גומרים את ההלל על שלמה הלל

מרדכי נאור, שלמה הלל – חלוץ, מנהיג, אוהב עמו וארצו, הוצאת ספריית יהודה דקל, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, 2023 
 

באדיבות הוצאת ספריית יהודה דקל

שלמה הלל היה איש ציבור מהמעגל המגוון ביותר בחברה הישראלית – יליד בגדאד 1923, אשר בגיל 18, ב-1941 החל במסלול ציוני חשאי וגלוי, בארץ ובחו"ל, בקדמת הבמה הציבורית ומאחורי הקלעים שלה. 

בגיל 23 בהיותו חבר קיבץ נשלח לשנה לעיראק ועסק בארגון התנועה החלוצית-המחתרתית, ובהפעלת הקילוח הדק של העלייה הלא-לגאלית.ב-1945 הוביל יוסף אבידר, בכיר במטה ההגנה הקמת מפעל לייצור כדורים לתת מקלע סטן.

אבידר פנה לשלמה הלל שהיה מרכז הכשרה של צעירים בפרדס חנה לגייס את אנשיו והעבירם לרחובות להקמת משק חקלאי תוך גידול ילדים (שם הכיסוי - "מכון איילון") ובסכנה יומיומית יוצרו במהלך שלוש שנים, מתחת לאפם של הבריטים, למעלה משני מיליון כדורים, שהצילו את לוחמי תש"ח.

הלל שמר אמונים  ל"מכון" ודאג בהיותו יו"ר הכנסת ב-1986 לסייע להקמת מוזאון במקום. המכון היה בשבילו "היהלום שבכתר" מכל אתרי המורשת במדינה. 

בקיץ 1947 נקרא לעמוד בראש  "מבצע מייקלברג", הבאת המטוס הראשון בתולדות עלייה ב'.

בעת שהבריטים הפעילו מאמץ אדיר באוויר ובים למנוע כניסתם של יהודים לארץ.  הוא פרץ דרך נוספת לעלייה, כאשר נמנעו האפיקים הקודמים - שב לבגדד ב- 1950 לנהל משא ומתן עם שלטונות עיראק להכנת מבצע "עזרא ונחמיה", שנועד להוציא את היהודים מעיראק, מיזם שהוכתר על-ידי "ניו-יורק טיימס" בתואר "הרכבת האווירית הגדולה ביותר בהיסטוריה".

הלל חרש את המזרח התיכון במשימות חשאיות של מודיעין ההגנה ולאחר מכן שירות המודיעין הצעיר עם קום המדינה בלבנון, בסוריה ובמצרים. בהמשך חייו הציבוריים עבר לשירות החוץ – עשר שנים 1969-1959 שגריר במדינות אפריקה. במטה האו"ם ובהנהלת משרד החוץ. שבע שנים הוא היה שר המשטרה ולאחר שבע שנים באופוזיציה חזר לקדמת הבמה הפוליטית  בתפקיד יו"ר הכנסת. 

כאשר פרש מתפקידיו נענה להיות נשיא המועצה לשימור אתרי מורשת ובמשימה זו פעל עד ימיו האחרונים ב-2021 וקידם את המודעות הממלכתית לנושא.

ספרו המקיף של דר' מרדכי נאור מציג דמות של חלוץ, מנהיג, אוהב עמו וארצו, ממש כמו השם המרגש של הספר. הלל עשה מעשה נדיר במקומותינו והעמיד את כל ארכיונו הפרטי על מסמכים, תעודות, סטנוגרמות, תמונות ועוד לרשותו של ארכיון המדינה. כך נשכרנו בספר עשיר מידע וחוויות משירותו הציבורי של אחד מטובי הפעילים של העם והמדינה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית