אסון סביבתי מול חופי תימן: ספינת משא שהובילה אמוניום חנקתי - טבעה

המחלקה למדעי הים באוניברסיטת ירדן פרסמה גילוי דעת, לפיו שחרור כמויות גדולות של דשן לים עלול לעורר צמיחה מופרזת של אצות

Calistemon, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

ספינת המשא Rubymar טבעה שבועיים, לאחר שהותקפה על ידי המורדים החות'ים במפרץ עדן ליד מיצר באב אל-מנדב ונפגעה משני טילים.

לפני כשבועיים ממשלת בריטניה מסרה, שמים החלו לחדור לספינה ושכל 24 אנשי הצוות שלה חולצו. הספינה באורך 172 מטרים, רשומה בבליז ומופעלת על ידי חברה לבנונית. ה-BBC השיג תמונה של הספינה מה-21 בפברואר, שהראתה שהיא שקועה בירכתיים, אך עדיין צפה. 

בעלי הספינה אמרו אז, שהיא נגררה לג'יבוטי הסמוכה אך עדיין נמצאה בסכנת טביעה. הבעלים הרשומים שלה הם Golden Adventure Shipping – ללא ספק, שהנסיבות מצדיקות את החלק ההרפתקני שבשם הבעלים - עם כתובת הרשומה בנמל הבריטי סאות'המפטון.

הספינה הובילה מטען של כ-41,000 טונות דשן אמוניום חנקתי, ומומחים טוענים שטביעתה היא לא פחות מקטסטרופה סביבתית שמהווה סכנה מיידית למערכות האקולוגיות הימיות העדינות באזור.

בהודעה של ממשלת תימן נאמר, שהספינה נסחפה ומים הציפו אותה במשך מספר ימים עד שלבסוף טבעה. 

זוהי הספינה הראשונה, שהוטבעה על ידי המורדים הנתמכים על ידי איראן בתימן מאז שהחלו לטווח כלי שיט בים האדום. ראש ממשלת תימן אחמד עוואד בן מובארק התייחס לטביעת הספינה כאל אסון סביבתי חסר תקדים.

המחלקה למדעי הים באוניברסיטת ירדן פרסמה גילוי דעת, לפיו שחרור כמויות גדולות של דשן לים עלול לעורר צמיחה מופרזת של אצות, תוך שימוש בכמות כה רבה של חמצן, עד שבעלי חיים ימיים לא ישרדו. 

ראש המחלקה עלי אל-סוואלמיח אמר, שיש צורך בתוכנית דחופה "כדי לבסס אסטרטגיית ניקיון".

בהודעה של ארגון גרינפיס נאמר, שלדליפה של האמוניום החנקתי מבטן האונייה לים עלולות להיות השפעות משמעותיות על המערכות האקולוגיות הימיות, אשר בדרום הים האדום כוללות שוניות אלמוגים, מנגרובים בחופים וחיים ימיים מגוונים.

המנהל האזורי של Greenpeace הביע דאגה וקבע, שללא פעולה מיידית המצב עלול להסלים למשבר סביבתי גדול. לדבריו כמו גם כל דליפה נוספת של מזוט מהמנועים, טביעת הספינה עלולה לפרוץ עוד יותר את גוף הספינה, ולאפשר למים לבוא במגע עם אלפי טונות האמוניום החנקתי.

אלו עלולים להשתחרר לים האדום ולשבש את האיזון של המערכות האקולוגיות הימיות, שיגרמו להשפעות מדורגות במארג המזון. לשיבוש כזה עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת: להשפיע על מינים שונים, התלויים במערכות אקולוגיות אלה, ולהשפיע על פרנסתם של תושבי קהילות החופים.

נדרשת גישה מיידית לאתר הספינה הטרופה על ידי צוות מומחים על מנת להעריך את המצב, לתכנן וליישם במהירות תוכנית חירום.

בפוסט ב-X כתב מנהיג החות'ים מוחמד עלי אל-חות'י, שלראש ממשלת בריטניה רישי סונק ולממשלת בריטניה היתה הזדמנות למנוע את הטבעת הספינה לו רק היו דואגים למתן אפשרות למשאיות סיוע להיכנס לעזה. 

מאז חודש נובמבר 2023 מבצעים המורדים החות'ים התקפות על ספינות המקושרות לישראל בים האדום ובמפרץ עדן כתמיכה בפלסטינים בעזה.

קישור לרשימת כל המאמרים שלי כאן

המידע שבהם הסתמך על פרסומים, שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו- Fireworks and Pyrotechnics OSH.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית