"אני שם, אז אני קיים" - פרס, 100 שנות עשייה וחזון 

״שמעון פרס תמיד היה שם, עוד מימי טרום המדינה, דרך מאי 1948 ובניית צבא ההגנה לישראל״, סופד לו שמעון חפץ בזיכרון לציון 100 שנים להולדתו של פרס

מאת Chuck Hagel - 140516-D-BW835-365, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=51828539

הנשיא פרס בן 100 שנה מקדיש מייטב יכולתיו וחזונו למדינת ישראל מרועה צאן בקיבוץ אלומות ועד רועה ורואה העם כולו במשכן הנשיא בירושלים .

תמיד הוא שם וקיים עוד מהמדינה בדרך מאי 1948 ובניית צבא ההגנה לישראל. הוא נקרא לדגל מקיבוצו על ידי ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן גוריון ומאז הוא צועד לאורו לכל עת ולכל חפץ.

מרכז פעילותו התמקד בבניין הכוח והצטיידות - מטוס ,טנק, תותח - שיתמודדו מול צבאות ערב. הרי ישראל אינה רק סיפור מלחמה גדול ,היא קודם כל סיפור בניה גדול. 

כבר במלחמת השחרור, מבצע קדש, מלחמת ששת הימים, נוטלים כל אמצעי הלחימה חלק בהכרעת הקרבות ונצחון צה"ל .

פרס הוא המקשר והמגשר בין רוה"מ ושהב"ט לצה"ל החוגג 75 שנה. בשיתוף הרמטכ"ל משה דיין, הם מהדוחפים ליציאה למבצע, כשפרס המתאם עם הכוחות הצרפתיים במבצע.

בהנחיית בן גוריון הוא מניח היסודות לתעשיות הביטחוניות: התעשיה האווירית בת 70 ,התעשיה הצבאית, אלביט ,רפא"ל - לתפארת ולמוצרים טכנולוגיים מן המתקדים בעולם. 

לויין אופק, מערכות הגנה מפני טילים - חץ ,קלע דוד, כיפת ברזל. בזרוע היבשה טנק המרכבה, תותח חדיש, תחמושת קלה וכבדה.

50 שנים ליום הכיפורים 
יום השנה לזכרו של הנשיא פרס חל ב-6 ספטמבר 23, בסמוך לחגי תשרי תשפ"ד ובהם 50 שנה למלחמת יום הכיפורים. 

הזכרונות מאז על תיפקוד הדרג המדיני אל מול הדרג הצבאי מעורר שוב את הדופק הפועם בגוף, שהוא קרוע בין תקווה גדולה לבין ביקורת נוקבת. בזכות תפקודם המופלא של מפקדי צה"ל הזוטרים כבני מחזורי בשיריון ודומיהם לוחמים במוצבי התעלה ורמה"ג. על עוז רוחם זכו גיבורי המלחמה, לאחר המלחמה, לעיטור ומופת משר הביטחון שמעון פרס.

אני רואה את הניגוד המשווע בין ההישגים המופלאים שאין להם אח ורע ,לבין תחושת הדיכדוך. חייבים להתגבש לפי היעדים הלאומיים.

"טבעי הוא שבדמוקרטיה ישנם חילוקי דעות. אך אם חילוקי הדעות המרובים מונעים גיבוש של שתי עמדות מפורשות, המו"מ עובר משולחן המו"מ עם הצד השני, למיקוח פנימי ללא הכרעה. על הממשלה המנהלת את המו"מ, לגבש דעתה ולהביאה להכרעת העם", (ש.פ.ינו 08).

שיקום צה"ל לאחר המלחמה ובניין הכוח והכפלתו היה מפעל בנייה של עוצבות השדה באמצעות מפקדת גייסות שריון אלוף מיל' מוסה פלד ז"ל. סד"כ צה"ל בהתבסס על מערך המילואים, מצטייד באמצעי לחימה חדשים ומטמיע תורת לחימה בהתאמה את לקחי המלחמה בזירות השונות. 

זוהי הייתה שעתה היפה והקשה של ישראל. צבאות העולם והצבא האמריקאי בדגש באים עד היום ללמוד לקחי המלחמה ההיא, ביבשה ,באוויר ובים.

מבצע אנטבה
ישראל ממשיכה להאבק בטרור הנמשך על אף סיום המלחמה. אחד המבצעים הנועזים ביותר "כדור הרעם", פשיטת צה"ל באוגנדה חילוצם של חטופי טיסת אייר פרנס לאנטבה. 

רוה"מ רבין ושהב"ט פרס מחליטים לאחר תכנון מדוקדק, על משלוח לוחמי צה"ל ובכירי מפקדיו למבצע מבריק ואמיץ לשחרור בני הערובה.

הערצה ותהילה בעולם לישראל על המבצע, אך במחיר כבד בנפילתו של מפקד סיירת מטכ"ל יוני נתניהו ז"ל ועוד שלושה אזרחים מבין החטופים.

ישראל מאוחדת יותר מאי פעם קמה ממשלת אחדות לאומית ספט' 1984 בראשותו של שמעון פרס ,יצחק שמיר שר החוץ ,יצחק רבין שהב"ט. רוה"מ פרס מוביל שני מהלכים גדולים. 

הבראת המשק ושיקומו מתוך אינפלציה שלא נראתה בישראל, כך מצא עסקת חבילה לייצוב המשבר  עם השר מודעי  ומיטב הכלכלנים בארץ.

"השלישיה המאוחדת" פרס, רבין, שמיר, מביאים החלטת ממשלה בינואר 85 להוצאת צה"ל מעומק לבנון וההערכותו באיזור הביטחון ביוני 85. 

מאוסלו עד הסכמי אברהם 
במישור הפלסטיני לאחר האינתיפאדה הראשונה ,וועידת מדריד בשנת 91 .היה פרס אדריכל "הסכם אוסלו "ספט' 93. שלושים שנה בימים אלה.

את חזונו לשלום ראה פרס למרחוק בתוכנית "מזרח תיכון חדש", אותו רקם והגה עם מדינות המפרץ. בכך כבר הניח את אבן הפינה להסכמי אברהם שנחתמו על ידי רוה"מ נתניהו עם איחוד האימרויות, בחריין, מרוקו. לפרס היה קשר אישי עם המלך חסן השני ולאחר מותו עם בנו  המלך המכהן כיום .

אם השאיפה לשלום היא המאחדת, מחיר השלום הוא גורם מפלג. ההתקרבות בין ראש הממשלה רבין ז"ל לשמעון פרס ,הגיע לשיא בעצרת השלום בכיכר רבין דהיום,בשירה בצוותא את שיר השלום בידם ובקולם ,דקות לפני שהרוצח הארור היהודי  יורה לעבר גבו של ראש הממשלה.

שמעון פרס נשיא המדינה ה-9 נשבע אמונים. לשרת את הענין הגדול והחשוב ממך, את מדינת ישראל. יחי, יחי, יחי קוראים לעברו חברי הכנסת ,וממשכן הכנסת למשכן הנשיא.

פרס הוא איש הביטחון עם המון זכויות במערכת הביטחון ,אף שאינו בא מרקע ביטחוני. אחד מאבני הביטחון שיש לו את "זכות היוצרים" הקמת הקריה הגרעינית בדימונה, ע"ש שמעון פרס, בהחלטת רוה"מ בנימין נתניהו. המהווה מקור להגנה ולהרתעה מפני אויבינו מקרוב ומרחוק.

אחד הביקורים הראשונים שהתבקשתי לארגן לכבוד הנשיא הוא בקריה בדימונה. אליו הצטרפו חלק מגרעין ההקמה. בבקורינו בצרפת פברואר 08 הופתע הנשיא פרס כאשר נשלף המסמך מהארכיון משרד החוץ הצרפתי המאשר הקמת המתקן. 

אישור שניתן בתחבולה של פרס בו נכתב תאריך יום לפני - יום המוחרת לסיום תפקיד רוה"מ, על מנת להעבירו ליו"ר הועדה לאנרגיה אטומית. בכך חש פרס הקלה והצלחה לממוש בניית הכור. 

פרס ידיד אמת של המנהיגות הצרפתית הבכירה, רחש את ליבם בנועם ובידע, הליכות ונימוסין. כפי שהתבטא בביקור הנשיאותי כי הוא שולט בשפה הצרפתית.

אזרחי ישראל העריפו עליו אהבה וחום שכיסה מעל  את כל תפקידיו בשרות המדינה ומשרדי הממשלה, שם תמיד היה.

חתן פרס נובל לשלום מהווה מעמד רם נוסף למועדון יחודי, בהם נפגשים מנהיגי העולם החופשי ובעלי שם בתחומי הכלכלה, המדע, הטכנולוגיה והאקלים. לשם כך פרס הקים את "ועידת הנשיא לעולם המחר" בירושלים, בירת ישראל.

כמבוגר האחראי בישראל, ידע לסייע בידי הקברניטים מתוך ניסיונו העשיר ומתוך הכרה בין לאומית של מנהיגי העולם במנהיגותו. בטוחני שבעת הזאת, היה הוא הדמות לאיחוי הקרע  והאחדות הלאומית.

"אם נחדש את האמונה .ואם נאמץ התעוזה ,שאפיינו את ישראל בעבר, נציג בפני העם ובפני הדור הצעיר חזון לא גמגמני ונבוא בדרישות רציניות, העם יירתם. הדור הצעיר יענה. אם נלך בגדולות, נחולל גדולות.

״אם נעיז –לא תהא זו אגדה."(ש.פרס ינו' 08 הרצליה)

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית