פורום אסייתי-מזרח תיכוני: ישראל-קפריסין-יוון-הודו-ארה״ב 

מנהיגי ישראל, קפריסין ויוון התחייבו אתמול להעמיק את השת"פ ביניהן - כולל שיתוף הודו וארה״ב בפורום אזורי 

סטילס: עמוס בן גרשום /לע"מ

מנהיגי ישראל, קפריסין ויוון התחייבו אתמול להעמיק את השת"פ ביניהן בנושאי אנרגיה, ולבדוק אפשרויות לאספקת גז ממזרח הים התיכון לאירופה, וכן לקשר בין רשתות החשמל של המדינות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לכתבים בניקוסיה: "בקרוב נצטרך להחליט כיצד ישראל תייצא את הגז שלה, וגם קפריסין תצטרך לקבל החלטה. יש אפשרויות לשיתוף פעולה". 

נתניהו דיבר בניקוסיה אחרי הפסגה המשולשת עם ראש ממשלת יוון קיריקוס מיצוטקיס ועם נשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידס. לדברי נתניהו, ההחלטות האלו יתקבלו בין שלושה לששה חודשים, "יותר קרוב לשלושה". 

רויטרס מדווחת כי קפריסין מציעה הנחת צינור תת ימי קצר שיחבר את שדות הגז של ישראל עם מתקן הנזלה בקפריסין, ומשם אספקת גז לאירופה. נשיא קפריסין אמר בהקשר זה כי התפתחויות גיאו-פוליטיות באירופה באחרונה מרחיבות צורך בגיוון מקורות אנרגיה ובהגברת הקישוריות בין המדינות  וגורמי האנרגיה.

נתניהו אמר  שישראל שואפת להיות חלק ממערכת קשר תת-ימי של העברת חשמל. מדובר בתכנית של האיחוד האירופי להניח כבל תת-ימי שיעביר עד 2,000 מגה-וואט חשמל ויחבר את רשתות החשמל של ישראל ושל קפריסין עם זו של יוון.

העיתון CYPRUS MAIL דיווח אמש כי שלושה המנהיגים הדגישו את חשיבות צירופה של ארה"ב כסיוע בתחומי אנרגיה, כלכלה, אקלים, כוננות למצבי חירום ומלחמה בטרור. 

נתניהו ביקש להרחיב את המסגרת ולהוסיף את הודו. לדבריו, ניתן להרחיב את הסכמי  אברהם, לכלול את סעודיה, ואמר כי שלוש המדינות ישראל, יוון וקפריסין רואות סיכוי גדול ביצירת קשר בין הודו, חצי האי ערב, ישראל, קפריסין, יוון ואירופה לטובת המדינות ועמיהן. 

שלושה המנהיגים דנו בניקוסיה באפשרות להזמין את ראש ממשלת הודו לפסגה המשולשת הבאה. עוד הודיע נתניהו שישראל מתכוונת לפתוח בקרוב את שוק מוצרי החלב ליבוא מקפריסין ומיוון וממקורות אחרים.


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית