פרשנות | חיל האוויר הישראלי אינו תלוי בהולנד לצרכים לוגיסטים של מטוסי ה-F35

לוקהיד מרטין, יצרן המטוס, מחוייבת לספק לכל לקוח בתכנית הF-35 שירותי לוגיסטיקה ולכן אף לקוח אינו תלוי במדינה מסוימת

תמונה: דובר צה״ל 

היום (ב) פורסם כי בית המשפט בהולנד קיבל עתירה של ארגוני זכויות אדם במדינה נגד ייצוא מרכיבים ביטחוניים לישראל בשל חשש להפרה של החוק הבינלאומי בעזה. למרות הכותרות, ישראל אינה תלויה בהולנד לצרכים לוגיסטים של מטוסי ה-F35. 

לוקהיד מרטין, יצרן המטוס, מחוייבת לספק לכל לקוח בתכנית הF-35 שירותי לוגיסטיקה. לכן, מחזיקה היצרנית מספר מחסנים בעולם, כך שגם במקרים כמו זה בהולנד כעת, לא תפגע השרשרת הלוגיסטית. 

תגובת החברה: ״אנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם מנהלת תוכנית מטוס ה-F-35 להעריך את ההשפעה של פסיקת בית הדין בהולנד על שרשרת האספקה שלנו. אנו ממשיכים לתמוך בממשל האמריקאי ובעלות בריתו ככל שיידרש״.

בנוסף למחוייבות האמריקאית לשרשרת הלוגיסטית של הפרויקט, חיל האוויר הישראלי מעתד לעצמו מרכיבים הכרחיים לפעולתם של מטוסי הF35. תרחיש מלחמה וחרם מלא או חלקי על ישראל נלקח כתרחיש בסיס בכל הערכת מצב לוגיסטית. 

״בית המשפט מורה למדינה לשים קץ ליצוא נוסף של חלקי F-35 לישראל תוך 7 ימים", נכתב בפסק הדין. דיווח של yahoo

"קיים סיכון ברור שמבוצעות ברצועת עזה הפרות חמורות של דיני המלחמה ההומניטאריים עם מטוסי ה-F-35 של ישראל", הוסיף השופט.

״חלקי ה-F-35 בבעלות ארה"ב מאוחסנים במחסן בהולנד ולאחר מכן נשלחים למספר שותפים, כולל ישראל, באמצעות הסכמי יצוא קיימים.״

על פי הפרסום, הרשויות בהולנד אמרו שלא ברור אם בכלל יש להן את היכולת להתערב במשלוחים, חלק ממבצע המנוהל בארה"ב המספק חלקים לכל שותפי ה-F-35.

רישיונות יצוא ניתנו ב-2016 לזמן בלתי מוגבל, אך בית המשפט קבע שהמצב השתנה באופן קיצוני מאז ועל הממשלה לקחת זאת בחשבון. 

"החלטת בית המשפט בהולנד, שכנראה יוגש כנגדה ערעור מטעם הממשלה ההולנדית, היא תוצאה ישירה של קמפיין בהובלת ארגוני BDS קיצוניים שכל מטרתם היא למנוע את שחרור החטופים ולדאוג לכך שאזרחים ישראלים לא יוכלו להתגונן מאיום עתידי של אונס, טבח וחטיפה״, כותבים בתגובה של מכון המחקר NGO Monitor.

״התוצאה של התביעה הזאת לא תהיה הפסקת הלחימה, אלא העברת מחסני החלקים של הצבא האמריקאי מהולנד למקום חלופי, ופגיעה בכלכלה ההולנדית וביוקרתה כשותפה פעילה במאבק נגד הטרור העולמי.

״שמות הארגונים שהגישו את העתירה: Oxfam Novib, Amnesty, PAX, Rights Forum - כולם מעורבים בשני העשורים האחרונים בקמפיינים שונים נגד מדינת ישראל.״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית