דיווח: הביון האזרי ביקש מהמוסד לתווך מול הביון הצרפתי

אופרת סבון בעולם הביון: הביון האזרי הסתכסך עם הצרפתי וביקש מהישראלים לתווך - המשימה ככל הנראה לא הצליחה

ניקולס לרנר - ראש המוסד הצרפתי (DGSE) | מקור: www.dgse.gouv.fr

כאשר המתיחות בין צרפת ואזרבייג'ן הסלימה בסוף השנה שעברה, עם קציני מודיעין שגורשו משני הצדדים, שירותי הביון של באקו ביקשו מהמוסד הישראלי לדבר עם ה-DGSE, שירות הביון הצרפתי, במטרה לגשר בין הצדדים. כך לפי דיווח של intelligenceonline

על פי הפרסום, מוקדם יותר השנה, שירות הביון החוץ של אזרבייג'ן, בראשותו של הגנרל אורחן סולטאנוב, ביקש מהמוסד הישראלי שיפנה לסוכנות הביון החיצונית של צרפת, DGSE, כדי לנסות ולסייע להפיג את המתיחות בין הצדדים. 

השירותים הצרפתים והאזרבייג'נים נכנסו לעימות מאז סוף 2023. המתיחות הגיעה לשיא בסוף דצמבר, כאשר שתי המדינות גירשו את קציני המודיעין אחת של השנייה.

״עם זאת, נראה שלא יצא הרבה מבקשת באקו, שכן עד כה לא נוצר קשר עם פריז. עם תשומת הלב שלו ממוקדת במזרח התיכון, העדיפות של המוסד היא יותר לשמור על יחסיו הטובים עם אזרבייג'ן ולהימנע מלהיכנס למריבה בין הצדדים״, נכתב בפרסום. 

״למוסד עדיין יש יותר השפעה על באקו מכל שירות ביון זר אחר. הסוכנות הישראלית מנהלת את פעילותה באיראן מאזרבייג'ן במשך יותר מעשור.

״כאשר קציני המוסד גנבו מסמכי גרעין איראניים מטהרן ב-2018, הם נמלטו מהמדינה אל אזרבייג'ן. בתמורה לעזרתה המבצעית, ישראל מילאה תפקיד מרכזי ברכישת מערכות צבאיות מצד באקו שסייעו לכוחות המזוינים של אזרבייג'ן לנצח בנגורנו קרבאך בשנה שעברה. 

״מספר ימים לפני הניצחון בנגורנו קרבאך ב-20 בספטמבר 2023, הודיעו ראשי שירותי המודיעין והביטחון של אזרבייג'ן למומחי המוסד ולאנשי יחידת המודיעין הצבאי הישראלי 8200 על תוכניותיהם וביקשו ייעוץ בנושא איסוף מידע.״ 

עוד מדווח האתר, כי בינתיים, המוסד משפר את יחסיו ברמה המבצעית עם ה-DGSE, במיוחד כשמדובר באיראן. הסוכנות הצרפתית פעילה גם בנושא המצב בעזה. 

״מנהל DGSE החדש, ניקולא לרנר, הצליח לפגוש את ראש המוסד דיוויד ברנע בפריז בסוף השבוע האחרון של ינואר״, נטען בפרסום.  

״ברנע נסע לצרפת למשא ומתן בדלתיים סגורות על המצב הישראלי-פלסטיני עם ראש המודיעין הצבאי של מצרים, עבאס כאמל, ראש השב"כ רונן בר, בכירים קטארים וראש ה-CIA, וויליאם ברנס.״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית