מה עשה כימאי בחצר האחורית של ביתו בעיר לואיוויל שבקנטקי?

ובנוסף: הישג הבטיחות המרשים באתר ניסויי התעופה של משרד ההגנה האמריקני, וכיצד יש להוביל דשן מבוסס אמוניום חנקתי. מקבץ ידיעות בנושא חומרי נפץ

אילוסטרציה. Reuters Matketplace – Panoramic / Ronan Houssin

מה עשה כימאי בחצר האחורית של ביתו בעיר לואיוויל?

ב-27 ביולי הגיע למשטרת לואיוויל שבמדינת קנטקי, מידע, לפיו תושב שכונת Highview מחזיק בביתו חומרי נפץ תוצרת בית. המשטרה קיבלה משופט צו חיפוש לביתו ולבית סמוך. שוטרים הגיעו לביתו, הקריאו לו את זכויותיו והאיש כימאי במקצועו בן 53 איפשר להם להיכנס. בבית נמצא מה שהוא תיאר כחומר נפץ תוצרת בית מסוג TNT.

האיש נלקח לחקירה בתחנת המשטרה, שם הודה גם בהחזקת TNP, או חומצה פיקרית. לדברי המשטרה, הוא גם הצהיר, כי הכין בעבר חומרי נפץ ונפצים תוצרת בית, אותם פוצץ בחצר האחורית שלו.

המשטרה סגרה את הכבישים ואת דרכי הגישה הקרובים לבית, וחומר הנפץ הושמד במקום בפיצוץ מבוקר שבוצע בחלקו האחורי של הבית.

בבית הסמוך מצאו השוטרים חומרים מסוכנים, חלקם חשוד כחומרי נפץ.

יום לאחר מכן חזרו השוטרים לבית והפעם עם סוכנים פדרליים ומצאו מטען נוסף של חומר נפץ, שגם הוא הושמד באותו האופן.

בטיחות בנפיצים ב-Naval Air Station Patuxent River

Naval Air Station Patuxent River, הידוע גם בשם NAS Pax River, הוא בסיס צבאי הממוקם במדינת מרילנד, ובו שדה תעופה של מחלקת חיל הים, הצי האמריקאי. שם שוכנים המטה, פיקוד מערכות האוויר הימי (NAVAIR), בית הספר לטייסי הניסוי של הצי האמריקאי, מטווח הניסויים האטלנטי, מוזיאון האוויר של הצי. המקום משמש כמרכז לבדיקות והערכה לצורך רכישת מערכות הקשורות לתעופה ימית.

קים וויליאמס הוא קצין הבטיחות בנפיצים (Explosives Safety Officer – ESO) של הבסיס ותפקידו לוודא, שתחמושת נשמרת ברמת בטיחות גבוהה ומתפוצצת רק כאשר היא אמורה להתפוצץ.
האחריות של קצין הבטיחות בנפיצים היא להבטיח, שכל אנשי הצוות על סיפון כלי השיט המטפלים או מאחסנים נשק, תחמושת וחומרי נפץ (AA&E) הם בעלי הכשרה מתאימה ועומדים בכל דרישות משרד ההגנה, הצי, גופים פדרליים אחרים, ותקנות פדרליות, מדינתיות ומקומיות.

דרישות אלו רבות ומגוונות וכוללות אישורי בטיחות לאתרי אחסנת חומרי נפץ; סקירה, אימות ואישור של נהלי הפעלה סטנדרטיים; בדיקות תקופתיות של מתקני אחסון הכוללות עמידה בדרישות אבטחה פיזית, הגנה מפני ברקים ומערכות קרקעיות; וידוא שהציוד מתוחזק כראוי ונבדק כנדרש; וניהול מלאי.

בכל יום קצין הבטיחות בנפיצים מבצע סיורי פיקוח או מקיים פגישות עם נאמני בטיחות חומרי נפץ השותפים למשימה של הבטחת טיפול, תחזוקה ואחסון בטוחים של החומרים. הגישה שלו מוקפדת, ונשענת על היצמדות להדרכה מחד ועל ואמון בצוות נציגי הפיקוד שלו.

בזכות גישה זו NAS Patuxent River קיבל את הציון הגבוה ביותר האפשרי של "משביע רצון" בבדיקת בטיחות חומרי הנפץ האחרונה שהתקיימה בחודש יוני, עם 25 אי-התאמות בסך הכל, לעומת 75, שהתקבלו בשנת 2013 לפני שוויליאמס נכנס לתפקידו כ-ESO.זהו הישג מרשים בהתחשב בהיקף התוכנית לבטיחות חומרי נפץ באחד מאתרי ניסויי התעופה הגדולים ביותר במשרד ההגנה.

אי-ההתאמות נמצאו מול כמה מהאישורים הישנים יותר של בטיחות אתרי אחסנת חומרי נפץ, בעיקר בנושא תיעוד. קיימות 10 תוכניות, שהאתר נבדקים מולן: מינהל וניהול בטיחות חומרי נפץ, הסמכת מתקנים/תכנון אב, הסמכה והכשרה בנושאי תחמושת וחומרי נפץ, נהלי הפעלה סטנדרטיים, מתקנים ותפעול של תחמושת וחומרי נפץ, הגנה מפני ברקים/הארקה, חומרים שעלולים להוות סיכון/טווחים נפיצים, ציוד, אבטחה פיזית וניהול מלאי תחמושת וחומרי נפץ.

ניסיונו של ויליאמס בבטיחות חומרי נפץ, וידע אנציקלופדי בהוראה, נראים טבעיים; אבל הוא התחדד במהלך קריירה של 30 שנה בחיל הים, שבמהלכה טיפס במעלה הפיקוד של קהילת החימוש התעופתי של הצי. והוא זוקף את זמנו במדים בכך שלימד אותו את החשיבות של ידיעת הוראה וכיצד לעבוד עם קהלים שונים כדי להבטיח תוכנית בטיחות יעילה. הוא קצין חימוש אווירי בדימוס, והקריירה שלו בחיל הים כללה שיבוץ למספר פיקודים שונים הכוללים טייסות תקיפה וקרב, וכן צוות כנף אוויר בנושאת מטוסים. לדעתו הניסיון שלו בשירות פעיל לא יסולא בפז לא רק בהבנת הדרישות ובידיעה כיצד לפרש אותן, אלא חשוב מכך באופן שבו יש לאמן כוח אדם וכיצד להעריך יכולות פיקודיות. ניסיון זה הוא שהוביל אותו לתפקיד, בו הוא מכהן כיום.

בטיחות חומרי נפץ כנראה אינה בראש מעיניהם של רוב האנשים בחיי היומיום שלהם, אבל החשיבות של התוכנית שהוא עומד בראשה מבטיחה שהאחראים על הנושא לא צריכים לדאוג לגבי "מה אם?" במשמרת שלהם.

אחד הציטוטים האהובים עליו הוא, 'שנייה אחת אחרי תקלה, ההנהגה וכל האנשים שהושפעו ישאלו שתי שאלות פשוטות: מה יכולנו לעשות כדי למנוע את זה, ולמה לא עשינו את זה'. בטיחות חומרי נפץ היא עולם, שבו בדרך כלל אתה לא מקבל הזדמנות שנייה אם משהו משתבש, אז החיים תלויים פשוטו כמשמעו לעשות את זה נכון בפעם הראשונה, בכל פעם.

מסמך הבהרה של PHMSA בארה"ב בנושא סיווג לצורכי הובלה של דשן מבוסס אמוניום חנקתי

מינהל בטיחות חומרים מסוכנים וצינורות הנפט הפדרלי של ארצות הברית (PHMSA) פרסם בתאריך 17 ביולי מסמך המבהיר את תחולתן של תקנות החומרים המסוכנים (Hazardous Materials Regulations – HMR), החלות על סיווג דשן מבוסס אמוניום חנקתי. המסמך הוא תגובה למכתב של UralKali Trading מ-1 במרץ, בו התבקש סיווג HMR המתאים של חומר הידוע בשם המסחרי NS 30:7.

PHMSA ציינה בתחילת המסמך, שבאחריות השולח לסווג כראוי חומר מסוכן בהתאם לקריטריוני הסיווג שנקבעו ב-HMR לפני הצעתו להובלה לארצות הברית או בתוכה.

בהמשך המסמך צויין, שבהתאם להוראה מיוחדת מס' 150 של סעיף 172.102, יש לסווג דשן מבוסס אמוניום חנקתי תחת הנהלים של מדריך הבדיקות והקריטריונים של האו"ם, חלק III, סעיף 39, "נוהל סיווג וקריטריונים הנוגעים לדשנים מוצקים מבוססי אמוניום חנקתי".

משמע: אין צורך באישור רשות מוסמכת להובלה, אם החומר עומד בדרישות ההרכב והבדיקה המתוארות בסעיף 39 לסיווגו תחת מספר או"ם UN 2067.

לעומת זאת, אם החומר אינו עומד בדרישות האו"ם 2067, יש צורך לקבל אישור רשות מוסמכת לפני הצעתו להובלה, בהתאם לסעיף 107.709.

המידע מתוך פרסומים, שהופיעו בקבוצת ה-LinkedIn  בשם Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH שמנהל המחבר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית