באימון הזה אפשר גם להפסיד: חברת בגירה מאפשרת ללוחמים אימון ריאליסטי טרם הכניסה לעזה או לבנון

בשונה משיטת האימונים של צה״ל, שבה מסגרת הלחימה תמיד מנצחת כי אין אויב ריאליסטי, במאמן המגנט, אפשר גם להפסיד 

מלחמת חרבות הברזל שהחלה בעקבות הטבח שביצע חמאס ביישובי עוטף עזה בתחילת אוקטובר האחרון, חייבה חיילי סדיר ומילואים להיכנס ללחימה באופן מיידי. מדובר במלחמה בשטח אורבני עם הרבה בלתי מעורבים, פירי מנהרות ואתגר טקטי לא פשוט. 

המלחמה תפסה חלק מהיחידות הלוחמות בצה״ל במצב מוכנות לא אופטימלי. בלשון המעטה. בשנים האחרונות מתמקד צה"ל באימונים באש לרמת הפרט והמסגרת (המבוצעים באתרי אימון כמו מכללת תע"ש). אימונים אלה שמים דגש רב על רמת התרגולת, אך אינם מהווים אתגר לרמת המסגרת ולמפקדים, היות שהאויב בתרגילים אלה כלל לא בא לידי ביטוי.

בחברת בגירה, יצרנית ישראלית של מאמנים טקטיים לדרג המתמרן, התגייסו מיידית לסגור פערים בעזרת המערכות שסיפקו לצה"ל מבעוד מועד. בחברה ריכזו צוות של מדריכים, כולם לוחמי חי״ר לשעבר ובהובלת גל תמיר, מג״ד במילואים ומנהל המוצרים בחברה, התחילו לעבור בשטחי הכינוס לאמן חיילים במלחמה. זאת, באמצעות מאמן חדש שנמסר לצה"ל בשנים האחרונות לאימוני דו צדדי ״מגנט״. 

מהו המאמן החדש?

ובכן, מדובר בשלושה רכיבים המותקנים על הנשק האישי והקסדה של החייל (כדקה וחצי התקנה), כל הנשקים של הצוות המתאמן מסונכרנים לאפליקצית שליטה המותקנת במכשיר נייד, והאימון מתחיל. 

במהלך האימון, החיילים יורים זה בזה לייזר, עם נתונים אמיתיים של פגיעות המתועדים באפליקציה, כולל בקרה ותחקור של כל נתוני התרגיל, מיקום הלוחמים, ביצועי הירי והפגיעות, טיפול בנפגעים ואירועי ירי על כוחותנו. 

המחסנית הנה ה"מוח" של המערכת. זו אינה מחסנית אמיתית של הנשק אלא מחסנית "מגנט" המתפקדת כמחשב לכל דבר. היא כוללת GPS, רכיבי תקשורת, מעבד, חיישנים שונים ועוד. היא מחוברת לרכיב נוסף על הקנה, שכולל מערכות חיווי לפגיעה וירי, גלאים ומשדרי הלייזר ומסתנכרנת עם חיישן הקסדה שמספק גם חיווי פגיעה.

במהלך האימון הצוות נלחם אחד נגד השני, כאשר חלק מהצוות מדמה אויב אמיתי. זאת, בשונה מהתרגילים באש חיה בצה"ל, בהם המתאמן נדרש לבצע תרגיל "יבש" לפני "רטוב" ומוגבל ביכולות התמרון והאש שלו על פי אילוצי הבטיחות ושטח האש. 

המתאמן בתרגילים אלו יעמוד במשימה. בתרגילי דו"צ עם מערכת מגנט המתאמן מתמודד עם סיטואציה ריאלית יותר, שבה אם לא יהיה תיאום מלא בין הכוחות, הבנת תמונת המצב ותגובה מבצעית נכונה - המשימה לא תושלם או שתושלם במחיר גבוה של נפגעים. בדיוק כמו במציאות. 

״סוג כזה של אימון שם את הלוחמים במצב תודעתי אחר, של הבנה מבצעית גבוהה, חיילות פרט, תקשורת ותיאום״, מסביר תמיר. ״שינוי התפיסה ניכר באימונים בשטח שאנו מבצעים מאז פרוץ המלחמה. באופן בו היו מבוצעים האימונים עד היום, התרגילים מאוד מהירים והיחידה תמיד עומדת במשימה.

״בתרגיל עם מערכת מהסוג של מגנט עשוי לקחת זמן רב ולעיתים היחידות המיומנות ביותר חוששות לצאת מקו העמדות הראשון כאשר מולן יש אויב חי, חושב ונחוש שיכול לפגוע בהן. גם כאשר ברור לכולם שמדובר "רק" בתרגיל.

״פתאום, מבינים שיש תרחיש שבו כל שרשרת הפיקוד הטקטית יכולה להיפגע בקרב וזה מייצר כאוס בשטח. המסגרת המתאמנת עושה את האימון שוב ושוב, כאשר כל פעם הם משפרים את עצמם מול אויב אמיתי. בדומה לזה שהם יפגשו בעזה או לבנון.״ 

אימונים מהסוג הזה חוסכים חיי אדם רבים, בעיקר בימי הלחימה הראשונים של היחידה, כאשר התודעה המבצעית והבנת האיומים עדיין לא הוטמעה אצל הלוחמים והמפקדים הצעירים.

להתאמן מול אויב ברמה שלך

במהלך החודש וחצי האחרונים הצוות של בגירה אימן אלפי חיילים לקראת כניסה לעזה. גם סדיר וגם מילואים.

״אנחנו מגיעים ליחידה איפה שהיא נמצאת. דרום, גליל או גולן. אין צורך בשטחי אש ואין צורך במתקני אימון, למערכת אין מגבלות בטיחותיות, אין שימוש בתחמושת וניתן להתאמן איתה בכל מקום. מבחינת התפעול וההכנות פשוט מרכיבים על הנשקים את ציוד הסימולציה ומתחילים לאמן״, אומר תמיר. 

״אנחנו עושים להם לעיתים תרגולות בשטח בנוי, לפעמים אימון יותר מתקדם. כל יחידה בהתאם למשימות שלה. היות וכולנו מגיעים מתפקידי לחימה, לעיתים אנחנו גם הצד של הידע המקצועי ולא רק הטכני של איך לתפעל מאמן.

״יחידות רבות כמו למשל חטיבה 55, הם כבר סבב שלישי באימון מגנט. נכנסו לעזה, יצאו וישר ביקשו אימון. העובדה שחיילים שלחמו מול חמאס, מבקשים את האימון במגנט, היא ההוכחה הכי טובה שהאימון ריאליסטי.

״בפועל, תרגיל רטוב בצה״ל, בגלל היבטי בטיחות, הוא הצגה. אין אויב אמיתי, ברמה שלך, מולך. באימון עם מגנט אתה גם יכול להפסיד - זה ההבדל הגדול.

״לתת לחיילי החי״ר אימון מציאותי ככל הניתן. באימון באש חיה, המ״מ שלך אף פעם לא נהרג. במקרה שלנו האימונים אמיתיים. היחידות הבינו שהן צריכות את ההלם הראשוני, כדי לעשות את הדברים נכון. כולל תיאום עם טנקים וחיל האוויר.״  

צה״ל ינצח. אבל האתגר הטקטי עדיין גדול

תמיר היה מג״ד בגבעתי בעברו והוא מסביר כי למרות שאין באמת סימטריה בין צה״ל לחמאס, האתגר במסגרת הטקטית גדול.

״בזום אאוט, ייתכן ופלוני מבין שצה״ל, עם טנקים, מטוסים, נגמ״שים ועשרות אלפי חיילים, לא יכול להפסיד לחמאס. זה נכון״, אומר תמיר.

״עם זאת, במסגרת הטקטית, פלוגת חי״ר יכולה למצוא את עצמה בעזה, בשטח השמדה, שיורים עליה מכל כיוון, המפקד שלה נפגע והיא צריכה לשרוד מול מחבלי חמאס. זה אתגר טקטי עצום לחיילים.  

״תוסיף לזה שהמלחמה בעזה נערכת במספר מפלסים. חלק מהמחבלים אתה רואה כי הם מעל פני הקרקע. חלקם בפירי מנהרות מתחת לקרקע, במספר מפלסים מתחת לקרקע. זו מלחמה טקטית קשה.

״בהשוואה, המנהור של הויטקונג אולי היה הכי קרוב לזה של חמאס בעזה. עם זאת, הוא נחות באיכותו לעומת המנהור של חמאס. המנהור של חמאס כולל 500 ק״מ בכמה מפלסים בשטח בנוי, עם אלפי פירים. חמאס בנה יעד מבוצר מורכב מאד בהיבט צבאי.״

תמיר מסביר שאת מאמן המגנט מכרה בגירה לצה״ל ולצבא בריטניה. ״מהרגע שהחלה המלחמה בעזה, דיברנו עם הלקוח הבריטי, והקצנו את ערכות האימון לצה״ל. כל עוד יש מלחמה, אנחנו נמשיך להיות להיות בשטח ולאמן את חיילי צה״ל לקראת כניסה לעזה או לבנון.

״היתרון במאמן המגנט טמון בכך שלא נדרש זמן הכנה ארוך, הוא מספק אימון ריאליסטי ובטיחותי שאפשר לבצע בשטחי כינוס.״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית