בריטניה: שינויים בחקיקה יאסרו על שימוש בפירוטכניקה בהפגנות

העבירה החדשה תהפוך את החזקת האבוקות, הזיקוקין וכל פירוטכניקה אחרת בתהלוכות ציבוריות ובאסיפות מחאה לבלתי חוקית

בריטניה הודיעה בשבוע שעבר (08/02/2024), על שינויי חקיקה בחוק המשפט הפלילי, לפיהם אנשים שישתמשו בפירוטכניקה או שישתמשו בכיסויי פנים בהפגנות בבריטניה, יהיו צפויים למעצר במטרה לטפל בהפרות סדר ציבורי. 

גם הטיפוס על אנדרטאות מלחמה ייכנס לספר החוקים כעבירה ספציפית על הסדר הציבורי, ויישא עונש מאסר של שלושה חודשים וקנס של 1,000 ליש"ט. השינויים יוצגו בבית הנבחרים ויחולו על אנגליה ועל וויילס.

למשטרה כבר יש כיום סמכויות לדרוש מאנשים להסיר כיסויי פנים בהפגנות, שבהן המשטרה סבורה שסביר שתתרחש פשיעה. 

עבירה חדשה זו תאפשר לשוטרים לעצור אנשים שמתעלמים מהוראותיהם, כאשר מי שמזלזל בכללים צפוי לחודש מאחורי סורג ובריח ולקנס של 1,000 ליש"ט.

אבוקות ופירוטכניקה אחרת ייאסרו גם בהפגנות, והמפגינים לא יוכלו עוד להשתמש בזכות להפגין כתירוץ סביר כדי מהעמדה לדין. אבוקות וזיקוקין שימשו במהלך הפגנות רחבות היקף לאחרונה כולל ירי על שוטרים, דבר המהווה סיכון משמעותי לפציעה.

העבירה החדשה תהפוך את החזקת האבוקות, הזיקוקין וכל פירוטכניקה אחרת בתהלוכות ציבוריות ובאסיפות מחאה לבלתי חוקית.

המהלך בוצע בעקבות אזהרות של מפקדי משטרה, שחלק מהמפגינים משתמשים בכיסויי פנים כדי להסתיר את זהותם, לאיים על אחרים ולהימנע מהעמדה לדין. למשטרה יש סמכות כבר כיום לדרוש מאנשים להסיר כיסויי פנים, במקומות שבהם הם מאמינים שעלול להתרחש פשע.

שר הפנים הבריטי ציין, שבהפגנות האחרונות נראה מיעוט קטן המסור לגרימת נזק ולהפחדת הרוב שומר החוק. הוא הוסיף, שהזכות להפגין היא בעלת חשיבות עליונה, אבל שימוש באבוקות בהפגנות כדי לגרום נזק ושיבוש אינו מחאה אלא סכנה, ולכן המשטרה תקבל את הסמכויות למנוע את הפשיעה הזו ברחובות.

ראש מועצת מפקדי המשטרה הלאומית לסדר ציבורי אמר, שמדובר ביצירת איזון נכון יותר בין זכויותיהם של אלה שרוצים למחות, לבין אלה המושפעים מהם, כאשר בטיחות היא הדאגה מספר אחת בעת שיטור באירועים כאלה, והאיסור האפקטיבי על שימוש בפריטים אלה במהלך הפגנות יכול רק לעזור במשימה להבטיח שהם יתקיימו מבלי שאף אחד ייפגע. 

שיטור הוא לא אנטי מחאה, אבל יש הבדל בין מחאה לאקטיביזם פלילי, ואנחנו מחויבים להגיב במהירות וביעילות לאנשים שכל מטרתם היא לשבש במכוון את חייהם של אנשים אחרים במעשים פזיזים ופליליים.

יותר מ-1,000 הפגנות ועצרות מחאה, באבטחתם של יותר מ-26,000 משמרות שוטרים התקיימו בין ה-7 באוקטובר ל-17 בדצמבר 2023, בהן בוצעו כ-600 מעצרים.

בשנה שעברה שונתה החקיקה המגדירה פעולות כמו "נעילה" כעבירה פלילית, והעניקה למשטרה את היכולת לעצור ולבצע חיפוש על המפגינים לאיתור פריטים כמו מנעולים, אם קיים חשד סביר,שהמפגינים מתכוונים להשתמש בהם כדי לגרום לכאוס. 

חוק המשטרה, הפשיעה, גזר הדין ובתי המשפט הקל גם הוא על התמודדות המשטרה עם מטרד ציבורי, שנגרם על ידי מפגינים.

לרשימת כל המאמרים שלי

המידע מתוך פרסומים, שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו- Fireworks and Pyrotechnics OSH.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית