הצי האמריקאי מפתח להקות כלי שיט בלתי מאויישים להגנה על טאיוואן

כלי השיט האוטונומיים יידרשו לשאת מטע"דים שונים, כולל מטע"די לוחמה אלקטרונית, ויהיו בעלי יכולות בינה מלאכותית

הצבא האמריקאי החל בפיתוח וייצור של אלפי כלי שיט בלתי מאויישים (כשב"מים) קטנים לצורכי תקיפה, המיועדים להפעלה מכלי שיט.

המטרה של הצבא האמריקאי היא לייצר הרתעה באמצעות הרחפנים מול סין וכוונתה לפלוש לטאיוואן.

השבוע פרסמה יחידת החדשנות של הצבא האמריקאי, הזמנה לחברות שונות להציע את פתרונותיהן לכשב"מים, שיתאימו למשימה. הכשב"מים יהיו מיועדים בעיקר עבור הצי אך גם עבור חיל הנחתים.

הדרישה המבצעית של הצי האמריקאי כוללת שימוש בכלים זולים, אוטונומיים, הפועלים בלהקה לתקיפת מטרות ימיות במהירות גבוהה (למעלה מ- 35 קשרים).

כלי השיט האוטונומיים יידרשו לשאת מטע"דים שונים, כולל מטע"די לוחמה אלקטרונית, ויהיו בעלי יכולות בינה מלאכותית, הכוללות זיהוי כלי שיט אוייב וביצוע תמרון רדיפה אחריו על מנת לצוד אותו.

הצי האמריקאי רוצה אף לפתח יכולות הפעלת רחפנים אוויריים (כולל המראה ונחיתה) מכלי השיט הבלתי מאויישים שייבחרו.

לאחר שנבחנה מספר שנים, תפיסת הלחימה של הצי האמריקאי החדשה, המכונה Hellscape, תתבסס על שילוב של להקות גדולות של כלי שיט בלתי מאויישים יחד עם כלי השיט של הצי החמישי והשישי, הפועלים בים הערבי ובים סין הדרומי.

זוהי תפיסה המבוססת על אסטרטגיית ה- Off-set המפותחת מזה מספר שנים על ידי זרועות הצבא האמריקאים, שמטרת הוצאה משיווי משקל של היתרון הסיני, בכל התמודדות עתידית בים סין הדרומי ובטאיוואן, לה יידרשו הכוחות האמריקאיים.

הצי בוחן את התפיסה משך שנים מספר, באמצעות צי מיוחד שהוקם לצורך בחינת הקונספטים, הטכנולוגיות ותורת הלחימה, ומפעיל במקביל כלי שיט מלחמתיים יחד עם כלי שיט וכלי טיס בלתי מאויישים, במתארים שונים ובזירות שונות.

האמריקאים מתכננים כי יישום התפיסה בכללותה יאפשר למנוע מהסינים תמרון ימי, בדגש על פעולה במים בקרבת החוף ובהנחתת כוחות ימיים על חופי טאיוואן.

כלי השיט הבלתי מאויישים צפויים לפעול גם בתיאום עם חימוש אווירי משוטט ולהקות רחפנים שגם הם ישוגרו מכלי השיט האמריקאיים.

כמו בסצנה הלקוחה מסרט מדע בדיוני משובח, מתכננים האמריקאיים תקיפה משולבת ומתואמת בת אלפי כלים לא מאויישים מהאוויר ומהים כדי למנוע את התמרון הימי הסיני.

התפיסה החדשה האמריקאית והדרישה של הצי וחיל הנחתים לפיתוח כלי שיט בלתי מאויישים קטנים, מהירים, זולים, ורסטיליים, המיועדים לתקיפה, הם חלק מיישום שורה ארוכה של לקחים ממלחמת רוסיה-אוקראינה.

שילוב מהיר ואפקטיבי של מערכות זולות ופשוטות, בכלי שיט מסחריים, אשר פגעו לא מעט בכלי שיט רוסיים, בבסיסים רוסיים ולא מעט במורל הרוסי, בהטלת מורא שהגבילה את התמרון הרוסי בים השחור.

לא זו בלבד, אלא גם שניתן לראות שגם איראן יחד עם ארגוני הפרוקסי שלה, בדגש המורדים החות'ים, וכפי הנראה גם חיזבאללה, לומדים היטב את לקחי המלחמה בממד הימי באוקראינה ומיישמים את הנלמד באמצעות שדרוג מערכי הכלים הבלתי מאויישים, בים, מתחת לפני הים ובאוויר.

לאור האמור לעיל, מומלץ שגם זרוע הים תעקוב אחר הפיתוחים האמריקאיים, תבחן את יעילותם מול מתארי הלחימה ותרחישי הלחימה מול חיזבאללה בעיקר, לטובת בניין הכוח העתידי.

זאת, יחד עם מתן תשומת לב מיוחדת למעקב ומחקר בניין הכוח באיראן ובחיזבאללה בתחום כלי השיט הבלתי מאויישים, מעל ומתחת לפני המים, מתארי הפעלתם ויכולותיהם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית