גורמי ביטחון: מלחמת חרבות הברזל היא בסיס לשיתוף פעולה הדוק יותר של צה״ל עם פיקוד המרכז האמריקאי

עמוס גלעד: ״נצחון על חמאס בעזה יסלול את הדרך לשיפור ולביצור קשרים עם סנטקום״

ארה"ב הופתעה ממתקפת חמאס ב-7 באוקטובר בדיוק כשם שצה"ל הופתע. המסקנה היא שיש מקום לשפר את שיתוף הפעולה המודיעיני בין ישראל לבין מפקדת פיקוד מרכז של צבא ארה"ב CENTCOM.

את הדברים אומר ערן לרמן, סגן נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון, בסקירה של BREAKING DEFENSE על היתרונות שיש לישראל מצירופה לפיקוד מרכז האמריקני.

לרמן אומר כי ארה"ב מיהרה להפיק לקחים מהיעדר המידע ב-7 באוקטובר, והגבירה במהירות רבה נוכחות צבאית באזור, כולל משלוח כוחות לאזור, שיגור שתי נושאות המטוסים ואספקת נשק לישראל במהירות ובקצב גדולים. 

בסקירה אומר אלוף בדימוס עמוס גלעד, בעבר ראש האגף המדיני-ביטחוני במשהב"ט, כי ההשתייכות לסנטקום פירושה שישראל יכולה לשתף פעולה עם מדינות ערביות סוניות תחת דגל אמריקני נגד ציר הרשע של איראן ואויבים אחרים. 

כיום, שת"פ עם הכוחות המרכזיים במזה"ת הוא חלק מ'פקס אמריקנה'. עמוס גלעד מוסיף כי אחרי הבסת חמאס בעזה "נסלול את הדרך לשיפור ולביצור קשרים עם סנטקום ובריתות עם מדינות ערביות לשיקומה של עזה".

מייק מלרוי, בעבר סגן מזכיר ההגנה בארה"ב וחוקר בכיר במכון המזה"ת, אמר שהסכסוך בין ישראל לחמאס מוכיח שהיתה זו החלטה נכונה לצרף את ישראל לסנטקום כי כך יש שרשרת פיקוד אחת ופיקוח מבצעי מאוחד במקרה של התרחבות המלחמה. 

דאגותיה של ישראל מתמקדות בעזה, בלבנון ובסוריה, אומר מלרוי, לארה"ב יש בסוריה בסיסים וכוח אדם צבאי, ולכן תיאום בין ישראל לבין ארה"ב חשוב. בילאל סאעב, מראשי מכון המזה"ת, אומר בסקירה שלישראל יש "יכולות ענקיות" שיכולות להיות נכס לסנטקום. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית