האם האיראנים יכולים לחולל נזק עצום למשק הישראלי בסייבר? יש חוקר אחד שחושב שזה המצב

לפי עומרי שגב מויאל, האיראנים במרחק החלטה מנזק גדול למשק הישראלי | ״מרחק החלטה זה אומר שהכל תלוי בהם וברגע שיחליטו אין לך איך למנוע את זה.״, מסביר שגב מויאל

Photo by Shai Pal on Unsplash

עומרי שגב מויאל, איש סייבר ידוע בארץ, טוען בציוץ כי האיראנים רכשו יכולות סייבר ויושבים על המשק הישראלי, כך שהם יכולים, בלחיצת כפתור, לחולל בישראל נזק רב למשק. הציוץ שלו זכה לכמעט 200 אלף צפיות. 

״אני כותב את המשפט הבא בעברית שיהיה ברור לכל. האיראנים וגרורותיהם במרחק החלטה בלבד מהתקפת סייבר שתפגע קשות במשק. תעשו עם זה מה שאתם רוצים, אני לא מצליח להגיע לדרג שיבין שצריך לפעול דחוף ורוחבי.״, כותב שגב מויאל. 

״השאלה מה הסיפא? זה שהם במרחק החלטה זה כביכול תמיד נכון תאורטית. השאלה אם אנחנו מוגנים מספיק או שגם פה לא משכו בדש של אף אחד?״, שואל אותו אורי אליאבייב. 

״מרחק החלטה זה אומר שהכל תלוי בהם וברגע שיחליטו אין לך איך למנוע את זה.״, עונה שגב מויאל. 

הדיון בעקבות הפוסט נגע בשאלה כיצד ניתן להכריח עסקים מסחריים, שאינם תחת פיקוח כלשהו, ליישם הגנות בסיסיות בסייבר. ביניהן, עדכון טלאים של מערכת הפעלה ותוכנות מרכזיות המשמשות אותם. 

חלק מהעסקים בישראל לא רוצים לעסוק בעדכוני תוכנה מתוך חשש שעדכונים כאלו יחוללו להם נזק ברשת. הבעיה נובעת מכך שיש חולשות שמנצלות גרסאות תוכנה ישנות וברגע שלא מעדכנים, משאירים דלת פתוחה לתוקף. 

טענה נוספת נגעה בעולם הגיבויים. עסק מסחרי צריך, בתיאוריה, שתהיה לו תכנית התאוששות מאסון (בעגה מקצועית - DR).

זה יכול להיות פתרון כמו גיבוי הנתונים לחוות שרתים אחרת בארץ או בחו״ל, גיבוי קר שאינו מחובר לרשת, או אתר חלופי שעולה מיד כאשר האתר הראשי נופל (Active-Active). 

על פי הדיון שהתקיים בעקבות הציוץ של שגב מויאל, נראה כי חלק מהעסקים הגדולים והבינוניים בישראל, לא ממש דואגים לתכנית התאוששות כזו. וכן, כל עסק יכול להפרץ. 

בעידן שבו יש Wiperים, נוזקות שמוחקות מידע, עסק שנפרץ יכול למצוא את עצמו בלי כל הנתונים שלו. אם אין לו גיבויים ותכנית התאוששות, הוא אבוד לאחר מתקפה כזו. כך גם כל הלקוחות והספקים שהוא שירת וסמכו עליו. 

בינתיים, למרות תפוצת הציוץ והדיונים שהחלו בעקבותיו, מערך הסייבר טרם פרסם הערכה משלו לגבי ההסתברות של מתקפה איראנית נגד המשק הישראלי. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית