תכנית משותפת ללבנון ולצרפת לבנייה מחדש של נמל ביירות

ממשלת צרפת מימנה את פיתוח התוכנית, שהוצגה לאחרונה, על ידי שתי חברות הנדסה צרפתיות, Artelia ו-Egis

HJP11, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

מספר מאמרים קודמים שלי כאן עסקו בנושא הפיצוץ העוצמתי של מאות טונות של אמוניום חנקתי, שאוחסנו באופן לא תקין בנמל ביירות, ושהובילו לאחד הפיצוצים הלא-גרעיניים הגדולים בעולם: הנציב העליון לזכויות אדם של האו"ם: מועצת זכויות האדם של האו"ם צריכה לחקור את הפיצוץ בנמל ביירותפסק דין ראשון לתשלום פיצויים לקורבנות הפיצוץ בנמל ביירותשנתיים וחצי מאוחר יותר: טרם נמצאו האחראים לפיצוץ בנמל ביירות.

בשבוע שעבר פרסמה סוכנות הידיעות Associated Press, שבמסיבת עיתונאים שהתקיימה בנמל ביירות הוצגה יוזמה משותפת ללבנון ולצרפת של תוכנית לשיקום ולארגון מחדש של נמל ביירות.

ב-4 באוגוסט 2020, בפיצוץ בנמל ביירות נהרגו יותר מ-200 בני אדם, נפצעו ונעקרו מבתיהם אלפים ונהרסו שכונות שלמות של העיר. מאז, חקירת הסיבות לפיצוץ נעצרה, והבנייה מחדש של האזורים הפגועים בוצעה ברובה במימון פרטי, שכן כספים בינלאומיים שהובטחו לבנייה מחדש היו תלויים במידה רבה ברפורמות פוליטיות, שלא יצאו אל הפועל. 

מספר הצעות לשיקום ופיתוח מחדש של הנמל, שעדיין מתפקד, נכשלו, כולל תוכנית שאפתנית שהוצעה ב-2021 על ידי קבוצת חברות גרמניות לפיתוח מחדש של הנמל לצד פיתוח אזורי  מסחר ומגורים חדשים. 

בשנת 2022, ענקית הספנות הצרפתית CMA CGM Group זכתה בחוזה ל-10 שנים להפעלת מסוף המכולות בנמל. 

ממשלת צרפת מימנה את פיתוח התוכנית, שהוצגה לאחרונה, על ידי שתי חברות הנדסה צרפתיות, Artelia ו-Egis. התוכנית תתמקד בבנייה מחדש של רציפים, שניזוקו בפיצוץ, בארגון מחדש של מתווה הנמל כדי לייעל את התנועה, ובהסטת המתקן לאנרגיה סולארית. סוכנות ציבורית צרפתית, Expertise France, ביצעה הערכה, שבסיומה המלצות לשיפור האבטחה בנמל. 

ממשלת לבנון מצידה תצטרך להזרים סכום מוערך של 60-80 מיליון דולר כדי להשלים את מימון שיקום הנמל. מנכ"ל הנמל אמר במסיבת העיתונאים, שלפי התוכנית המקור למימון יגיע מהכנסות הנמל, שהיו במגמת עלייה והגיעו ל-150 מיליון דולר בשנת 2023, לאחר שקודם לכן צנחו במהלך מגפת הקורונה והדרדרות לבנון למשבר כלכלי חסר תקדים. 

במסיבת העיתונאים נכחו גם ראש ממשלת לבנון, שגריר צרפת בלבנון ונציגי שתי החברות הצרפתיות. ראש ממשלת לבנון אמר, שללבנון ולצרפת יש היסטוריה של יחסים הדוקים ש"אנחנו גאים בהם", בהתייחסו לקשרים, שמקורם בתקופה שבה האומה הערבית הקטנה הייתה מדינת חסות צרפתית לאחר מלחמת העולם הראשונה ועד לעצמאותה ב-1943. שגריר צרפת בלבנון אמר, שבנייה מחדש של נמל ביירות היא אחת מהעדיפויות של צרפת בתמיכתה בלבנון. 

עם זאת, התוכנית שהוצגה לא התייחסה לגורלן של ממגורות התבואה האדירות של הנמל, שספגו חלק ניכר מגל ההדף של הפיצוץ, ובכך הגנו למעשה על חלקה המערבי של העיר ביירות. חלק גדול מהממגורות קרס בשנת 2022, בעוד החלק הנותר נותר במקומו. 

ממשלת לבנון תכננה בשלב מסוים להרוס את הממגורות, שניזוקו, אך החליטה לבסוף שלא לעשות זאת, לאחר שמשפחות קורבנות הפיצוץ והניצולים הפגינו בדרישה לשמרן כאנדרטת זיכרון, וכן למקרה שהן עשויות להכיל ראיות שימושיות לחקירה משפטית.

קישור לרשימת כל המאמרים שלי כאן

המידע שבהם הסתמך על פרסומים, שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו- Fireworks and Pyrotechnics OSH.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית