פרשנות | חמאס השיג הפתעה מושלמת 

כמו לפני 50 שנים, ביום הכיפורים, גם ביום שבת ה7.10, חמאס הונה את המודיעין הישראלי במתקפת הטרור האכזרית ביותר שחוותה המדינה מיום היווסדה 

בבוקר ה-7 באוקטובר 2023 הופתעה ישראל והעולם כולו מההתקפה בה פתח החמאס על מדינת ישראל. המתקפה כללה שיגורים המוניים של רקטות ליעדים שונים בישראל, והחדרת כוחות קרקעיים רבים באמצעי תובלה שונים לעבר ישובי עוטף עזה, והערים הקרובות – שדרות ואופקים. 

הכוחות פרצו את הגדר והמכשול שצה"ל הציב בפניהם לאורך השנים, והתגברו על מערך המודיעין הטקטי, שאמור היה להתריע על המהלך המפתיע הזה בזמן. כל הסימנים הצביעו על כך שחמאס מורתע. טעות חמורה בהבנה של הנהגת המדינה, צה"ל ושב״כ. 

הקונספציה
הפתעות בתחילתן של מלחמות או מבצעים אינן דבר נדיר. הן חלק מן התכנית המבצעית, ונועדו לתפוס את האויב כשהוא במצב בלתי מוכן. גם אם מצטברים אצל הצד המותקף "סימנים מעידים" על כך שהאויב עומד לבצע מהלך, הם בדרך כלל מוסברים על ידי קונספציה - צורת חשיבה קיימת שדרכה מנתחים את המידע החדש שנכנס. כך היה אצלנו לפני מלחמת יוה"כ.

הפתעה היא בדרך כלל תוצאה של צעדי הונאה הננקטים מול האויב והיריב וגם צעדי הסתרה, שנועדו למנוע ממנו לחשוף את כוונות הצד המתכנן את ההתקפה, וגם צעדי הרדמה לאורך כל תקופת ההכנות הנעשות על ידם לקראת פתיחת המלחמה, שנועדו לשכנע את האויב כי לא נשקפת כל סכנה מצידו. 

סימנים מעידים 
כמו שארע בעבר, גם במקרה שלפנינו, חמאס פירסם בשנים האחרונות, באמצעי התקשורת הגלויים, כל דבר שקשור לתכניותיו ולהכנותיו להוציא אל הפועל מבצע, אותו מימש ב-7 באוקטובר 2023, שייזכר לדראון עולם. 

מ-2018 התפרסם באמצעי תקשורת שונים מידע, שנאסף במקצועיות רבה על ידי המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון (MEMRI), על כוונותיו ותכניותיו לעבור את המכשול – הגדר המפרידה בין רצועת עזה למדינת ישראל. זאת, באמצעות צעדות המוניות, שנקראו "צעדות השיבה". מטרתן לחדור לשטחנו ולישובינו הסמוכים לרצועה, כדי לממש הישג לאומי גדול. 

בנוסף, מידע פומבי שהחמאס הפיץ במהלך השנים האחרונות, מלמד כי הארגון התאמן על תכנית התקיפה במשך שנים. הוא הפעיל שישה מחנות אימונים, אחד מהם במרחק 700 מטרים ממחנה גדול של צה"ל שנמצא על גדר הגבול. 

האימונים כללו הדמיות של בסיסי צה"ל ויישובים, בדומה למה שעשו המצרים ביום הכיפורים, שבנו דגמים של מוצבי קו בר לב, והסורים, שבנו דגם של המכשול ברמת הגולן, והכינו דגם של החרמון, והתאמנו עליהם. 

התרגולים של החמאס כללו לכידת בני ערובה ואיזוקם. מתוכניות התקיפה שנמצאו אצל המחבלים שנהרגו בשטחנו עולה כי יחידת העילית, "הנוח'בה", של חמאס  הייתה מתוכננת להוביל את התקיפה והחטיפה, לאחר שהתאמנו על כך במשך כשנה (לפחות). בדרום עזה נערכו האימונים בהפעלת הרחפנים, כולל המראות ונחיתות. 

בנוסף, נמסר במידע הגלוי שפורסם בשנים שלפני ההתקפה, על ההכנות הרבות והמגוונות של הארגון לביצוע המהלך: הכנת דחפורים להסרת גדר התיל, מגזרי תיל לפריצת הגדר, מפות להגעה לישובים ולמחנות צה"ל באזור, ולהתמצאות בתוכם. 
אנשי החמאס למדו אותנו היטב, בדיוק כמו שהמצרים עשו זאת לפני למעלה מ-50 שנה, כשהתכוננו למבצע "בדר" – צליחת התעלה והשתלטות על קו בר לב. 

כך לדוגמא הם פירסמו בתקשורת הגלויה כי "מצפה לנו דג שמן וקרוב והוא התנחלות (כך הם קוראים לישובינו) בארי, שנמצאת 4.5-4 ק"מ ממזרח לעזה, והיא נחשבת לאחת ההתנחלויות העשירות וגרים בה קרוב ל-900 מתנחלים". ניתן להגיע אליה באמצעות אופנועים ב-4-3 דקות ובריצה מהירה של 20-15 דקות". 

הם קראו גם לתושבי עזה להצטרף למאמץ. עם זאת הזהירו "מגרימת הרס ומהרג של חיילים ישראלים, כדי שזה לא יתן להם (לישראלים) הצדקה לבצע מעשי טבח". כל זה כמובן תוך הצגת המהלך כלא אלים. ברשתות החברתיות האווירה היתה יותר מתלהמת. צויין בהן המרחק אל הישובים השונים ומפקדת האוגדה מהרצועה, ומשך הזמן כדי להגיע אליהם באמצעות אופנועים, וכן קריאות לבצע ביושביהם טבח: "תרצח, תשחט, תשרוף. על תרחם עליהם לעולם".

חמאס השיג הפתעה מושלמת 
זה מה שקרה בשטח. נראה שההנחיות לכוחות תאמו את הדברים שעברו ברשתות החברתיות, כפי שנמצא במסמכים שנשאו עימם המחבלים שנהרגו במהלך הלחימה נגדם. אני מניח שגם מידע קשה זה הגיע למי שהיה אחראי על המעקב אחר הנעשה ברצועה.

חמאס הצליח להשיג הפתעה מושלמת בפתיחת ההתקפה, ובאופן ביצועה. צה"ל לא עמד מולו בשעות הראשונות של ההתקפה. ההלם והבלבול אצלנו היו גדולים, ובשל כך גם התאחרה התגובה, שאיפשרה לארגון לבצע חלק ניכר מהזוועות. 

אינני יודע אם הם נעזרו בתכנוניהם ובהחלטותיהם גם בגורמים אחרים באזור, כאיראן וחיזבאללה, אך המאפיינים השונים של הכנותיהם למבצע לבדם, מצביעים להערכתי, כי הם למדו היטב את מה שעשו המצרים ביום הכיפורים. 

פעם נוספת נפלו אצלנו בפח ההונאה של האויב, שידע בדיוק לאן הוא חותר, וגרם לנו להבין דברים באופן הפוך ממה שניתחנו. להרגיש שאננים ובטוחים בעצמנו, למרות שפני הדברים היו שונים לגמרי. ההיסטוריה לפעמים חוזרת על עצמה, בעיקר כשלא לומדים לקחים ולא מיישמים אותם. 

פעם נוספת כשלו אצלנו אנשי המודיעין בהבנה נכונה של המידע ו"הסימנים המעידים" שהיו על הכנות החמאס למהלך התקפי נגדנו. גם ההתרעות המעטות שהתקבלו בימים שלפני ההתקפה, על פי דיווחים בתקשורת, לא עזרו לנו. 

כולנו תקווה שכמו אז, למרות ההפתעה ותוצאותיה הקשות, צה״ל ידע להפוך את היוצרות, ולהוכיח לחמאס ולהנהגתו כי טעו טעות חמורה, וכי הם הולכים לשלם מחיר כבד ביותר על מעשיהם ואכזריותם, וכי עכשיו תורם להיות מופתעים באשר לתגובה שתבוא עליהם ועל כל מי שינסה לפגוע במדינת ישראל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית