דיווח: סעודיה מתעניינת ברכש רקטות רוסיות עם רש״ק תרמובארי

מבחינת הרוסים, השימוש בראשי קרב תרמובארים נחל הצלחה גדולה מאד בשדה הקרב באוקראינה

By Kirill Borisenko - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=93849758

מבחינת הרוסים, השימוש בראשי קרב (רש"קים) תרמובארים ששולבו בחימוש רקטי מדגם TOS-1A (המקבילות הרוסית למערכת ה- MLRS) תוצרת חברת Omsktransmash, נחלו הצלחה גדולה מאד בשדה הקרב באוקראינה. 

המערכת בעלת יכולת שיגור של שני חימושים בו-זמנית. שני החימושים המצויידים ברש"ק תרמובארי, הגם שאינם מדוייקים, גורמים לנזק סביבתי רב בזכות הרש"ק.  

החימוש המתקדם יחד עם ראשי הקרב התרמובארים "הציתו את אוקראינה" על פי התיאור הרוסי. הרש"קים התרמובארים מאפשרים יצירה של גל פיצוץ מסיבי, הגורם לטמפרטורה גבוהה בסביבת הפיצוץ ולשריפה מואצת של כל הנמצא בסביבה. 

רש"ק זה יעיל כנגד רכבים, בתים, מקלטים, בונקרים, מחסני תחמושת, ולגרימת שריפות בשטחים פתוחים. הרש"ק יוצר אפקט הרס ברדיוס של 200 מ"ר. 

במהלך תערוכת האמל"ח הגדולה שהתקיימה בריאד, הוצגו שתי מערכות MLRS משודרגת, המכונות TOS-3 Dragon וה-TOS-2 Tosochka.

במסגרת התערוכה אמר אלכסנדר מיכייב, מנכ"ל Rosoboronexport (ארגון ייצוא האמל"ח של רוסיה), שרוסיה מנהלת מגעים למכירת מערכות אלו לסעודיה. הרוסים לא פרסמו את תכונות ומפרטי המערכות החדשות. 

יחד עם זאת, תמונת ההמחשה של ה-TOS-3 שפורסמה ברשתות חברתיות שונות מציגה שהמערכת כוללת רק 15 רקטות (במקום 24 רקטות במערכת ה-TOS-1A ). ייתכן שזו אינה התצורה בפועל והיא רק מציגה את המערכת באופן כללי.

מערכת TOS-2 ('Tosochka') פותחה על ידי NPO Splav במקור עבור טנקים מדגם T-72 ועברה הסבה לפלטפורמת Kamaz. 

יחד עם כל תיאורי המליצות הרוסיות, חסרונה הבולט של המערכת התגלה בשדה הקרב באוקראינה. טווח החימוש הוא כקילומטר אחד (על פי הערכות אוקראיניות). 

חסרון זה מייצר מצב בו סוללות הירי הרוסיות נאלצות לפעול בקרבת היריב, ועל מנת להגן עליהן הן מוקפות בפלוגות רק"מ (דוגמת BMP) ובחיילי חי"ר.

יחד עם סוללות הרקטות נעים גם רכבים עליהם מותקנות מערכות שיבוש רחפנים, על מנת להגן עליהן במהלך הקרב מתקיפות מהאוויר. 

מערכות השיבוש הן תולדה של הפקת לקחים רוסית ממהלך המלחמה באוקראינה והפעלה מסיבית של רחפנים אוקראינית כנגד מטרות רוסיות. 

בשורה התחתונה, יתרונה המרכזי של מערכות ה- TOS היא יכולתן לשאת את ראשי הקרב התרמובארים הגדולים, המייצרים נזק סביבתי גדול מאד, ובכך מפצים על הטווח הקצר מאד של המערכת וחוסר הדיוק שלה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית