הפנטגון חושף תוכנית של מיליארד דולר עבור יוזמת מל״טים נגד סין

הפנטגון עמום בכוונה לגבי הפרטים של Replicator, תוך שהוא מצטט חששות לגבי חשיפת מידע אסטרטגי לסין

Deputy Secretary of Defense Kathleen Hicks. (DoD/Air Force Staff Sgt. Brittany Chase)

 

הפנטגון מציע תוכנית חדשה בשם Replicator, שמטרתה לייצר אלפי מל"טים עד אוגוסט 2025 כצעד הכנה למלחמה בסין. פרסום של c4isrnet

התוכנית מוערכת בעלות של מיליארד דולר במהלך השנתיים הראשונות. Replicator שואפת גם ליצור תהליך לפיתוח מהיר של טכנולוגיות עתידיות. חלק מהפרטים של התוכנית מסווגים, ולא ברור אם הקונגרס יאשר את המימון.

בתדרוך על בקשת התקציב האחרונה של הפנטגון, סיפקה סגנית שרת ההגנה, קתלין היקס, את אומדן העלות הראשון לתוכנית "המשכפל" (Replicator) השאפתנית שלה - השקעה של מיליארד דולר המתוכננת לשנים הכספים 2024 ו-2025. היוזמה שואפת לייצר במהירות אלפי רחפנים, ככוח נגד ליכולות הצבאיות של סין.

לתכנית Replicator, שנחשפה לראשונה על ידי היקס ב-2023, יש מטרה כפולה. בעיקר, היא מבקשת לפרוס מספר רב של מל"טים על ציר זמן מואץ. עם זאת, היקס הדגישה כי המטרה הרחבה יותר של התוכנית היא להקים מסגרת לחדשנות מהירה ולפיתוח טכנולוגיות מתקדמות אחרות בעתיד.

"זו דעתי הנלהבת, שההמשך לכך הוא פוטנציאל השקעה משמעותי שאינו קשור לרפליקטור", קבעה היקס. "זה בערך מה שהשירותים יוכלו לעשות באוטונומיה ברגע שנוכל להוריד את החסמים האלה באמצעות ההשקעה הראשונית הזו."

מיליארד הדולר המתוכנן לשנתיים הראשונות של Replicator אמור להתחלק באופן שווה, כאשר 500 מיליון דולר יוקצו בכל שנת כספים. עבור נתח ה-FY2024, הפנטגון מבקש את אישור הקונגרס באמצעות התקציב השנתי או בקשה לתכנות מחדש להעברת כספים קיימים.

הפרטים על מימון FY2025 נותרו מסווגים, אם כי מבקר הפנטגון מייק מק'קורד אישר שההקצאה של 500 מיליון דולר כבר כלולה בהצעת התקציב לשנה הבאה.

בכל הזרועות הצבאיות, הודעות על מעורבות Replicator לא היו עקביות. חיל הים טען בתחילה שהוא ייעד מימון, רק כדי לחזור בו מההצהרה ימים לאחר מכן. הצבא סירב להגיב על תפקידו, בעוד שחיל האוויר אישר שהוא לא יתרום ב-FY2024.

הפנטגון עמום בכוונה לגבי הפרטים של Replicator, תוך שהוא מצטט חששות לגבי חשיפת מידע אסטרטגי לסין. עם זאת, חוסר השקיפות הזה גרר ביקורת מצד חלק מהקונגרס ובמגזר הביטחוני, ששאלו אם התוכנית מתרחבת מעבר לקונספט שאפתני.

מק'קורד אותתה שעמדה זו לא תשתנה בקרוב, והצהירה: "אנחנו נשענים על הצד של לא לחשוף את הפרטים עד שנהיה בטוחים שזה מה שסגן המזכיר רוצה לעשות".

כאשר Replicator עושה את הצעדים הראשונים שלה, הפנטגון שואף לאזן בין עמימות אסטרטגית לבין הרגעת דאגות לגבי פיקוח על יוזמת ביטחון זו בהיקף של כמיליארד דולרים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית