אוקראינה הטביעה עוד ספינת מלחמה רוסית באמצעות כשב״מים

אוניית הדגל, ששוויה מוערך בכ- 65 מיליון אירו, טבעה בים על צוותה בן החמישים איש

https://t.me/DIUkraine/3403

בשבוע האחרון דיווח דובר משרד הביטחון האוקראיני על הישג דרמטי נוסף במערכה הימית בים השחור.

לדברי הדובר האוקראיני, חיל הים האוקראיני ביצע תקיפה באמצעות כלי שיט בלתי מאויישים (כשב"מים) כנגד אוניות דגל נוספת של הצי הים השחור הרוסי, ה- Ivanovets, והטביע אותה באחד ממפרצי האי קרים.

ה- Ivanovets היא אונייה מדגם Tarantul, באורך של כ- 56 מטרים, ובדחי של כ- 550 טון. האונייה שנבנתה במהלך שנות השמונים של המאה הקודמת, הייתה מצויידת ב- 16 טילי עם-ים מדגם Kh-35 (Uran), בתותח 76 מ"מ, בטילים נגד מטוסים ובשני תותחי 30 מ"מ.

התקיפה בוצעה על פי האוקראינים בשעת לילה באמצעות תקיפה משולבת ומתוזמנת של מספר כשב"מים, בהם שולבו ראשי קרב. את התקיפה הובילה היחידה הימית המיוחדת האוקראינית, המכונה "קבוצה 13".

לתקיפת הכשב"מים בוצעה תקיפת הסחה באמצעות מטח של עשרים טילים ששוגרו מאוקראינה לעבר בסיס חיל האוויר הרוסי באי קרים. תקיפת הכשב"מים בוצעה זמן קצר לאחר מטח הטילים.

אוניית הדגל, ששוויה מוערך בכ- 65 מיליון אירו, טבעה בים על צוותה בן החמישים איש.

משרד ההגנה הרוסי מכחיש עד כה את הידיעה על אובדנה של אוניית דגל שנייה, במסגרת המלחמה עם אוקראינה, אך ערוצי טלגרם רוסיים מאוששים את הידיעה.

אוניית הדגל הראשונה שאיבד צי הים השחור במערכה זו הייתה המוסקבה, שבליל ה- 13 לאפריל 2022, טבעה במימי הים השחור כ- 120 ק"מ מול חופי אודסה, לאחר שספגה פגיעה מלפחות טיל חוף-ים אחד מדגם נפטון.

מאז תקיפתה של המוסקבה צבר חיל הים האוקראיני ביטחון רב יותר, והחל לפעול מול הצי הרוסי בבסיסיו באי קרים, באמצעות תקיפות של טילים, כטב"מים וכלי שיט בלתי מאויישים, אותם פיתח משרד ההגנה האוקראיני במהלך המלחמה, תוך שימוש בסירות סטנדרטיות, בהן שולבו אמצעי תצפית, תקשורת לוויינים, וחומר נפץ בחרטומו של הכלי.

חיל הים האוקראיני צובר ניסיון מבצעי רב מאד בהפעלת הכלים הבלתי מאויישים גם בטווחים רחוקים מהחוף ובתוך בסיסי הצי הרוסי.

לאחרונה הודיע משרד ההגנה האוקראיני כי הוא פיתח כלי צולל בלתי מאוייש, הצפוי להיכנס בקרוב לשירות מבצעי בחיל הים.

המלחמה הימית באוקראינה מהווה ציון דרך משמעותי בהיסטוריה של הלוחמה הימית באשר לשימוש בכלים לא מאויישים, שילוב אמצעי תקשורת וסנסורים בהם, וביצוע תקיפות ואיסוף מודיעין באמצעותם.

הם אינם הראשונים לעשות כן (לרבות החות'ים שביצעו תקיפות באמצעות סירות מנוהגות מרחוק כנגד הצי המצרי והצי הסעודי), אך היכולות שפותחו במהירות במהלך המלחמה ויישומם בתפיסת המערכת הימית ראויות לציון.
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית