דיווח: מצרים מתעניינת ברכש צוללות ספרדיות

מצרים ממשיכה לבנות את כוחה הימי בצעדי ענק, והצי המצרי, השישי בגודלו בעולם, הולך ומתחזק

S-80 Plus class submarine Isaac Peral. (Picture source: Navantia)

 

מראשית שנות ה- 2000 זיהה חיל הים המצרי את הפער המבצעי שלו בתווך התת-מימי. בתוכנית בניין כוח מרשימה בהיקפה, החל חיל הים המצרי לבנות את כוחו התת-מימי, לרבות שדרוג הספינות הסיניות לגילוי הצוללות שברשותו ושדרוג ארבע צוללות הרומיאו הסיניות שלו.

תוכניות השדרוגים בוצעו באמצעות כספי סיוע אמריקאיים וכלי השיט המצרים צוידו במערכות אמריקאיות מתקדמות לרבות סונארים וטילים נגד כלי שיט מדגם הרפון.

אך מצרים הבינה שעל מנת להתמודד מול היכולות של חיל הים הישראלי והאיראני (יריבי הייחוס שלה) עליה לפתח צי צוללות גדול יותר.

החל מ- 2005 החלה מצרים לבחון צוללות שונות, ביניהן צוללות שבדיות תוצרת SAAB, צוללות סיניות, רוסיות מתקדמות מדגם Kilo, ואף את הצוללות הגרמניות מדגם U-209, הדומות לצוללות של חיל הים הישראלי.

לא היה מה שיעצור את שאיפות הרכש המצריות לפיתוח כוח תת מימי אסטרטגי משמעותי. 

במהלך 2011 חתמה מצרים על הסכם לרכישת ארבע צוללות מדגם U-209 עם מספנות HDW הגרמניות, הסכם שהוא הרע במיעוטו מבחינת ישראל (מבחינת יכולות הצוללות וההכרות האינטימית של חיל הים הישראלי עם הצוללות הגרמניות). 

במסגרת ההסכם הושאר פתח למצרים לרכוש שתי צוללות נוספות, מתוך ראייה כי צוללות הרומיאו הסיניות המשופצות שמפעיל חיל הים צפויות לצאת משירות בשנים הקרובות, למרות השיפוץ המקיף שבוצע על ידי האמריקאים. 

במהלך 2022-2023 התקיימו פגישות של בכירים מחיל הים המצרי עם מספנות שונות בעולם, מתוך כוונה למצוא תחליף לארבע הצוללות הסיניות שאורך חייהן פג לפני שנים מספר, ולאו דווקא צוללות גרמניות נוספות, מתוך כוונה לגוון את סוגי הפלטפורמות שהיא מפעילה. 

מאז הסנקציות הזמניות שהטיל הנשיא אובמה על מצרים, תפיסת הרכש המצרית לבניין הכוח, היא שאסור למצרים להישען על ספק יחיד (או מדינה ספקית יחידה) ועליה להישען על מגוון מקורות רחב, גם אם משמעות הדבר היא הכפלה של תשתיות ההכשרה והתחזוקה כמו גם בעיות של תיאום ושילוביות בין פלטפורמות.

כך למשל אפשר לראות בחיל הים ובחיל האוויר המצרי את ריבוי מערכות השליטה והבקרה שאינן מתקשרות זו עם זה, ויוצרות בעיית פיקוד ושליטה לחילות המצריים. 

עוד עניין עקרוני בתפיסת הרכש המצרית היא להעביר כמה שיותר טכנולוגיות וידעלמצרים, שתאפשרנה למצרים עצמאות בפיתוח, בבנייה ובתחזוקה של פלטפורמות ומערכות לחימה מרכזיות.

כאמור, מאז 2022 החלה מצרים לנהל מגעים עם חברות שונות, כשהמרכזית ביניהן היא החברה הצרפתית Naval Group, אשר הציעה למצרים את צוללת ה- Scorpion 2000 שלה. זוהי צוללת דיזל, שלמעשה לא קיימת, והיא נגזרת מתוך הצוללת הגרעינית הצרפתית.

הצרפתים ניסו למכור את גרסת הדיזל שלהם במספר מדינות בעולם, אך כשלה בניסיונותיה, בעיקר לאחר שחוזה שנחתם בין אוסטרליה לצרפתים עלה על שרטון, ואוסטרליה ביטלה את חוזה הרכש עם Naval Group לאחר כשנתיים.

האוסטרלים טענו כי הצרפתים מרמים אותם והעיכובים בפרוייקט הפיתוח בלתי נסבלים, וזאת בד בבד עם מעורבות בריטית ואמריקאית, שהבטיחו לאוסטרלים שורה של מערכות מתקדמות בתמורה לביטול, לרבות צוללות גרעיניות, טילי שיוט מדגם טומהוק, מטוסי קרב מתקדמים, יכולות סייבר ועוד. 

גם מול מצרים נראה כי המגעים לרכש הצוללות הצרפתיות, שהיו מועדפות עליה עד כה, אינו מתקדם על פי תוכניותיה של מצרים. בימים האחרונים דווח באתר Tactical Report, כי במקביל לשיחות עם צרפת, חיל הים החל במגעים עם חברת Navantia הספרדית על רכש צוללות דיזל מדגם S-80, לרבות העברת טכנולוגיות.

מצרים ממשיכה לבנות את כוחה הימי בצעדי ענק, והצי המצרי, השישי בגודלו בעולם, הולך ומתחזק. השאיפה המצרית לבניית כוח תת מימי גדול אינה נעצרת, וחיל הים המצרי צפוי להצטייד בעשור הקרוב בצוללות נוספות, שאינן גרמניות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית