חקירת שב״כ חושפת רשת הברחות מוקשים רוסיים תקניים לתחומי יו״ש 

מדובר במוקשים נגד-אדם מסוג MON-50 המהווים איום מהותי על חיילי צה״ל הפועלים בג׳נין ובכלל הגזרות ביו״ש 

צילום: משטרת ישראל

בשורה לא טובה: שב״כ חשף בתחילת אוגוסט האחרון רשת הברחות של גא״פ בתחומי יו״ש שהצליחה להבריח מוקשים רוסיים מסוג MON-50. המטרה הייתה להעביר את המוקשים הללו לג׳נין. 

בפעילות משותפת של שב"כ, משטרת ישראל וצה"ל נעצרו בתחילת אוגוסט 2023 שני אזרחים ישראלים המתגוררים באזור טול כרם, שהיו מעורבים בהברחת מטעני חבלה תקניים ונשקים נוספים מגבול ירדן. יחד עמם נעצר מעורב נוסף מאזור טול כרם.

העצורים הם: סאמר פריד ע'אנם כנוח, אזרח ישראלי, מתגורר באזור טול כרם ותושב קלנסווה בישראל. אסאמה נסים ע'אזי חארוף, אזרח ישראלי, תושב אכתאבא/טול כרם, מוכר בקשריו לפעילי טרור.

ב-3 באוגוסט 2023 נעצרו סאמר כנוח ואסאמה חארוף לאחר שזוהו בעת הברחת אמל"ח בגבול ירדן, ברשותם אותרו ארבעה מטענים תקניים וארבעה אקדחים.

במסגרת חקירתם בשב"כ ובמשטרה עלה כי השניים גוייסו להברחה על ידי פעילי טרור בארגון הג'יהאד האסלאמי ממחנה הפליטים ג'נין.

בנוסף עלה בחקירה כי היו מעורבים בהעברת אמצעי לחימה וכספים לפעילי טרור במחנה הפליטים נור אל שמס, בידיעה שמיועדים לפעילות טרור. עוד מסרו בחקירה אודות תכנון פעילות טרור נוספת שנחשפו אליה על ידי הפעילים בנור אל שמס.

כאמור, המטענים המדוברים הם מוקשים רוסיים מסוג MON-50. זהו מוקש כיווני אותו ניתן למקם כך שיחולל נזק רב לכלי רכב לא ממוגן או לחיילי חי״ר הנמצאים בסיור רגלי ביו״ש.  

MON ראשי תיבות של Minnoye Oskolochonym Napraveniem - מוקש כיווני נגד-אדם, הדומה למוקש האמריקאי M18A1 (קלימגור). 

יש לו רגליים מתקפלות מסוג מספריים לתמיכה ולכיוון אבל יש לו גם נקודת חיבור בתחתית לחיבור מהדק מיוחד שניתן לחבר לעץ, מתכת וכו'. 

״המוקש מכיל 712 גרם של RDX (או PVV-5A) לפיזור כ-500 שבבים לטווח קטלני של 50 מטר בקשת של 54' (פיזור של 45 מטר בטווח של 50 מטר).״, לפי פרסום של cat-uxo.com.

״השבבים יכולים להיות כדורי פלדה (540) או מוטות פלדה קצרים (485) בהתאם לגרסה.״ 

ה-MON-50 מיוזם על ידי תיל ממעיד או שלט רחוק מחובר בכבל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית