לבנון: תושבי דרום לבנון מנצלים את ההפוגה לחזור לבתיהם

על פי מקור לבנוני, מספר העקורים מדרום המדינה בעקבות הלחימה בין ישראל לחיזבאללה הגיע ל-55,491 בני אדם

עם החלטת חיזבאללה להצטרף להפוגה הזמנית עם החמאס בעזה, שנכנסה לתוקפה ב-24 בנובמבר, החלו תושבים בדרום לבנון לנצל את הפסקת הלחימה באזור, כדי לחזור לכפריהם ולעיירותיהם.

זאת, במטרה לבדוק את בתיהם ולעמוד על מידת הנזק שנגרם להם, ולהמשיך בעבודתם כדי להתפרנס, וגם כדי להשאר במקום ולעקוב אחר ההתפתחויות במצב. זאת, למרות שחיזבאללה לא פרסם דבר לגבי עמדתו בהסכם.

על רקע זה התמלאו הכבישים המובילים לדרום בכלי רכב. הדבר השתנתה מעיירה אחת לאחרת, במיוחד ביחס לעקורים מהאזורים המפותחים יותר בגבול לבנון-ישראל, "שהיו עדים למלחמה אמיתית שגרמה נזק לרכוש וליבול".  

גם אחוז הנזקים בהן השתנה, כאשר העיירות מרווחין, אל-דהירה ועלמא אל-שעב רשמו את האחוז הגדול ביותר, שכן השריפות כילו את רוב היערות שבאזורן, בנוסף לפגיעה מוחלטת בבתים רבים.

״עקירה היא לא עניין קל"

לדברי מוכתר כפר כילא, שהוא ומשפחתו ברחו מביתם מאז היום השלישי לפתיחת החזית הדרומית של חיזבאללה לבית קרוביו בדיבין, "לאחר שנדם קול התותחים, חזרו למקום חלק מתושביו, שהחליטו להשאר בבתיהם. היו כאלה שלא ברחו, ונשארו במקום כל עוד השקט נשמר".

עוד הוסיף ואמר כי מספר בתים נפגעו ביישוב, וכי מה שחשוב הוא "שהמלחמה מסתיימת והמצב חוזר למה שהיה, שכן עקירה היא לא עניין קל". 

אלה שנשארו בבתיהם אמרו כי החליטו להישאר במקומות מגוריהם, יהיה המצב אשר יהיה, שכן הם הבינו "שההפצצות הישראליות אינן אקראיות". באל-ח'יאם לדוגמא, המשיכו החיים להתנהל כרגיל, 

"לא כל החנויות נסגרו בשל ההפצצות, וחלק מאלה שברחו, חזרו כדי לקחת דברים וצרכים לעצמם ולילדיהם. מעטים מהם העזו להישאר, מכיוון שהמצב שביר ובכל רגע הוא עלול להתפוצץ". התושבים במקום "מקווים שפתרונות מדיניים יחליפו את ההרס וההרג, כך שלא יוכלו יותר לסבול מן ההפצצות".

עם שובם של האנשים לישוביהם, קראה הנהגת צבא לבנון "לנקוט בזהירות מירבית מפני שרידי ההפצצות הישראליות, בעיקר תחמושת זרחנית ואמצעי לחימה שלא התפוצצו, ולא להתקרב אליהם ולהמשיך לקיים את הוראות הצבא באשר להתגוננות מפני סכנות אלה".

משרד הבריאות הלבנוני חידש את ההתראה והתזכורת לאזרחים, "במיוחד באזורי הדרום שהופצצו בזרחן לבן, לפעול לפי ההנחיות, במקרה של חשיפה לחומר כימי זה".

המשרד ביקש "להתרחק מסביבת אזורים שהופצצו ישירות בזרחן לבן, ולא לגעת בעצים, יבולים ומשטחים אחרים, במיוחד בקרבת אזורים שהיו חשופים להפצצות, ולא לגעת בעצמים זרים העלולים להיות שרידי ההפצצות.

״כמו כן, למלא אחר הנחיותיו והנחיות ארגון הבריאות העולמי בנוגע לטיפול בזרחן לבן. במקרים של פציעות כלשהן מחומר זה יש לפנות לבית החולים הקרוב לקבלת טיפול".

לדברי המקור, בתקיפות שביצעה ישראל בתגובה לתקיפות החוזרות ונשנות של חיזבאללה, מאז תחילת הלחימה בדרום המדינה, נגד לוחמי הארגון ותשתיותיו שליד הגבול, היא גרמה ל-385 נפגעים, כולל 92 מקרי מוות, כפי שצוין על ידי משרד הבריאות הלבנוני, בעוד שמספר העקורים הגיע ל-55,491 בני אדם. 

ההזדמנות לקצור את היבול
מספר חקלאים, שנפגעו באופן ישיר מהאש הישראלית, מצאו בהפסקת האש הזדמנות לקצור את יבוליהם, ביניהם מוכתר שבעא, שההפצצות מנעו ממנו להגיע לאדמתו. הוא אמר, "ניצלתי את ההזדמנות שהשקט חזר ומהרתי למסוק זיתים. הצלחתי לעשות את זה במשך יומיים, ואני צריך שלושה ימים נוספים לסיום, ואני מחכה שהסערה תירגע, כדי שאוכל לחדש את העבודה אם ההפוגה תוארך".

אחוז החקלאים מתושבי שבעא שהעזו לחזור לקצור את יבוליהם אינו עולה על 25 אחוז, וזאת מאחר ו"הם חוששים מחידוש ההפצצות בכל רגע, במיוחד מכלי הטייס הבלתי מאוישים (כטב"מ). יש כאלה שהרחיקו עד בירות, ועתה הם חוזרים כדי לבדוק את בתיהם, אך חוששים עדיין להגיע לאדמותיהם החקלאיות שכן הן קרובות לגבול".

למרות השקט השורר בדרום, היו גם כמה הפרות במהלך ההפוגה, כאשר צה"ל יירט מטרה אווירית חשודה שחדרה מלבנון, וכן הפיל טיל קרקע-אוויר, ששוגר מלבנון לעבר מל"ט ישראלי, שלא נפגע, דבר שהביא לתגובה ישראלית נגד יעדים של חיזבאללה.

לדברי הדוברת הרשמית של יוניפי"ל, נפגע סיור של הכוח מאש כוחות צה"ל באזור עיטרון. "איש מאנשי הסיור לא נפגע, אך כלי הרכב שלהם ניזוק". סוכנות הידיעות הלבנונית מסרה כי צה"ל ירה לעבר רכב של תושב כפר כילא, בעת שעבד במסיק זיתים באזור, וחולץ על ידי צבא לבנון מהמקום ללא פגיעות.

מעורבות השלטונות הרשמיים 
עד כה, לא פרסמה הממשלה הזמנית בלבנון כל החלטה המטילה את ועדת הסעד העליונה לאמוד את הנזק שנגרם בדרום לבנון, ולהבטיח את המימון הכספי כדי לפצות את הנפגעים.

ראש הממשלה, נג'יב מיקאטי, אמר בראיון לטלוויזיה, כי "מצב הלחימה בגבול הדרומי בין לבנון לישראל נותר כפי שהיה, וכי אין ערבויות בינלאומיות שאנו יכולים לסמוך עליהן". והוסיף: "אנחנו תומכים לגמרי בבעיה הפלסטינית, אבל אנחנו מנסים ככל האפשר למנוע מלבנון מלהכנס לקרבות עקובים מדם".

ביום שני נפגש מיקאטי עם המתאמת המיוחדת של האו"ם בלבנון, שאישרה לאחר הפגישה, כי מועצת הביטחון מאוחדת בעמדתה בנוגע ללבנון, וכי "אכפת לה רבות ממנה, בשל תפקידה האסטרטגי באזור." לדבריה, "היא באה כדי להודיע ​​לראש הממשלה מיקאטי, על ישיבת מועצת הביטחון בניו יורק, וביחס למה שאמרה בנאומה לגבי החלטה 1701 וההכרח ליישם אותה בשטח, וכיצד להגן על לבנון מפני מלחמה באזור."

באשר לחיזבאללה, סגן יו"ר המועצה המבצעת שלו, שייח' עלי דמוש, הדגיש כי "הארגון ישאר נוכח בשטח, ולא יהסס להגיב בנחישות לכל פגיעה או התקפה על לבנון". זאת, בתגובה להצהרות הישראליות ביחס לשינוי המצב בדרום לבנון. 

במקביל, החל הארגון לבדוק את הנזקים שנגרמו בדרום המדינה מהלחימה נגד ישראל, במטרה לשלם פיצויים לתושבים שנפגעו, ו"כדי לתמוך בעמידה האיתנה של העם שרוצה להישאר על אדמתו". עם סיום הבדיקה, יקיים הארגון קשר עם ראש הממשלה, כדי "לגרום לכך שמוסדות המדינה ימלאו את תפקידם בתחום זה".

בנוסף למעורבות הארגון בתחומים שונים, בבריאות, פרנסה ושירותים, על ידי מתן שירותי בריאות לעקורים במקומות המצאותם באמצעות "רשות הבריאות", או בסיוע להם באספקה, המשיך הארגון עוד לפני תחילת ההפוגה הנוכחית בעזה, באמדן הנזקים באזור המשתרע מראש הנקרה עד שבעא וכל הישובים שביניהם, כ-100 ק"מ לאורך קו החזית בגבול עם ישראל.

לפי תוצאות הבדיקה הראשונות, נהרסו כליל 37 יחידות דיור, ו-11 אחרות נשרפו, וצוותי הנדסה מיוחדים בודקים אם ניתן לשקם אותם מחדש. כן נמצא כי כ-1,500 יחידות דיור ניזוקו ברמות שונות.

הבדיקות מתבצעות על ידי חיזבאללה גם בישובי הקו השני, שספגו פגיעות ונזקים, שחלקם ניתן לתקן על ידי המשפחות באופן עצמאי. הכפר שנפגע ביותר באזור זה הוא עיתא אל-שעב.

לדברי הארגון, "כל מי שנפגע במהלך הלחימה יפוצה, וזאת ללא קשר לקרבתו או למרחק המצאותו מהגבול". מאידך, מקומות פולחן שניזוקו, כגון כנסיות, מסגדים וחוסייניות (של השיעים), אינם נכללים במסגרת הפיצוי.

כן נערך אומדן של כלי רכב ושדות חקלאיים שנפגעו מההפצצות הישראליות, וזאת כדי שהממשלה תשלם את הפיצויים לבעליהם. בהקשר זה נמסר על מגעים המתקיימים בין לבנון לכמה מדינות למתן סיוע, והראשונה היא סין, שהודיעה רשמית ללבנון שהיא תתרום סכום של  כמיליון דולר.

יצויין כי חיזבאללה רואה בתמיכה בתושבי ישובי הדרום "מעשה של ההתנגדות", כפי שהביע בכיר הארגון, חסן פדלאללה, בשאמר, ש"חיזוק האיתנות של עמנו היא חלק מהמערכה שלנו, ומפעילות הארגון, העומד לצד האנשים עם הכסף והיכולות שלו, ללא קשר לגודל האתגרים".  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית