מסקנות ממלחמת רוסיה-אוקראינה: חברת BAE משיקה תהליך ייצור חדש לפגזי ארטילריה

התהליך יהיה מבוסס על שיטות ייצור פשוטות יותר וחומרים סטנדרטיים שיאפשרו גידול מהיר בקצב הייצור 

Images courtesy BAE Systems

הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה הדגיש את סוגיית מלאי התחמושת ויכולת הייצור המוגבלת של תעשייה המותאמת לתקופת שלום ארוכה. בחברת BAE Systems החליטו להתאים את ייצור פגזי הארטילריה למלחמות העתיד - למעבר מהיר בין תקופת שלום ארוכה למלחמה. 

על פי פרסום של edrmagazine, חברת BAE Systems השיקה תוכנית לפיתוח תחמושת הניתנת להתאמה, בקיצור NGAA, שתטפל בסוגיית הייצור תוך שיפור הביצועים ופוטנציאל הצמיחה, תוך מעקב אחר בעיות תאימות ועלויות.

סטיב קורדו, מנהל פיתוח עסקי ואסטרטגיה וגווין קרימינגס, ראש הנדסה ב-BAE Systems Land UK, הסבירו את עיקרי התכנית של משפחת התחמושת החדשה שתחליף את משפחת פגזי L15 המזדקנת בשירות בריטניה. 

סוגיית הייצור המרכזית מטופלת הודות לגישה מקיפה שמטרתה לאפשר שימוש בחומר פחות מיוחד שיכול לשמש תעשייה שאינה קשורה לביטחון ולהמיר אותו למתקני ייצור תחמושת בעת הצורך. גישה זו צריכה לערב גם את שרשרת האספקה, ולכן מעבר מחומר ספציפי לציוד זמין מסחרי, הוא אחד ההיבטים המרכזיים.

"אנו נייצר את גוף התחמושת באמצעות פלדה מסחרית, ונתרחק מהפלדה המיוחדת ששימשה אותנו עד כה. זה יאפשר לנו לקנות אותה ממספר גדול בהרבה של ספקים", הסבירו דוברי BAE Systems. 

לפי אתר EDR On-Line, כדי להתקרב ככל האפשר למאפייני הפלדה המשמשת בייצור התחמושת הנוכחית, מהנדסי BAE Systems יישמו כמה שיטות ייצור שונות בטיפולי החום. 

יתרה מכך, ה-NGAA יכלול גוף מעטפת בודד, בהשוואה למשפחת ה-L15, מה שיקל במידה ניכרת את הייצור. 

גם חומר אנרגטי יהיה נושא למהפכה. לחומרי נפץ מרוכבים יש מאפייני בטיחות וביצועים טובים, אולם קשה להגדיל את ייצורם מכיוון שזה דורש מיומנויות וציוד ספציפיים.  "אנחנו מתקדמים לקראת ערבוב אקוסטי (resonance acoustic mixing) או בקיצור RAM", אמרו ב-BAE Systems. 

"זה תהליך מהיר בהרבה, מוריד את זמני הייצור משעות לדקות, מה שמגביר את הזריזות תוך הפחתת עלויות ובזבוז, טכנולוגיה זו מתאימה יותר לייצור בנפח גבוה". 

כימיה חדשה נמצאת בפיתוח ובהמשך השנה תצאנה הכרזות חדשות של BAE Systems גם בתחום זה.

גם הפתיל בפגז הארטילרי יעבור שינוי. תוכנית NGAA מאמצת גישה חדשה, שכן היא תנטוש נתיכים מכנים לטובת e-Fuze אלקטרוני. 

שינוי זה יאפשר ל-BAE Systems להסתמך על שרשרת אספקה איתנה של רכיבי מדף. ה-e-Fuze יהיה גם ניתן להרחבה, וניתן להחיל אותו על קליברים אחרים, כמו ה-5 אינץ' או 127 מ"מ הימי. 

EDR On-Line הבין שהפגז יהיה מסוגל לשאת מטענים מודולריים, כשהבולטים שבהם הם ה-High Explosive המבוסס על מילוי חומר נפץ מהדור הבא, ומטעני ההארה ועשן ניתנים לתכנות. כולל פתרונות סינון רב-ספקטרלי וחומר לייצור אור, כמו הדור החדש של זרחן אדום.

מודולריות תיושם גם על מאריכי טווח, כאשר הזנב הסטנדרטי יוחלף בזנב bleed tail המגדיל טווח עד 40 ק"מ כאשר הוא נורה מקנה קליבר 52, עד למודול הנעה בעזרת רקטה (RA) שמגדיל את הטווח ל-65 ק"מ. ה-NGAA יהיה תואם לחלוטין למנגנוני תיקון מסלול קיימים. 

״אימוץ שיטות ייצור וחומרים חדשים יאפשרו מתקן ייצור שאינו מיוחד ביטחונית, לייצור פגזי ארטילריה. במקרה הצורך, המעבר מייצור בימי שלום לייצור בזמן מלחמה יהיה קצר יחסית, בזכות אימוץ מרכיבי מדף״, מסכמים בכתבה. 

BAE Systems שואפת להוזלת עלויות בין 50% ל-75% לפגז. כמה רחוק יישום ה-NGAA? "אנחנו מתכננים להדגים את זה בסוף 2023", הודיעו ב-BAE Systems. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית