פרשנות | מילון המלחמה בטרור - 2023

המלחמה שנכפתה עלינו בעקבות הטבח הנוראי ביישובי עוטף עזה, מוגדרת גם במונחים שרצוי לדעת - אפרים לפיד עושה סדר

דובר צה"ל מודיע
המידע שמפרסם צה"ל לציבור בארץ ובעולם חייב להיות אמין ובלוח זמנים מתאים. שני העקרונות הללו, אמינות וזמינות, נמצאים במתח מתמיד. כל אחד מהם דורש זמן ופעילות – מידע ראשוני לא בדוק גורם נזק. 

מידע בדוק באיחור גורם אף הוא נזק מסוג אחר. המאמץ להקפיד על שני אלה הוא מתמיד ויום-יומי. למערך דובר צה"ל גויסו במלחמה זו מאות אנשי מילואים העושים עבודה מסביב לשעון מנת כדי להילחם על האמת, כפי שמוסר זאת דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי.

"נמסרה הודעה למשפחה"
צה"ל מקפיד לפרסם לציבור נתונים על נפגעים רק אחרי שנמסרה הודעה למשפחה. זהו ערך המלווה את הצבא והחברה הישראלית זה שנים, וחיוני להקפיד ברגישות על קיומו גם במצבי משבר כמו היום. 

ברשתות החברתיות מתרוצצות שמועות ומידע לא בדוק. צה"ל לא יכול להרשות לעצמו להגיב על מידע כזה אלא כשיש בידיו נתונים בדוקים וחלוטים ועד שהמשפחה תדע זאת באופן מוסמך מצה"ל ולא, חלילה, משמועות או מתקשורת לא בדוקה. יש להתייחס לנתונים על נפגעים רק עם פרסומם על ידי דובר צה"ל.

הטרור - איום קיומי
בעבר נהגנו להגדיר איום קיומי - יכולות המשמידות את המדינה, למשל גרעין איראני. טרור הוגדר בעשרות השנים האחרונות כאיום שני במעלה, כזה שיש לנו יכולות התקפה והגנה להתמודד מולו. 

מבצע זה של חמאס השפיע על כושר ההרתעה של ישראל במזרח התיכון. הוא אינו מאיים על עצם קיומה של המדינה, אך משפיע ישירות על יכולת הקיום והתפקוד שלה בימים אלה.

ניצחון
ניצחון מבחינת ישראל וגם מבחינת חמאס איננו מושג צבאי בלבד, אלא תודעתי ותרבותי – מה שייתפס בעיני האויב ובעיני תושבי ישראל והעולם כניצחון. מבחינת חמאס – ניצחון הוא מושג אסלאמי. 

ככל שתעמוד תנועת חמאס זמן רב יותר בפני ישראל בלחימה ולא תיכנע, הרי היא מגלה אורך רוח, שהוא תכונת המאמינים. תבוסה (הזימה) בעיני חמאס אף היא איננה מונח צבאי אלא תרבותי אמוני. 

מבחינתם, מכיוון שאללה עומד לצידם הם אינם יכולים להיות מובסים. על כן יעד הניצחון של ישראל צריך להיות לא רק פיזי, אלא לפגוע ברוח הלחימה של חמאס באמצעות הבנת רכיבי תרבות ההתנגדות. יש לזכור כי חמאס מגלמת רעיון אסלאמי אמוני, ואותו קשה יותר למגר.

לגיטימציה
הזכות של ישראל להגן על עצמה מפני אויב ולפעול לשם כך בכוח. זכות זו מגובה בדין הבינלאומי וזוכה להכרה של מדינות העולם הנאור. הלגיטימציה נחוצה לישראל גם בימים אלה, אחרי מתקפת הטרור הרצחנית ויש לעמול כל העת שתישמר.

"הומניטרי"
צה"ל מקפיד גם במלחמה אכזרית זו על דיני המלחמה ועל צלם אנוש, בניגוד משווע להתנהלות של חמאס לאורך שנים (ע"ע גלעד שליט בשבי חמש וחצי שנים; גופות שני החיילים, הדר גולדין ואורון שאול מ"צוק איתן" 2014). 

האכזריות, הרוע והרשע שהפעיל חמאס בימים אלה ברצח, טבח, הרג והרס של משפחות, נשים, ילדים וזקנים אזרחים בביתם  וחיילים במחנותיהם מקומם כל בר דעת בעולם. 

אולם גם בחריקת שיניים ובמחויבות לערכי צה"ל והמוסר היהודי אנו שומרים גם עתה על טוהר הנשק, כפי שמשנן כל חייל בצה"ל במסמך "רוח צה"ל" (הקוד האתי). 

האמירה המחייבת היא כי "החייל ישתמש בנשקו ובכוחו לביצוע המשימה בלבד, אך ורק במידה הנדרשת לכך, וישמור על צלם אנוש אף בלחימה. החייל לא ישתמש בנשקו ובכוחו כדי לפגוע בבני אדם שאינם לוחמים ובשבויים, ויעשה כל שביכולתו למנוע פגיעה בחייהם, בגופם, בכבודם וברכושם". 

בהקשר זה צף כל העת הביטוי "הומניטרי". מבקשים מאתנו להימנע מפגיעה באוכלוסייה האזרחית בעזה ולאפשר להם לצאת בבטחה מבתיהם ולזכות במזון, מים ותרופות. נוכחנו גם בלחץ על נושא זה שמפעילה עלינו ארה"ב במלחמה זו. 

"שיגור כושל"

שיגור כושל הוא ירי מכלי נשק המיועד לשיגור למטרה מסוימת ולאחר ששוגר נפל בדרך ופגע ביעד שלא התכוונו אליו או בשטח פתוח. דובר צה"ל עדכן כי חמאס בצע בימים אלה 550 שיגורים כושלים שנפלו ברצועה.

במלחמה זו התחוללה פגיעה בבית חולים בעזה שגרמה למאות הרוגים והפכה לאירוע אסטרטגי. שיגור כושל של רקטה על ידי אנשי הגי'האד האסלאמי הפלסטיני (גא"פ) ב-17.10 בשעה 19:00 הודבק מיד על ידי חמאס לאחריות ישראל. 

עד שהצליח צה"ל תוך שעתיים להביא הוכחות כי השיגור נעשה על ידי הג'יהאד כבר הספיקו לבטל מפגש פסגה של מנהיגי ארה"ב, מצרים, ירדן והרשות הפלסטינית בעמאן שתוכנן ל-18.10 ולהאשים את ישראל בכלי התקשורת ברחבי העולם. 

צה"ל והגורמים המדיניים עשו מאמץ מהיר אדיר להחזיר את הגלגל אחורה והביאו הוכחות מודיעיניות בדוקות על הירי מגא"פ, אך הגרסה הראשונה שהאשימה את ישראל נצרבה בתודעת העולם וקשה לעוקרה.

"מגן אנושי"
האויב מציב תשתיות שלו – כמו מטעני נפץ, מוקשים, חצובות ירי רקטי, מפקדות – בשטחים, במתקנים ובבתים של אזרחים שבהם הוא מעריך כי צה"ל יימנע מלפגוע.  יעדים אלה יכולים להיות בית ספר, בית חולים, מסגד, מתקן של או"ם או נציגות דיפלומטית ומאות בתים של אזרחים שעל פי רוב אפילו לא ידעו כי השתמשו בבתיהם. במלחמה זו נאלץ צה"ל לפגוע ביעדים שמהם פגעו בנו ולהתגבר על השימוש הפסול שעושה חמאס באנשיו, בהגדרת "מגן אנושי".

מידע כוזב – Fake News
מידע כּוֹזֵב, מֵידָע מַטְעֶה, בלועזית דיסאינפורמציה, הוא הפצה מכוונת של מידע שקרי ומטעה שנועד ליצור תמונת מציאות מעוותת, ומוכר גם באנגלית כפייק ניוז (חדשות כזב). מושג זה הפך נפוץ בעידן הפוסט־אמת,  בו קיימת ירידה באמון במוסדות. מידע כוזב שכיח במיוחד בתחום התעמולה הפוליטית והמלחמתית. המידע השקרי מוסווה כאמיתי ומופץ באותם ערוצים שבהם הקהל מצפה לקבל מידע אמיתי. 

נָרָטִיב
בעברית – סיפר (סִפֵּר). פרשנות של היבט מסוים של העולם, או של אירוע היסטורי המעוצבת דרך נקודת מבט תרבותית או אישית. במלחמה היום אנחנו מחזקים את הנרטיב : חמאס = דאעש
שם המלחמה

לשם של מבצע או מלחמה יש משמעות רגשית וסמלית בעיני הלוחמים, תושבי ישראל ואף העולם כולו והאויב. צה"ל הגדיר את הפעילות ב-7 באוקטובר "חרבות ברזל", עוד לפני שהבין את גודל האיום וכי זו מלחמה. 

ישראל ידעה בעבר לשנות הגדרות לאחר התרחבות הפעילות המבצעית : ב-1982 התחילו ממבצע "שלום הגליל", שהפך לימים ל"מלחמת לבנון הראשונה", ואפילו המבצע באנטבה ב-1976, "כדור הרעם", שהיה באותה עת בעל משמעות עולמית של מלחמה בטרור, הפך ל"מבצע יונתן", משיקולי תודעה. 

חשוב לעדכן את שם המלחמה הנוכחית במקום הכינוי הטכני "חרבות ברזל", שנשלף מבנק השמות המבצעיים. לא נעניק למלחמה זו את שם הזמן "שמחת תורה", שבה פרצה המלחמה על ידי חמאס. אבל באותו יום ממש קראנו גם את פרשת "בראשית" ומתאים לקרוא "מלחמת בראשית" מסיבות רבות וכואבות. 

החמאס קורא למבצע זה "מבול אלאקצא", ומבטא בכך למאמיניו ולעולם הערבי את המטרה הסמלית, הדתית והפוליטית של המבצע.

"עם ישראל חי"
ביטוי רגשי שהפך נפוץ בימים אלה לעידוד שותפים לשיחה, הרצאה, מודעה או כל פורום המדבר על האסון הלאומי. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית