תיקון חוק חומרי נפץ: 20 חודשים עברו - מרבית ההחלטות לא מומשו

וועדת חוץ וביטחון אישרה את התיקון מס׳ 5 לחוק בינואר 2022, מאז לא התקדם הרבה בפועל 

קרדיט: דוברות הכנסת - דני שם טוב

הצעת חוק חומרי נפץ (תיקון מס' 5), התשפ"ב-2021, אושרה בועדת החוץ והבטחון בישיבתה ב-02/01/2022. מטרת תיקון מס' 5 לחוק היא להסדיר את נושא הבטיחות במפעלי חומר נפץ ביטחוניים.

יום לאחר מכן, ב-03/01/2022, אושרה בישיבת ועדת הכנסת בקשת יושב-ראש ועדת החוץ והביטחון להקדמת הדיון בהצעת חוק חומרי נפץ (תיקון מס' 5), התשפ"ב-2021 (מ/1473), לפני הקריאה השנייה והשלישית.

למחרת, ב-04/01/2022, עברה בישיבת ועדת הכנסת הצעה לקביעת סדרי דיון מיוחדים, לפי סעיף 98 לתקנון הכנסת להצעת חוק חומרי נפץ (תיקון מס' 5), התשפ"ב–2021 (מ/1473).

בחלוף שתי יממות נוספות, ב-06/01/2022, אישרה מליאת הכנסת בקריאות שניה ושלישית את הצעת חוק חומרי נפץ (תיקון מס' 5), התשפ"ב-2021, כנוסחה שאושר בועדה.

עוד באותו יום ב-06/01/2022 פורסם ברשומות בספר החוקים חוק חומרי נפץ (תיקון מס' 5), התשפ"ב-2022.

הוועדה המייעצת

הוראות סעיף 20א (הועדה המיעצת) לחוק המתוקן קובעות, כי "שר הביטחון ימנה ועדה מייעצת לעניין פיקוח על בטיחות חומרי נפץ במפעלי חומרי נפץ ביטחוניים". גם בחלוף 20 חודשים מפרסומו בספר החוקים טרם מונתה ועדה, שכזו.

עוד קובעות הוראות סעיף 20א(ג) לחוק האמור, ש"הוועדה המייעצת תייעץ לשר הביטחון בכל הנוגע למדיניות הבטיחות בחומרי נפץ, להתקנת תקנות לפי סעיף 24(ד), להפעלת סמכויותיו לפי חוק זה ולמדיניות הפיקוח והאכיפה המינהלית, לגבי מפעלי חומרי נפץ ביטחוניים". אולם כיוון שטרם מונתה הועדה, ממילא לא ייעצה לשר הבטחון.

בנוסף קובעות הוראות סעיף 20א(ד) לחוק הנ"ל, ש"הוועדה המייעצת תבחן את נוהלי הפיקוח והאכיפה, את אמצעי הפיקוח והאכיפה שננקטו, לרבות צווים ועיצומים כספיים, ועל ממצאים שעלו בפעולות הפיקוח והאכיפה, וממונה בטיחות חומרי נפץ יעביר לה מידע על אירועי בטיחות חומרי נפץ שאירוע במפעל". 

אבל כיוון שטרם מונתה הועדה, לא היה מי שיבצע את הבחינה של כל אלו.

הוראות סעיף 20א(ה) לחוק המדובר קובעות, ש"הוועדה המייעצת תגיש לשר הביטחון, עד ה-31 במרס בכל שנה, דוח לעניין הפיקוח על בטיחות הפעילות בחומרי נפץ במפעלי חומרי נפץ ביטחוניים בשנה שקדמה להגשת הדוח, ובכלל זה על הפרות של הוראות לפי חוק זה או ליקויי בטיחות שנמצאו ומעקב אחר תיקונם, וכן על אמצעי האכיפה שננקטו בשלהם.

״הדוח יכול שיכלול המלצות לשיפור הבטיחות של פעילות בחומרי נפץ במפעלי חומרי נפץ ביטחוניים ולשיפור פעולות הפיקוח והאכיפה במפעלים כאמור". 

כיוון שוועדה שכזו טרם מונתה כאמור גם בחלוף 20 חודשים, לא הוגשו לשר הביטחון דוחות שלה כנדרש בחוק: לא הוגש דוח עד 31/03/2022 על בטיחות הפעילות בחומרי נפץ במפעלי חומרי נפץ ביטחוניים בשנת 2021, וגם לא דוח, שצריך היה להיות מוגש עד 31/03/2023, על בטיחות הפעילות בחומרי נפץ במפעלי חומרי נפץ ביטחוניים.

הוראות סעיף 20ג (סדרי עבודה ומנין חוקי) לחוק המתוקן קובעות, כי "הוועדה המייעצת תקבע את סדרי עבודתה ככל שלא נקבעו בחוק זה או לפיו". אולם משעה שלא הוקמה כלל הועדה המייעצת, אין מי שיקבע את סדרי עבודתה.

הוראות סעיף 20ד (דיווח לכנסת) לחוק המתוקן קובעות, ש"שר הביטחון ידווח לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת עד ה-30 ביוני בכל שנה, לגבי השנה שקדמה לה" וש"לדיווח שר הביטחון לפי סעיף קטן (א) יצורף דוח הוועדה המייעצת שהוגש לו לפי סעיף 20א". 

ממונה בטיחות חומרי נפץ

הוראות סעיף 4(ב) לחוק המתוקן קובעות, ש"שר הביטחון, בהתייעצות עם הוועדה המייעצת, יקבע את תנאי הכשירות וההכשרה של ממונה בטיחות חומרי נפץ".

כשאין ועדה מייעצת, אין לשר הביטחון עם מי להתייעץ. לכן לא נקבעו תנאי כשירות והכשרה של ממונה בטיחות חומרי נפץ.

התקנות הראשונות

הוראות סעיף 21(א) לחוק המתוקן מחייבות, ש"תקנות ראשונות לפי סעיף 24(ד) לחוק העיקרי, כנוסחו בחוק זה, יותקנו בתוך 18 חודשים מיום פרסומו של חוק זה". הפתעה: לא הותקנו כלל תקנות ראשונות. גם לא לאחר 18 חודשים מיום פרסומו של החוק.

הוראות סעיף 21(ב)(1) לחוק המתוקן מנחות, ש"עד לקביעת תקנות ראשונות לפי סעיף קטן (א), יחולו על מפעל ממפעלי מערכת הביטחון ועל מפעל חומרי נפץ ביטחוני הוראות בטיחות שנקבעו לפי פסקה (2).

״בכלל זה הוראות לעניין ייצור, בחינה, ניסוי, החזקה, החסנה וייבוא של חומרי נפץ, שימוש בהם והעברתם ממקום למקום, ולעניין דיווח על אירועי בטיחות ועל נקיטת אמצעי בטיחות הנוגעים לחומרי נפץ" והוראות סעיף 21(ב)2 מנחות, ש"הוראות בטיחות לפי פסקה (1) ייקבעו בידי שר הביטחון, בהתייעצות עם שר הכלכלה והתעשייה, שר הפנים, השר לביטחון הפנים, השר להגנת הסביבה והוועדה המייעצת".

השאלה המתבקשת היא: האם נקבעו הוראות בטיחות בידי שר הביטחון בהתייעצות עם שר הכלכלה והתעשייה, שר הפנים, השר לביטחון הפנים, השר להגנת הסביבה והוועדה המייעצת?

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית