אטלס מלחמת יום הכיפורים - מפות ומבצעים

מלחמת יום הכיפורים – מפות ומבצעים, המחלקה להיסטוריה בצה"ל ומשרד הביטחון – ההוצאה לאור, 2023
 

באדיבות משרד הביטחון - ההוצאה לאור

אנחנו מוצפים בימים אלה בכנסים, עצרות, אירועים ובעיקר ספרים ופרסומים בתקשורת במלאת 50 שנה למלחמת יום הכיפורים.

בתוך כל אלה ראוי לציון המחקר ההיסטורי המוסמך של צה"ל על מלחמה זו , תוצאותיה והשלכותיה המתפרסם עתה לציבור הרחב על ידי המחלקה להיסטוריה בצה"ל ומשרד הביטחון.

המחקר הוא אטלס שערך ד"ר מאור לוי בשיתוף חוקרי המחלקה להיסטוריה וכולל מפות, תרשימי קרב, תמונות, אינפוגרפיקה, טקסט והדמיית נתונים המתארים את קרבות המלחמה ותוצאותיה, מוצר ייחודי המאפשר למידה על המלחמה באופן ויזואלי.

הקורא יכול למצוא בספר ביאור ועומק חזותי המבליטים היבטים רבים של המלחמה ואף שופכים אור חדש על תובנות שונות.

הספר מצוי בגרסה אלקטרונית באתר צה"ל ומאפשר לכל חוקר ומעיין להגיע בקלות למידע המיוחד המבוקש – חזית הדרום, חזית הצפון, המערכה הימית, המערכה האווירית, מפקדי המלחמה בכל תפקידי המפתח בשטח ובמטה, נתונים על סדר הכוחות בצה"ל ואצל האויב, מספר הנפגעים ותרשימי זרימה של מהלך האירועים בימים שלפני וב-19 הימים בין 24-6 אוקטובר 1973.

פרסום זה הוא גרסה מעודכנת ומעמיקה לאטלס יום הכיפורים שהוציאה המחלקה להיסטוריה במלאת עשור למלחמה, ב-1983 והוא מבוסס על מחקרי המחלקה ובמיוחד שני הספרים המקיפים של שמעון גולן ואלחנן אורן.  

לעיון מיוחד ראוי הפרק על תוצאות המלחמה ותוצאותיה. כאן מנותחים בין היתר התוצאות הצבאיות של המלחמה, ההשלכות על החברה הישראלית ובניין הכוח הצבאי לאחר המלחמה. משפטי סיכום לפסקה על ההשלכות החברתיות בגרסה רשמית של צה"ל.

בהדרגה נוספו אלפי תומכים לדרישה מהדרג הפוליטי לשאת באחריות למלחמה ולפרוש מהחיים הפוליטיים. המחאה, שכללה את כל הקשת הפוליטית, שיקפה בעיקר חוסר אמון בהנהגה הפוליטית הישנה ורצון להחליף את דור המייסדים בדור צעיר יותר.

הזעזוע שפקד את החברה הישראלית בעקבות המלחמה והרצון לשנות מהיסוד את סדר היום הפוליטי הביא להקמת שני ארגונים משני קצות הקשת הפוליטית, 'גוש אמונים' ו'שלום עכשיו', ואלה יעצבו במידה רבה את השיח הפוליטי בעשרות השנים הבאות.

למרות השינויים בצמרת צה"ל, החלו להתגלות בקיעים באמונה של החברה הישראלית בצה"ל, ואלה באו לידי ביטוי בשיח ביקורתי יותר כלפי הממסד הביטחוני.

המושג אטלס במיתולוגיה היוונית מסמל סבל מתמשך הדורש סיבולת ונשיאה בנטל כבד. מסיבה זו מתואר אטלס ביצירות אומנות רבות כאדם הכורע תחת נטל נשיאת כדור גדול על שכמו. אכן, כמה סמלי למלחמה הכבדה הזו בתולדותינו, שהפרסום אודותיה חושף את הסבל הקשה שעברו משפחות החללים, הנכים, פדויי השבי ואתם החברה הישראלית, המדינה והצבא.

הספר של המחלקה להיסטוריה הוא המקיף והמוסמך ביותר על המלחמה וזמין לחוקר ולמתעניין הצעיר. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית