פרשנות | משרד התקשורת מחזיר לשוק הסלולר סלי שירותים מבוססי התחייבות 

בחקיקה החדשה שמקודמת בכנסת, בסיוע משרד התקשורת, שמטרתה לאפשר לחרדים לחסום מחדש את הקהילות שלהם - אין אף מגבלה על התניית מכירת סל שירותים בהתחייבות

Photo by Masaaki Komori on Unsplash

עד שמשרד התקשורת הצליח לייצר כאן שוק סלולרי תחרותי, כזה שבו הלקוח אינו כבול לסל שירותים בהתחייבות הכוללת דמי יציאה - עכשיו הוא רוצה להחזיר את הגלגל אחורה. אין ספק, מחלקות השיווק של ספקי הסלולר כבר מחממות מנועים לקראת אישור החקיקה. 

וכל זה למה? כי שר התקשורת רוצה להיות בסדר עם המפלגות החרדיות ולהתיר להן לחסום מחדש קהלי מאמינים. למי שלא מכיר, עסקנים מהמגזר החרדי עשו ים של כסף בשירותי גן סגור לקהילות חרדיות באמצעות חסימה של שיחות יוצאות לטלפונים כשרים. עד שהגיעה הממשלה הקודמת וביטלה את האישור לחסום שיחות.

עכשיו החרדים מחזיקים את הכנסת בצוואר ורוצים לבטל את הגזירה. לאחר אישור החקיקה החדשה, המצב יחזור לקדמותו (הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 76) (הגבלות מוסכמות על שירות תקשורת וציוד תקשורת), התשפ"ב–2022). כל טלפון כשר שנמכר לציבור החרדי - דתי, עובר אישור וועדת רבנים שגוזרת עליו קופון לפי יחידה. 

לאחר מכן, העסקנים מהמגזר החרדי-דתי, מציעים שירותים שונים לקהל השבוי המבוססים על זמן שיחה. במקום לגלוש באינטרנט, הצרכן החרדי מתקשר למספר מסוים ויכול להקשיב לשיעורי תורה או כל שירות אחר שימכרו לו. ספק התקשורת נהנה מדקות השיחה ועושה חלוקת רווחים עם ספק התוכן. 

כולם נהנים. וועדת הרבנים, ספק הסלולר וספק התוכן. כולם עושים כסף מחסימת שיחות בטלפונים כשרים. וזה הרבה מאד כסף. לפי הערכות, השוק של הטלפונים הכשרים ושירותי הטלפוניה בחיוג, מגלגל עשרות מליוני ש״ח בשנה לכל הפחות. 

רק מה? למרות שהחקיקה נועדה לפלח השוק החרדי-דתי, היא משאירה פירצה לכלל השוק - אותה צפויות לנצל חברות הסלולר. החקיקה מתירה להגדיר קבוצה שמקבלת סל שירותים ייחודי, כאשר ספקים שונים יוכלו להציע אותו סל שירותים, והצרכן יוכל לעבור בין ספקים. לכאורה, לא פוגעים בניוד. 

על פי החקיקה המוצעת, ספק יוכל להציע סל שירותים רק אם יש עוד ספק שמציע אותו סל שירותים או סל דומה. זו זריעת חול בעיניים. מדוע? דמיינו מצב שבו כל ספקי הסלולר מציעים סל שירותים דומה או זהה, המותנה בהתחייבות, עם דמי יציאה. לפי החקיקה, היות וקיים סל זהה בין ספקים שונים, הלקוח יכול להתנייד ואין בעיה. 

רק שאין בחקיקה אף מגבלה על התניית מכירת הסל בהתחייבות. הניוד במצב כזה הוא תיאורטי בלבד. הלקוח יקבל סל שירותים בהנחה תמורת התחייבות לשנתיים או שלוש, כמו שהיה בעבר, וביציאה ממנו, לטובת ניוד, יגבו ממנו דמי יציאה בגובה ההנחה שקיבל לתקופה שהיה מנוי לסל או לכל התקופה של ההתחייבות הראשונית. 

במשרד טוענים שהם העבירו את ההמלצות שלהם לוועדה בכנסת והם לא מתערבים בחקיקה. אחלה. רק שבהערות שעברו לוועדה בכנסת מטעם המשרד, לא נכתב במפורש בטקסט, שאסור שסל השירותים של ספק התקשורת יהיה מותנה בהתחייבות כלשהי מצד הצרכן. 

עבור ספקי התקשורת מדובר בבשורה משמחת. לאחר שנים בהם מושקעים הרבה כספים בשיווק לטובת שימור לקוח וגיוס לקוח חדש - הם יכולים לחזור לסלי שירותים מותנים בהתחייבות. ההתחייבות מקטינה משמעותית את ההשקעה בשיווק לטובת שימור או גיוס חדשים (נגזרת של המתניידים). כך, על ציר הזמן, החקיקה החדשה צפויה למעשה ״להרוג״ את הניוד הקיים היום בין החברות השונות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית