יומיים קודם לכן - ביום ראשון. דובר צה״ל החליט להסתיר את האירוע מהציבור מסיבה כלשהי. 

איך מיירטים טיל שיוט? ובכן, ישנן מספר שיטות. מטוס קרב עם טיל אוויר-אוויר או באמצעות סוללת הגנה אווירית מסוג שרביט קסמים או כיפת ברזל. במקרה דנן, צה״ל מאשר שלא יצא מיירט לכיוון המטרה. 

שאלתי האם לא יצא מיירט בכוונה כחלק ממדיניות שלא מיירטים איומים לעבר שטחים פתוחים - לא קיבלתי תשובה מצה״ל. 

בצה״ל טוענים שהאיום היה במעקב. מה זה אומר? ובכן, אפשר לעקוב אחרי טיל שיוט עם מטוס קרב או מכ״מ קרקעי. בכל סוללת הגנה אווירית יש מכ״מ שעוקב אחרי המטרות. 

איך עקבו אחרי האיום? אם המעקב היה באמצעות מכ״מ, למה לא יצא מיירט? הייתה תקלה? אם זה מטוס קרב שעקב אחרי האיום, למה לא יצא טיל אוויר-אוויר? 

שאלה נוספת. הרי מדובר בטיל שיוט מתמרן ולא בטיל שטס במסלול בליסטי ידוע מראש. מכאן, איך בדיוק צה״ל ידע שהטיל שיוט הולך ליפול בשטח פתוח? איך בכלל צה״ל יודע לייצר פוליגון פגיעה לטיל שיוט? 

לסיכום, טיל שיוט קשה מאד לדעת איפה יפגע כי הוא מתמרן. הטענה של צה״ל במקרה זה אינה אמינה, וההסתרה מהציבור (בין יום ראשון לשלישי) מעלה עוד יותר את ההנחה שהיה כאן כשל מבצעי. 

מהו? נמתין לגילוי דעת של צה״ל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית