כוונת "פגיון" בשימוש יחידות חי"ר של צה"ל הלוחמות ברצועת עזה

בין היחידות שזוהו משתמשות בכוונת נמצאות היחידה המיוחדת "מגלן" וגדוד 51 של חטיבת החי"ר "גולני"

מהודעות דובר צה"ל עולה כי יחידות החי"ר של צה"ל הפועלות ולוחמות ברצועת עזה עושים שימוש רב בכוונת "פגיון" (Smash) תוצרת החברה הישראלית "סמארטשוטר" (Smart Shooter).

כך למשל, זוהתה הכוונת בצילומים של דובר צה"ל את היחידה המיוחדת "מגלן" של חטיבת הקומנדו אשר פשטה על בית מחבל  ואיתרה פירים תת-קרקעיים בקרבת בית ספר בשכונת שאטי בצפון הרצועה. בנוסף, דיווח הדובר כי גדוד 51 של חטיבת "גולני" עשה שימוש בכוונות "פגיון" בכדי לנטרל איומי נחיל רחפנים ששוגרו לעבר כוחות מהגדוד.

"פגיון" (Smash) היא כוונת רובה אלקטרואופטית חכמה הכוללת מערכת בקרת אש ומחשב ירי. טכנולוגיית ה-SMASH הייחודית שפיתחה חברת "סמארטשוטר" מקנה יכולת פגיעה במטרות קרקעיות ואוויריות, נייחות ונעות וכן ברחפנים בצורה מדויקת וללא תלות ביכולות המשתמש או צורך בניסיון שלו.

הטכנולוגיה מאפשרת לפצות על חוסר היציבות והקושי של החייל לדייק ולפגוע כבר בירייה הראשונה משלל סיבות וביניהן לחץ, עייפות, מאמץ פיזי ועוד. המערכת  נועלת  ועוקבת אחרי  המטרה באמצעות עיבוד תמונה מבוסס בינה-מלאכותית, ומבטיחה שהכדור ישתחרר רק ברגע שבו מובטחת פגיעה.

כמו כן, המערכת מורידה משמעותית את סיכויי הפגיעה בבלתי מעורבים, שכן ניתן להבטיח שרק המטרה תיפגע ולא הסובבים אותה. המערכת מתאימה לשימוש הן כמערכת עצמאית והן תוך שילוב עם סנסורים ומערכות חיצוניות נוספות. 

משפחת כוונות "פגיון" כוללת מערכות המותקנות על הרובה האישי, מערכות הנשלטות מרחוק ומערכות הנישאות על ידי רכבים, רובוטים ואף רחפנים. בין לקוחות החברה כיום ניתן למנות את צבא ארה"ב, צבא אנגליה, חיל הים ההודי וצבאות שונים של מדינות באירופה.

בתחילת שנת 2018 דיווחנו כי צה"ל רכש כ-2,250 כוונות "פגיון" עבור חטיבות חיל הרגלים ויחידות מובחרות בצה"ל והן מותקנות על גבי רובי השירות מדגמי  M4A1 ותבור X-95.  


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית