דיווח מלבנון: ההסכם עם חמאס כנראה ישפיע גם על הלחימה בזירה הלבנונית

חיזבאללה בעמדה רשמית: ״ההסכם לא קשור לדרום לבנון״ | עם זאת, גורמים בדרום לבנון טוענים כי אם שני הצדדים יכבדו זאת, תתכן גם הפוגה בגבול הצפון 

לאחר שישראל וחמאס הגיעו להסכם חילופי חטופים והפוגה בלחימה לארבעה ימים, העיניים מופנות אל גבול לבנון-ישראל. לאחרונה חלה בו הסלמה הולכת וגוברת בלחימה נגד החיזבאללה, ונשאלת השאלה האם ההפוגה הזמנית בעזה תשפיע גם על חזית זו, או שהיא תמשיך בלחימה המתגברת. 

עמדתה הרשמית של ישראל היא ש"להסכם אין שום קשר לחיזבאללה", והוא קשור רק למצב בעזה. חיזבאללה "ממשיך לתקוף את ישראל מדרום לבנון, וישראל תגיב לכך".

מנגד, גורם תקשורתי המקורב לחיזבאללה, אישר כי החזית הפתוחה בגבול הדרום "נפתחה על מנת לסייע ולתמוך בעזה", בהתבסס על עקרון "אחדות השטחים", ולכן היא "בהחלט קשורה להתפתחויות בה". 

הגורם הסביר בראיון כי "זה טבעי שהחזית בדרום לבנון תצטרף להפוגה אם היא תתרחש בעזה, וכי "ההפוגה מחייבת את שני הצדדים, והמחויבות של חיזבאללה אליה תלויה במחויבות של הצד הישראלי בגבול עם לבנון. 

״במיוחד שההסכם מתייחס לרצועה ומדובר בהפוגה זמנית בלבד ולא בהפסקת אש, ולכן היא עלולה שלא לכלול את חזית לבנון, או "להיפך, היא עלולה לגרום להסלמה מצד ישראל". לדבריו, "העניינים תלויים בשני הצדדים ובפעילותם בשטח במהלך ההפוגה".

ההפוגה תחול גם על דרום לבנון

הלחימה בדרום לבנון, שהחלה ביוזמת חיזבאללה ב-8 באוקטובר, במסגרת הסיוע "לעם הפלסטיני האיתן שלנו ברצועת עזה ותמיכה בהתנגדותו", מתבטאת בתקיפת יעדים צבאיים ואזרחיים בשטח ישראל, ובתגובה תוקפת ישראל יעדים צבאיים של חיזבאללה, ובכללם לוחמים ותשתיות בדרום לבנון.

העיתון הלבנוני "נידאא אל-וטן" ציטט מקורות שהוא הגדיר כרשמיים, כי הסכם ההפוגה בעזה "יחול על דרום לבנון", והוסיף: "חיזבאללה יקיים אותו (את ההפוגה) בתנאי שישראל תעשה כן". 

מקורות העיתון דיווחו כי "בעבר כבר התקיימו דיונים בין הנהגת הצבא הלבנוני לחיזבאללה, במטרה להגיע להפוגה, שתאפשר לתושבי אזור הגבול למסוק את עצי הזיתים ולארוז את גידולי הטבק, אך הדבר לא צלח בשל ההסלמה בלחימה.״

מקור לבנוני הבקיא בנעשה בדרום אמר בראיון, ש"חיזבאללה מסכים למה שההתנגדות הפלסטינית מסכימה לו, וכי הדבר הוא גם אינטרס שלו", ולכן "חיזבאללה תומך בהחלטה זו". 

מאידך, טוען המקור, כי בנוגע לאפשרות שההפוגה תבוא לידי ביטוי גם בלבנון, "העניין לא ברור", מאחר ו"הדיונים התרכזו בהפוגה הומניטרית שבאמצעותה יוחלפו כמה אסירים בין שני הצדדים ויוכנס סיוע הומניטרי (לעזה).

עוד הוסיף, כי "ההסכם כולו הוא בין הצד הפלסטיני והישראלי עם תיווך קטארי ובינלאומי, ואף אחד לא אמר שההסכם הזה חל גם על החזית הצפונית, ושחיזבאללה הוא חלק מההסכם הזה". לדבריו, "עד עכשיו אין הסכמה עם חיזבאללה בעניין זה".

ישראל לא רוצה שתי חזיתות

הפרשן הפוליטי הלבנוני, אסעד בשארה, אמר כי המצב בלבנון "אינו קשור למלחמה בעזה", שכן הוא מתפתח בהתאם ל"החלטת איראן להעלות או להפחית את קצב העימותים המתרחשים בדרום לבנון, שעדיין לא הגיעו למצב של מלחמה גדולה". 

הוא גם ציין כי "לא מן הנמנע שההתכתשויות והעימותים הללו, המתרחשים עד עומק גיאוגרפי מסוים, יימשכו גם בזמן יישום ההפוגה בעזה", אך מנגד הוא שולל עלייה בקצב העימותים בדרום במהלך ימי ההפוגה. 

זאת, לאור "היעדר החלטה ישראלית נחרצת לפתוח שתי חזיתות במקביל". לדעתו, "למרות העלייה בעוצמת הלחימה בימים האחרונים, התערבות אמריקאית בישראל מונעת אפשרות של הסלמה". עם זאת, הוא מדגיש, "ישנם קווים אדומים שמתווים את עוצמת העימותים, שאף אחד מהצדדים עדיין לא חצה אותם".

בעקבות הפרסום על ההסכם בין ישראל והחמאס, נפגש מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, ביום רביעי בבוקר עם סגן יו"ר חמאס, ח'ליל אל-חיה, ועם אחד מבכירי החמאס, אוסאמה חמדאן. כפי שנמסר נדונו במהלך הפגישה "האירועים האחרונים ועמדות הצדדים וההתפתחויות, והוערכו האפשרויות הקיימות בכל החזיתות, במיוחד בעזה".

ביקור איראני 

גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבד אל-להיאן, הגיע לביקור בלבנון, ביום רביעי, לאחר פרסום ההודעה על ההפוגה בין חמאס לישראל ברצועת עזה. הוא קיים פגישות עם יו"ר הפרלמנט נביה ברי, וגם עם ראש הממשלה הזמני, נג'יב מיקאטי, עימם דן בהתפתחויות הכלליות בלבנון ובאזור. 

חשובה במיוחד פגישתו עם מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, עימו נועד כדי לתאם עמדות, הן על רקע ההסכם, והן באשר להמשך. בשלב זה לא ברור עד כמה איראן תומכת בעמדת חיזבאללה להיות חלק מהסכם ההפוגה, וכנראה מבקשת להמשיך בלחימה, ואולי אף להגבירה. 

מנגד, טוענים בכירים לבנונים כי לבנון סופגת אבדות כבדות כתוצאה מההפצצות הישראליות, ואם ישראל תתחייב לאי הסלמה ואי-תוקפנות נגד לבנון, הם מאמינים שגם חיזבאללה לא יזום את חידוש הלחימה בחזית זו. 

על-פי התקשורת הלבנונית, בכירים בלבנון מעריכים שהמלחמה עומדת להכנס לשלב חדש עם יישום ההפוגה, שעשויה להיות הקדמה להפוגות אחרות, וזאת משתי סיבות. הסיבה הראשונה היא שהזמן שהאמריקאים נתנו לישראלים הולך ומתקצר, והסיבה השנייה היא שהישראלים לא השיגו כלום עד כה בלחימתם בעזה, לעומת התקרות הגבוהות שהם הציבו לעצמם בתחילת המלחמה. 

מבחינת חיזבאללה, תוצאות הלחימה עד כה אינן מעודדות ביותר. בלחימה עד כה נהרגו כמאה לבנונים, מרביתם לוחמי הארגון, ומיעוטם מספר אזרחים וגם עיתונאים, כאשר הפער מול האבדות שהם גרמו לישראל הוא משמעותי ביותר (9 הרוגים, בהם 3 אזרחים).

​סביר להניח שמנהיגי הארגון נמצאים תחת לחץ מצד גורמים בלבנון, הן של ממשלת לבנון והן של תושבי הדרום, שהם אלה שמשלמים את המחיר הכבד. תושבי הדרום מבקשים לחזור לבתיהם ולעבודתם, למסוק את הזיתים ולארוז את הטבק, בדיוק כמו שתושבי הרצועה, שהפכו לפליטים בעקבות המלחמה מחכים לכך. 

שההפוגה הזאת תביא לסיומה של המלחמה, ותאפשר את חזרתם לבתיהם שבצפון הרצועה. גם ברשות הפלסטינית מקווים שההפוגה תתארך ותהיה ארוכת טווח, ושהעם הפלסטיני יחיה בשלום, ביטחון וחופש.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית