נמשכת הסאגה בפרשת כריות האוויר המתפוצצות של חברת Takata

זהו שלישי בסדרת מאמרים, שפרסמתי בנושא פרשת כריות האוויר של חברת Takata. הראשון פורסם במאי 2023, והשני ביולי 2023

Shuets Udono, CC BY-SA 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0&gt;, via Wikimedia Commons

בשבוע שעבר (סוף חודש ינואר 2024) חברות טויוטה וג'נרל מוטורס פירסמו אזהרת "אל תנהג" (Do Not Drive) נוספת והודעת "קריאה לתיקון חוזר" (Recall), ובהן קראו לבעלי דגמים ישנים להפסיק את השימוש בהם לאלתר עד להחלפת כריות האוויר מתוצרת חברת Takata, שבהם.

כריות האוויר יתוקנו או יוחלפו בחינם, אך נהגים לא צריכים לנהוג ברכבים לצורך התיקון, וסוכנויות מורשות יספקו אפשרויות כגון תיקון נייד, גרירת המכונית לסוחר, או איסוף ומסירת רכב. 

מדובר הפעם בכ-61,000 רכבים: דגמים קומפקטיים מסוימים של קורולה ולהאצ'בק מטריקס משנות הדגם 2003 ו-2004, לרכב השטח הקטן RAV4 מ-2004 ו-2005, ופונטיאק וייבס מ-2003 ו-2004, שהם למעשה זהים לדגם מטריקס ויוצרו באותו מפעל בקליפורניה. רוב כלי הרכב נמצאים בארה"ב.

לדגמי ה-RAV4 הנזכרים יש כריות אוויר לנהג של טאקאטה, בעוד שבדגמי הקורולה והמטריקס יש כריות אוויר של טאקאטה בצד הנוסע. דגמי הקורולה והקורולה מטריקס נמצאים תחת ריקול נפרד, מכיוון שכריות האוויר שלהם עלולות להתפוצץ גם אם לא מתרחשת תאונת דרכים.

החברה השתמשה באמוניום חנקתי כדי ליצור פיצוץ קטן על מנת שכריות האוויר יתנפחו במקרה של תאונת דרכים. אמוניום חנקתי יכול לאבד את היציבות עם הזמן בחשיפה לחום ולחות גבוהים, מה שעלול לגרום למכל מתכת להתפוצץ.

אם כרית אוויר של טקאטה נפתחת, סביר יותר שחלק בתוכה יתפוצץ ויירה רסיסי מתכת חדים שעלולים לגרום לפציעה חמורה או למוות לנהג או לנוסעים.

כריות אוויר של טקאטה נמצאות תחת Recall כבר שנים, אך מכיוון שהדגמים המפורטים לעיל ישנים יותר עם כריות אוויר ישנות יותר, טויוטה חוששת שהן נוטות יותר להתפוצץ.

כ-67 מיליון כריות אוויר של טקאטה הוחזרו במהלך השנים מכיוון שהן יכולות להתפוצץ בעת התנפחותן, על פי המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים של ארה"ב (NHTSA).

הפוטנציאל לתקלה מסוכנת הוביל לסדרת הריקולים הגדולה ביותר בהיסטוריה של ארה"ב. כ-100 מיליון כריות אוויר מתנפחות הוחזרו ברחבי העולם.

כריות אוויר מתנפחות של טקאטה הרגו יותר מ-25 בני אדם בארה"ב מאז 2009. 30 בני אדם נוספים נהרגו ברחבי העולם כולל אנשים במלזיה ובאוסטרליה. בנוסף כ-400 בני אדם נפצעו. כריות האוויר הקטלניות והמתפוצצות גרמו לחברת טקאטה היפנית לפשיטת רגל.

לרשימת כל המאמרים שלי כאן.

המידע מתוך פרסומים, שהופיעו בקבוצת ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית