מה אתם יודעים על חומר הנפץ TACN?

TACN היא תרכובת חומר נפץ בעלת צבע כחול עז, הרגישה למכה כאשר היא יבשה, אשר יכולה להיווצר בתגובות כימיות פשוטות

Photo by Julia Koblitz on Unsplash

מידע דל מאוד זמין ביחס ל-TACN (Tetra-Amino-Copper-Nitrate), חומר הנוצר מהתגובה הכימית של אמוניום חנקתי עם נחושת וסגסוגותיה (ברונזה ופליז).

ניתן למצוא אותו במפעלים כימיים שבהם עובדים עם אמוניום חנקתי ונגזרותיו, במכונות המשמשות לתהליכי העבודה ובכלי תחבורה המשמשים לשינוע ולהובלה.

חברת MATEC Soluções Corporativas הברזילאית פרסמה מסמך, שמספק מידע אודות המאפיינים של חומר הנפץ TACN, תכונותיו הפיזיקליות-כימיות, התנאים שבהם הוא יכול להיווצר ונוהלי הבטיחות הטובים לזיהויו, סילוקו והשמדתו.

מטרת הפרסום היא לתרום להגברת הבטיחות התפעולית במתקנים, המאחסנים ומטפלים באמוניום חנקתי או במוצרים המבוססים על אמוניום חנקתי.

מאמר זה סוקר את המסמך. TACN היא תרכובת חומר נפץ בעלת צבע כחול עז, הרגישה למכה כאשר היא יבשה, אשר יכולה להיווצר בתגובות כימיות פשוטות.

כאשר אמוניום חנקתי בא במגע עם נחושת או סגסוגות שלה, נוצרת תרכובת כחולה-ירוקה, בדרך כלל נחושת חנקתית. לאורך הזמן והחשיפה לאוויר, גבישים כחולים עזים יותר עשויים להיווצר יחד עם שכבת הנחושת החנקתית. גבישים בעלי צבע עז עוד יותר עלולים להיות TACN.

רגישות למכה: רגישות TACN נמוכה מ-PETN ו-RDX, אך גדולה מ-TNT. באנרגיות נמוכות עלול להתרחש פיצוץ מלא, פיצוץ חלקי או רק שינוי בצבע החומר.

רגישות לחיכוך: TACN אינו רגיש במיוחד לחיכוך. הוא פחות רגיש לחיכוך מאשר PETN ו-RDX.

VOD: מהירות גל הניצוץ היא ביחס הפוך לקוטר המטען. המהירות המקסימלית היא 3,498 מטר/שניה בצפיפות של 0.87 גרם/סמ"ק.

קוטר קריטי: פחות מ-4 מ"מ. לשם השוואה, הקוטר הקריטי עבור RDX עם צפיפות של 1.2 גרם/סמ"ק הוא בסביבות 3 מ"מ.

כאמור TACN יכול להיווצר, כאשר נחושת או סגסוגותיה באות במגע עם תמיסה מימית של אמוניום חנקתי. אין זה אומר, שאמוניום חנקתי בצורתו המוצקה (פרילים, צפוף וכו') חף מתופעה זו, שכן בסביבה עם לחות יחסית מעל 59% ובטמפרטורה של 30 מעלות צלזיוס אמוניום חנקתי מגיע ללחות היחסית הקריטית שלו ומתחיל לספוג מים מהסביבה.

ספיגת המים מתגברת עם ירידה בטמפרטורת הסביבה. המסמך מפרט תנאים ומצבים, שבהם יכול להיווצר TACN כאשר הוא בא במגע עם נחושת או עם סגסוגות שלה.

הרשימה כוללת מכלי אחסון (לרבות מכלים ניידים, כגון: משאיות), משאבות העברה, שסתומים וצינורות, מכשירים, חיווט חשמלי (כולל מנועים חשמליים ומנועי בעירה), לוחות חשמל, כבלי הארקה, מצלמות ועוד.

בטיחות

כיוון שאמוניום חנקתי בדרגה תעשייתית נחשב כבלתי רגיש לפיצוץ, וכיוון שסביר מאוד ש-TACN יימצא בכמויות גדולות במתקנים תעשייתיים אם יש בהם נחושת, הסיכון הגדול ביותר הקשור לנוכחות TACN מסתכם בפיצוץ מקומי קטן, אך עם פוטנציאל לגרום לפציעות חמורות לאנשים המטפלים בציוד מזוהם ב- TACN.

כאשר TACN נוצר בחלק החיצוני של הציוד, ניתן לזהות ולהסיר אותו בקלות ובמהירות. לעומת זאת, כאשר TACN נוצר בחלקים פנימיים של ציוד שאינם נראים או קשים לגישה, חיוני שלצוות התחזוקה יהיה ידע נרחב על TACN, ושאף פעם לא ישתמשו בכלים המעודדים פגיעה/מכה או חום בעת העבודה על ציוד שעל פי החשד היה מזוהם ב-TACN.

לא סביר ש-TACN ייווצר, במקרה של מגע נחושת או סגסוגותיה עם תחליב "מים-בשמן" (אופייני לאמולסיות חומר נפץ בתפזורת). עם זאת, יש לקחת בחשבון שתחליבים יכולים "להישבר" לאורך זמן או עקב גורמים אחרים, כך שיתאפשר לאמוניום חנקתי לבוא במגע עם נחושת, ולהגדיל את הסיכון להיווצרות TACN.

המלצות להפחתת הסיכון

יש לשמור תמיד על אזור העבודה נקי משאריות המכילות אמוניום חנקתי. אין לאפשר שימוש בציוד ואביזרים העשויים מנחושת, ברונזה או פליז באזורים, בהם קיימים אמוניום חנקתי או מוצרים העשויים מאמוניום חנקתי.

יש לבחור חלופות עשויות נירוסטה, אלומיניום או פלסטיק. אם אין חלופה, יש לוודא, שהציוד והאביזרים מוגנים בשכבת צבע ועוברים בדיקות ותחזוקה תכופות כדי לזהות היווצרות TACN בשלביה המוקדמים.

יש להכשיר כוח אדם, שעובד באזורים בהם יש אמוניום חנקתי, כך שיוכלו לזהות נוכחות של TACN ולדעת כיצד להתנהל ביחס לתהליכי טיהור. כאשר יש ספק אם גביש כחלחל מסוים הוא נחושת חנקתית או TACN, הנחת העבודה תהיה תמיד שזה המקרה הגרוע ביותר ויש להתייחס אליו כאילו היה חומר הנפץ.

אם נמצאו ציוד או חומר, החשודים כמכילים TACN, אין לנקות אותם בחומר שוחק (גירוד או שימוש במברשת שוחקת).

תהליך הטיהור המועדף והסופי הוא שריפת הציוד/החומר המזוהם, אשר חייב להיעשות על ידי צוות מוסמך לפעילות כזו ובמקום מתאים.

לרשימת כל המאמרים שלי

המידע מתוך פרסומים, שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו- Fireworks and Pyrotechnics OSH.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית