קמבודיה: הקימו בית ספר על שרידי מחסן תחמושת

בית הספר נסגר לעת עתה, והשיעורים יתקיימו באופן מקוון עד שיהיה בטוח לחדש את הלימודים הפרונטליים | והמשך לסיפור: לאן נעלמו 30 טונות של אמוניום חנקתי בארה"ב?

Photo by Kenny Eliason on Unsplash

בבית הספר התיכון Queen Kosamak במחוז Kratie שבצפון מזרח קמבודיה לומדים למעלה מ-1,100 תלמידים. בית הספר החל בשבוע שעבר בעבודות פיתוח לצורך הרחבת הגינה שלו.

בחפירות התגלו אלפי פריטי אמל"ח (אמצעי לחימה) ישנים נטושים, שלא התפוצצו. תמונות הראו חלק מפריטי הנפיצים החפורים, חלודים וערומים בשורות.

מנכ"ל המרכז הקמבודי לפינוי מוקשים אמר בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית, שהיה מזל גדול לתלמידים, כי קל מאוד ליזום את מטעני הנפץ האלה אם מישהו חופר באדמה ופוגע בהם.

בית הספר נסגר לעת עתה, והשיעורים יתקיימו באופן מקוון עד שיהיה בטוח לחדש את הלימודים הפרונטליים.

בין פריטי הנפיצים שנחשפו רימונים, משגרי נ"ט M79 מכוסים חלודה, כולם שרידים ממלחמת האזרחים בקמבודיה שהסתיימה כבר לפני כמה עשורים טובים.

עשרות שנים לאחר הסכסוך האכזרי ומסע ההפצצות האמריקני שהחל בשנות השישים, קמבודיה נותרה בין המדינות הזרועות נפלים ופרטי אמל"ח נטושים והממוקשות ביותר בעולם.

שדות המוקשים והנפלים, שהאמריקאים הותירו אחריהם, גרמו לכ-20,000 הרוגים קמבודים בארבעת העשורים האחרונים. פינוי המוקשים והנפלים נמשך עד היום, והממשלה התחייבה לסיים את התהליך עד שנת 2025.

גורמי חינוך מחוזיים אמרו, שהמתחם שימש כמחסן תחמושת בשנות ה-1970 בתקופת שלטון הקמר רוז', וכי סברו בטעות כי נוקה מחומרי נפץ כאשר הוסב מאוחר יותר ליעוד בית ספר.

אבל לא רק בקמבודיה - גם במדינות השכנות וייטנאם ולאוס קיימת בעיה של שדות נפלים, מוקשים ותחמושת מצרר שנותרו פזורים ברחבי דרום-מזרח אסיה ממלחמת וייטנאם.

הגם שמדינות רבות (אך לא ארה"ב) חתמו על אמנות בינלאומיות, האוסרות שימוש במוקשים ובפצצות מצרר, פריטי אמל"ח אלו המשיכו לשמש בעימותים האחרונים.

לרבות במיאנמר שלאחר ההפיכה, שם נהרגו או נפצעו בלחימה בין כוחות החונטה לקבוצות התנגדות 390 בני אדם ממוקשים ומנפלי תחמושת בשנה שעברה.

שני הפיצוצים בחודש יולי ובראשית חודש אוגוסט 2023 במתחם נוף ים, מעלים את השאלה עד כמה באמת ישראל רחוקה מקמבודיה בכל הנוגע לטיפול בנפיצים שלא הושמדו?

לאן נעלמו 30 טונות של אמוניום חנקתי בארה"ב?

במאמר קודם שלי ארה״ב: לאן נעלמו 30 טונות של אמוניום חנקתי? תיארתי מקרה של קרון רכבת שיצא ממפעל יצרנית חומרי הנפץ Dyno Nobel ושהגיע ליעדו ריק מתוכנו.

שלושה חודשים לאחר שפתחה בחקירה, חברת הרכבות Union Pacific עדיין לא יודעת להסביר לאן נעלמו 30 טונות של אמוניום חנקתי מקרון רכבת, שיצא ב-12 באפריל ממפעל היצור של חברת Dyno Nobel ב-Cheyenne.

שבועיים לאחר מכן התגלה החסר ב-Mohave שבקליפורניה. הכימיקל משמש בדשנים ובחומרי נפץ במכרות פחם במדינת וויומינג.

מנהל תקשורת בכיר ביוניון פסיפיק, השיב בשבוע שעבר לפניית Cowboy State Daily ואמר, שלחברה אין עדכון על החקירה. חברת דינו נובל לא השיבה לפנייה לקבלת עדכון על החקירה.

החברה מסרה בעבר כי היא לוקחת את הנושא ברצינות ותפעל להבין כיצד התרחשה הדליפה וכיצד ניתן למנוע אותה בעתיד.

דינו נובל הגישה דו"ח למרכז התגובה הלאומי ב-10 במאי לאחר שהתגלה החסר בכימיקל. דובר מטעם דינו נובל אמר בעבר, שההערכה היא שהכימיקל דלף דרך פתח תחתון בקרון הרכבת במהלך ההובלה.

יוניון פסיפיק מסרה כי שחרור הדשן לקרקע מתחת לפסי הרכבת לא אמור להוות סיכון לבריאות הציבור או לסביבה. קרון הרכבת הריק הוחזר למפעל ממנו יצא לבדיקה נוספת.

צילומי לווין מגלים: לא פירוטכניקה גרמה לפיצוץ האדיר במפעל Zagorsk שב-Sergiev Posad

במאמר קודם שלי פיצוץ במפעל ב-Sergiev Posad במחוז מוסקבה ברוסיה תיארתי פיצוץ חזק במפעל Zagorsk שב-Sergiev Posad, צפונית-מזרחית לבירה מוסקבה, שברוסיה, שהתרחש ב-09/08/2023.

כתבתי אז, שבשעות שלאחר הפיצוץ הבוקר דיווחה התקשורת הממלכתית ברוסיה, שמקור הפיצוץ הוא מחסן פירוטכניקה שנשכר על ידי חברה אחרת באתר המפעל, ושאחד מעדי הראייה אמר בראיון, שבעבר היה במקום מפעל תחמושת לפני שהוא נמכר והפך למפעל פירוטכניקה.

כשבוע מאוחר יותר פורסמה בשבוע שעבר באתר Yahoo ידיעה, לפיה צילומי לוויין סותרים את ההסבר של פירוטכניקה כמקור הפיצוץ.

הפיצוץ האדיר לא התרחש בבניין שנשכר על ידי חברת הפירוטכניקה Piro-Ros בניגוד לטענות של אנשי תעמולה ונציגי משטר הקרמלין. עיתונאי רדיו Liberty העלה את הטענה בטוויטר ב-11 באוגוסט, לאחר שניתח תמונות לוויין של חברת Planet.

תמונות הלוויין, שצולמו ב-10 באוגוסט, מלמדות שבניין פירו-רוס לא ניזוק כלל, ושהמכתש שנוצר מהפיצוץ האדיר ממוקם בסמוך לבניין אחר.

לא ידוע מה היה בתוך אותו בניין אחר, וגם העיתונאי לא שלל את האפשרות, שיתכן שגם הוא נשכר על ידי חברת פירו-רוס. גם אנליסט OSINT כתב בטוויטר, שלפי אחד הסרטונים של הפיצוץ, הוא לא התרחש בבניין המסומן במפות גוגל כשייך לפירו-רוס.

כלי התקשורת הרוסי Agentstvo דיווח, שמיד לאחר הפיצוץ טען מנכ"ל פירו-רוס, שהפיצוץ לא אירע במחסן הפירוטכניקה, אלא בחדר סמוך.

לדבריו, "אוחסנו צינורות מתכת". Agentstvo דיווחה עוד תוך ציטוט של אתר הרכש הממשלתי הרוסי, שהמפעל האופטי-מכני של זגורסק היה מעורב בפיתוח של דור חדש של מפציצים אסטרטגיים רוסיים, הנקראים Poslannik.

לאחר חקירה במשטרה טען המנכ"ל, שהוא "לא ידע" את סיבת הפיצוץ, למרות שטען קודם לכן שעובדיו שמעו קולות דומים לפגיעת מזל"ט.

לפי החשד, פירו-רוס שכרה מחסן בשטח המפעל האופטי והמכני של זגורסק, שסיפק לצבא הרוסי משקפות, מכשירי ראיית לילה ומוצרים נוספים.

לפי הקרמלין, לפחות אדם אחד נהרג, כ-80 נפצעו, ושמונה דווחו נעדרים בעקבות הפיצוץ האדיר בסרגייב פוסאד. הרשויות ברוסיה טוענות כי הפיצוץ "התרחש במחסן עם מוצרים פירוטכניים" וכי הוא נגרם לא מפגיעת מזל"ט אלא מ"גורמי אנוש".

מאוחר יותר פורסמו ברשת סרטונים של פגזים ליד אתר הפיצוץ. הדבר עורר חשדות, ש"מחסן הפירוטכניקה" הוא למעשה חנות תחמושת.


המידע מתוך פרסומים, שהופיעו בקבוצת ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית